KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130228

KULIAH HADITH 40


Bersama Ustaz Dato Hj Arshad Abd Samad (mantan Ketua Hakim Syarie N.Sembilan)
Tarikh : 1 Mac 2013, Jumaat
Masa : 7.45 mlm, selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang http://suraualamanda.blogspot.com
 
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

20130225

Ceramah Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri 27 Feb 2013


CERAMAH SAMBUTAN MAULIDUR RASUL
Oleh : Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Tarikh : 27 Feb 2013, Rabu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Masjid Bandar Baru Senawang

Semua dijemput hadir

Biodata Dr.Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Anak jati kelahiran Terengganu ini merupakan seorang graduan bidang Syariah daripada Universiti Islam Madinah. Ketika di sana, beliau berpeluang untuk belajar secara talaqqi dengan beberapa orang ulama besar di Madinah. Kemudian, beliau melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) di Syria, di samping bertalaqqi dengan ramai ulama seperti Syeikh Sadiq Habannakah, Syeikh Rusdi Qalam, Syeikh Dr. Muhammad Abdul Latif Farfur dan lain-lain.

Seterusnya menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah (PhD) di Universiti Sains Malaysia (USM). Pernah bertugas sebagai pensyarah di USIM dan menjadi Ahli Jawatankuasa Fatwa Terengganu (2005). Selain itu, beliau turut menjadi Panel Kajian Aqidah JAKIM, Panel Kajian Syariah JAKIM, Panel Penasihat Ibadat Haji Tabung Haji dan Panel Syariah Bank Muamalat.

Beliau juga telah dinobatkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Maulidur Rasul bagi peringkat Wilayah Persekutuan Tahun 1433H/2012M.

Dr. Zulkifli Bin Mohamad
TEMPAT LAHIR : Gong Pauh, Kemaman, Terengganu.

PENDIDIKAN
Sarjana Muda Syariah,Universiti Islam Madinah, Arab Saudi 1989-1993
Sarjana Syariah Universiti Ilmu-ilmu Islam Dan Arab, Syiria: 1994-1997
Doktor Falsafah (Ph.D), USM, Pulau Pinang, Malaysia: 2002-2004.

BIDANG KEPAKARAN
Fiqh Dan Usulii.
JAWATAN:
Pensyarah Kanan Kolej Uniti, Port Dickson: 1997 ± 2006.
Jawatan Sekarang : Karyawan Tamu USIM
Panel Penasihat Syariah Tabung Haji
AJK Fatwa Negeri Sembilan dan Negeri Terengganu
Panel Kajian Aqidah JAKIM
Penulis dan Pendakwah

Rembau semakin membangun, harap penduduk mendapat pembelaan sewajarnya


Negeri Sembilan khususnya daerah Rembau semakin membangun. Hospital Rembau akan didirikan walaupun tender kerja bangunan belum dikeluarkan. Pembinaan Kampus UiTM Rembau sudah diumumkan, dengar ceritanya di Kundur. Jalan keretapi berkembar masih dalam pembinaan. Kini telah diumumkan jalan keretapi laju Singapura-KL yang lebih besar dari landasan keretapi berkembar.

Setiap pembangunan, pasti ada pengorbanan. Pembangunan makin banyak di Rembau, tetapi masalahnya ialah perumahan untuk anak Rembau. Rumah semakin mahal, pengurusan tanah adat yang terbiar tidak dapat dimanafaatkan untuk perumahan anak Rembau. Bayangkan rumah teres 1 tingkat di Kundur yang hanya seluas 20kaki x 60 kaki kini hampir RM150,000 sebuah.

Penduduk di Rembau tidak mengharapkan pampasan tanah sebanyak RM22 sekaki persegi atau hampir RM1 juta seekar seperti mana tanah tapak Hospital Rembau. Biarlah pampasan tanah berbaloi, bukannya antara RM50,000 ke RM 150,000 seekar. Sekurang-kurangnya sekitar RM12 sekaki persegi atau hanya RM500,000 seekar yang jauh lebih murah dari tanah tapak Hospital Rembau.

Penduduk Rembau juga mengharapkan agar kos kelulusan pelan rumah oleh Majlis Daearh Rembau tak perlulah sampai hampir RM10,000, biarlah berpatutan, mungkin 2 peratus dari kos rumah atau sekitar RM3,000 sahaja.

Kisah membicarakan isu Masalah rumah dan tanah untuk Anak Rembau sebelum ini di http://rozmal.blogspot.com/2013/02/masalah-rumah-dan-tanah-untuk-anak.html

Rakyat NS bakal nikmati kemudahan keretapi laju
February 22, 2013

SEREMBAN, 22 Feb : Rakyat Negeri Sembilan akan menikamti kemudahan keretapi laju apabila Seremban juga merupakan salah satu laluan keretapi itu yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura.
Menteri Besar, Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Hasan berkata menjelaskan dengan terbina dua buah hentian yang menghubungkan dua buah bandaraya berkenaan akan memudahkan lagi sistem perhubungan sedia ada.

“Sehubungan itu, ia juga dapat memendekkan jangka masa perjalanan dan mengatasi masalah – masalah sistem pengangkutan serta memberi lebih pilihan kepada pengguna selain menggunakan jalan raya dan kapal terbang.

Tambah Menteri Besar, setakat ini hentian yang akan menjadi pilihan di Seremban di laluan tersebut masih di peringkat perbincangan.

Katanya, laluan keretapi laju akan dibina baru kerana saiz laluannya lebih besar berbanding laluan keretapi yang sedang beroperasi sekarang.

“Laluan sedia ada, adalah laluan bersaiz sederhana dan laluan kecil, keretapi laju itu akan melalui beberapa buah negeri antaranya ialah Johor, Melaka dan Negeri Sembilan,” katanya.

Justeru, Beliau berharap dengan terbina keretapi laju berkenaan akan dapat memberi manfaat kepada rakyat di negeri ini.


Siapa yang saya ada berhutang, harap maklum




Ahad 24 Feb 2013 saya dan isteri telah menghadiri kursus haji mingguan di Masjid Bandar Baru Senawang. Penceramah pada hari tersebut ialah Ustaz Dato Arshad Abd Samad, tok guru setempat yang amat saya hormati dan kagumi, walaupun ada gelaran Dato dan tinggi ilmunya tetapi amat merendah diri.

Dalam ceramahnya Ustaz Arshad menceritakan sebelum pergi haji kita hendaklah melangsaikan semua hutang kita dengan manusia dan dengan Allah. Tambah beliau lagi kita juga hendaklah bertaubat sebelum pergi haji semoga kita mendapat haji yang mabrur yang begitu amat sukar diperolehi.

Malahan amalan untuk melangsaikan hutang dan bertaubat ini bukan hanya sebelum hendak pergi haji, sepatutnya dijadikan amalan harian.

Justeru itu saya ingin memohon kepada sesiapa yang saya pernah berhutang yang mungkin saya terlupa bila dan berapa banyak harap dapat memaklumkan kepada saya melalui e-mel rozmal@yahoo.com atau tel 012-2267406.

Juga jika saya pernah melakukan kesilapan harap juga maklum kepada saya supaya saya dapat memohon maaf atas kesilapan dan keterlanjuran tersebut diatas kelemahan, kedaifan, kealpaan, kebodohan saya.

20130224

Adab mesyuarat, saya malu dengan orang kafir


Ada kalanya saya merasa malu dengan rakan-rakan sekerja saya dan majikan saya yang bukan beragama Islam dalam bab mereka mengendalikan mesyuarat. Saya bekerja di sebuah syarikat multinasional yang begitu menekan aspek integriti dan ketelusan. Bos tempat saya kerja apabila mengendalikan mesyuarat tidak pernah saya nampak menempik-nempik, menghempas-hempas meja ketika mesyuarat.

Apabila bos tidak berpuas hati dalam sesuatu perkara, dia menggunakan nada yang amat serius, tetapi tidak menempik-nempik, menghempas meja, bertegang urat dan sebagainya.

Berbeza apabila saya dengar cerita rakan-rakan yang bekerja di jabatan kerajaan. Ada segelintir kecil bos di jabatan kerajaan ini amat garang dengan kakitangannya apabila bermesyuarat, walhal mereka sesama Melayu, sesama Islam.

Bukan setakat jabatan kerajaan sahaja, bahkan apa yang menyedihkan ada institusi agama Islam, pertubuhan agama Islam yang bertegang urat dalam mesyuarat, menempik-nempik, menumbuk meja.

Malu saya, malu saya sebagai orang Islam melihat gelagat segelintir orang Melayu, orang Islam apabila mengendalikan mesyuarat atau bermesyuarat.

Macamana kita hendak memikat orang bukan Islam , sedangkan adab orang bukan Islam dalam bermesyuarat lebih baik dari adab sesetengah orang Islam itu sendiri?

Alhamdulillah semalam saya baru selesai bermesyuarat AJK PIBG dalam suasana yang harmoni, ringkas dan padat, walaupun dalam AJK PIBG tersebut terdiri dari mereka yang pelbagai fahaman parti politik yang berbeza dan berlawanan, tetapi dalam mesyuarat kita bersama mencari penyelesaian untuk kebaikan para pelajar.

Tahu tak mana tapak SRII Darul Ulum, Seremban





Kepada mereka yang tertanya-tanya mana tapak cadangan Kompleks Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum (SRIIDU), ianya terletak di Jalan Senawang-Paroi antara Pusat Dakwah Islamiah Paroi dan Restoran Nasi Arab Damsyik yang terkenal tu.

Buat masa ini SRIIDU menyewa premis di Taman Rasah Jaya, Seremban.

Maklumat lanjut SRIIDU di

Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum (SRIIDU) ditubuhkan pada tahun 2009, dan berdaftar di bawah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan.

SRIIDU ditubuhkan oleh siswazah lepasan Universiti Al Azhar, Mesir bertujuan untuk mewujudkan sistem pendidikan Tahfiz Al Quran dan Akademik bermula di peringkat sekolah rendah.

SRIIDU ketika ini beroperasi di Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre, Taman Rasah Jaya, Seremban, Negeri Sembilan.

SRIIDU juga membiayai pengajian untuk anak-anak yatim dan pelajar yang kurang berkemampuan yang belajar di sini.

Untuk sebarang pertanyaan atau sumbangan sila hubungi :
019-6500927 (Mudir) Ustaz Mohd Khairi
019-6644320 (Bendahari) Ustaz Mohd Nazri

Sumbangan melalui bank atas nama SRI DARUL ULUM
No akaun bank CIMB : 05040000993100

Atau alamatkan ke :
Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum (SRIIDU)
No 3694, Tingkat 1 & 2, Jalan RJ 6/9,
Taman Rasah Jaya,
70300 Seremban,
Negeri Sembilan

TERATAK AMAL HAJI MALAKAN


Cara Buat Pelancar Roket Air



Kepada mereka yang ingin tahu lebih lanjut mengenai cara membuat pelancar roket air, boleh rujuk akhbar Harian Metro bertarikh 23 Februari 2013, hari Jumaat, Ruangan Majalah Metro pada mukasurat 22 dan 23.

PROGRAM CUN PUNYA SOLAT


15-17 Mac 2013 (Jumaat-Ahad)
Tempat : Pusat Dakwah Islamiah N.Sembilan, Paroi, Seremban
- Untuk remaja berumur 13-17 tahun
- Terhad 100 orang peserta sahaja
- Yuran RM30 seorang
- Tarikh tutup penyertaan 8 Mac 2013

Anjuran : Jabatan Hal Ehwal Agama Islam N.Sembilan
Tel : 06-6787155

WACANA SELAMI JIWA


“Muda Hanya Sekali”
Tarikh : 28 Feb 2013, Khamis
Masa : 7.30 pg – 1 ptg
Tempat : Pusat Dakwah Islamiah N.Sembilan, Paroi, Seremban

Bersama :
Dato Dr Hj Mohd Fadzillah Kamsah
Ustaz Norazman
En Syamsul Amri Ismail

PENYERTAAN PERCUMA

20130223

CERAMAH MAULIDURRASUL


CERAMAH MAULIDURRASUL


Semoga ada yang membantu keluarga yang daif ini



Semoga ada pihak, individu, pertubuhan, parti-parti politik yang membantu keluarga ini, insyaAllah.

Hanya tunggu masa nak roboh
Sinar Harian
22 Februari 2013

AMPANGAN – Seorang warga emas yang tinggal bersama cucu dan empat orang cicitnya merayu supaya rumah yang didiaminya lebih 70 tahun itu dibaiki, berikutan tidak mampu menanggung kos membaik pulih rumah berkenaan.

Hamisah Amat, 87, ketika ditemui berkata, dia sudah putus harapan untuk meraih simpati mahu pun meminta bantuan memandangkan permohonan yang dibuatnya sebelum ini tidak mendapat perhatian.

Menurutnya, dia yang tinggal di Kampung Jiboi di sini, sudah tidak mampu berbuat apa-apa lagi dan hanya menunggu masa rumahnya runtuh berikutan dinding kayu rumahnya itu dipenuhi anai-anai.

Kerisauannya bukan setakat itu sahaja, apabila hampir keseluruhan bumbung rumahnya bocor akibat terlalu usang, sehingga menyebabkan rumahnya dipenuhi air sewaktu hari hujan.

“Oleh kerana rumah yang didiami ini adalah rumah lama, maka banyak benda yang sudah rosak dan bocor. Misalnya, bumbung zink rumah ini, boleh dikatakan hampir seluruhnya telah bocor dan syiling pula banyak yang sudah jatuh.

“Keadaan paling teruk apabila zink di bahagian dapur rumah saya sering kali terangkat apabila ditiup angin kenyang, sehingga saya membayangkan satu hari nanti pasti bumbung rumah saya akan terbang.

“Apabila tibanya hari hujan, hidup kami seolah-olah dalam kerisauan kerana bimbang bumbung ditiup angin, selain mengalami keadaan bocor di merata tempat dalam rumah ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Tambahnya, kebimbangan akan berlaku jika hujan turun pada waktu malam, kerana bumbung di bilik tidur rumah ini juga banyak yang bocor.

“Apabila hujan turun, cucu dan anaknya akan tidur di ruang depan rumah bagi mengelakkan terkena air hujan yang mengalir dari bumbung dan juga tepi-tepi dinding bilik,” katanya.

Sementara itu, cucunya, Yusof Yahya, 45, memberitahu, dia telah membuat dua kali permohonan untuk mendapatkan bantuan rumah melalui Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) pada awal tahun lalu, namun semuanya hampa.

Jelasnya, lebih menyedihkan lagi, borang permohonan dan segala dokumen yang dihantar ke tempat berkaitan itu, didakwa hilang oleh kakitangan di pejabat itu, sehingga menyebabkan permohonannya tidak dapat diproses.

Dia yang hanya bekerja sebagai pemandu kereta itu berkata, kejadian tersebut tidak sepatut berlaku memandangkan perkara itu adalah sesuatu yang penting dan melibatkan kepentingan masyarakat.

“Saya kecewa dengan apa yang telah berlaku ke atas kami sekeluarga, tidak seharusnya perkara sepenting ini dipandang ringan, kerana ia melibatkan maruah dan kebajikan kami.

“Jika kami mampu membaikinya, sudah lama kami buat sendiri tanpa perlu menantikan bantuan orang lain,” katanya.

Tambah Yusof, dia dan empat anaknya yang masih bersekolah itu, sentiasa berharap ada pihak yang dapat membantu membaiki semula rumahnya itu.

Katanya lagi, ini juga satu-satunya rumah peninggalan yang ada buat dia dan neneknya itu dan jika ia runtuh mereka tiada tempat untuk berteduh.

20130221

PROGRAM KHIDMAT KESIHATAN PERCUMA

PROGRAM KHIDMAT KESIHATAN PERCUMA
Tarikh : 24 Feb 2013
Hari : Ahad
Masa : 8.30 pg – 12 tgh
Tempat : Lubok China , Rembau

Aktiviti : Khidmat Kesihatan Percuma
- Pemeriksaan tekanan darah, BMI, Kandungan gula dalam darah, kaunseling & khidmat nasihat.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi Sdr Izamri bin Med 013-2124086 , AJK Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan.

Sumbangan untuk program ini boleh disalurkan melalui :
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
Bank : Bank Islam
No Akaun : 05012010047905

Sumbangan juga boleh disalurkan ke akauan Maybank , No Akaun 155126945930

Maklumat lanjut di http://yam-ns.blogspot.com

JADUAL PENGAJIAN KELAS IBTIDAI’


MADRASAH ISLAMIAH HAJI IBRAHIM, KAMPUNG BONGEK ACHEH, REMBAU

20130219

Pengambilan Pelajar Tahfiz



Pengambilan Pelajar Tahfiz Madrasah Al-Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim
- Terhad kepada 15 orang pelajar sahaja
- Guru berkemahiran

Syarat-Syarat :
- Menguasai bacaan Al-Quran dengan baik
- Lelaki 10 tahun ke atas
- Yuran bulanan RM200 sebulan (mereka yang tidak mampu, boleh berunding dengan Mudir Madrasah)

Hubungi segera :
Ustaz Mohd Khairuddin Yusoff
Mudir Madrasah Al-Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim
Bongek Acheh ,
71300 Rembau ,
Negeri Sembilan .
Tel : 012-3752240
madrasahbongek.blogspot.com

20130217

Ceramah Maulid 23 Feb 2013 Lubok China, Rembau


CERAMAH MAULIDURRASUL
Tarikh : 23 Feb 2013 , Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau Kg Baru Semin, Lubok China, Rembau
Penceramah : Ustaz Mohd Khairi Zainuddin, Mudir - SRII Tahfiz Darul Ulum , Seremban

Semua muslimin dan muslimat dijemput hadir

Maklumat lanjut Sekolah Rendah Islam Integrasi Tahfiz Darul Ulum di

Tawaran Waqaf Pembinaan Pondok Moden di Seremban


Tawaran Pembinaan Pondok Moden Pertubuhan Syeikh Soleh Al-Ja'fari di Kg Ismail, Ampangan, Seremban.

Objektif :
- Sebagai organisasi tarbiyah, dakwah dan pendidikan berasaskan Al Quran dan Al Hadis
- Menubuhkan Ma'had Al Imam Al-Ja'fari Li Tahfiz Al Quran Wa Tafaqquh Fiddin
- Pusat pertemuan (multaqa) dan daurah serta periwayatan hadis para ulama tempatan, nusantara dan antarabangsa
- Pusat pendidikan anak yatim & warga emas (Darul Aytam wal musinnin)

Tenaga penggerak :
Ustaz Dr Hj Shuhadak Mahmud (Ahli Jawatakuasa Fatwa N.Sembilan, Pensyarah KUIS)

Anggaran Kos Pembinaan Pondok Moden :
- Pembelian tanah : RM 250,000
- Pembinaan Pondok Moden : RM 1,250,000

Untuk sumbangan atau waqaf sila salurkan ke akaun :
Nama akaun : Pertubuhan Sahah Syeikh Soleh Al-Ja'fari Negeri Sembilan
Bank Islam ( No akaun : 05012010077775 )
CIMB ( No akaun : 05130000790108 )

Untuk maklumat lanjut sila hubungi :
Ustaz Dr Shuhadak 012-6127551
Ustaz Mohd Amin 013-6473452

20130216

Kenapa nak marah penganut Hindu sembahyang malam?


Baru-baru ini Balai Polis Bandar Baru Senawang telah mengadakan pertemuan dengan semua pengerusi surau dan masjid sekitar Senawang untuk membincangkan masalah keselamatan di surau dan masjid masing-masing.

Menurut pengerusi surau tempat saya, katanya banyak perkara yang dibangkitkan ialah masalah taman, bukan masalah surau.

Ada wakil satu surau membangkitkan masalah penganut Hindu di kuil berhampiran perumahan sembahyang sampai lewat malam dan tidak senang dengan bunyi bising apabila penganut Hindu ini sedang bersembahyang.

Pengerusi taman saya kata dalam pertemuan tersebut, kita pun ada salahnya. Kita orang Melayu kalau buat kenduri kahwin , kalau yang ada buat karaoke tu, buat bising juga sampai ke lewat malam.

Tadi saya kata pada pengerusi surau saya, buat apa nak sibuk dengan kuil Hindu, surau kita, masjid kita yang sepatutnya buat program setiap malam, kuliah ilmu, ceramah, qiamulail, qasidah, berzanji dan sebagainya.

Tengok saja Masjid Tuanku Jaafar, di Taman Tuanku Jaafar dekat Sg Gadut tu, kalau lepas isya lalu dalam pukul 9.30 dah gelap masjid, bukan setakat pintu masjid tutup, dengan pagar-pagarnya sekali di tutup, tak pastilah kunci ke tidak.

Pengerusi surau saya kata, surau tempat kami tak pernah berkunci, sebab laluan orang ramai. Alhamdulillah setakat ini tak ada perkara serius berlaku setakat budak-budak main dalam surau, hisap rokok dalam tandas surau. Curi duit surau memang tak pernah berlaku, sebab tak ada tabung surau. Yang peliknya bil elektrik surau kami tiap-tiap bulan negatif, bulan lepas negatif RM300 lebih, entah siapa bayar , tak tahulah.

Yang buat masalah di surau dan masjid kita, orang Melayu sendiri, orang Islam sendiri, bukannya orang Hindu.

Ada yang datang masjid semata untuk kencing pun orang kita, ada yang datang masjid semata nak tukar lampin anak pun orang kita, ada yang datang masjid buang puntung rokok merata-rata pun orang kita, ada yang menconteng pintu tandas masjid pun orang kita, yang mencuri tabung masjid pun orang kita.

Nampaknya terlalu banyak usaha yang perlu dilakukan oleh kita semua bagaimana orang kita ini perlu menghormati masjid, kerana ianya sebahagian daripada mengagungkan dan memelihara kesucian kalimah ALLAH.

Kesian kakitangan Imigresen Malaysia, derita mereka siapa yang tahu









Hari ini Sabtu 16 Feb 2013 saya dan isteri ke Jabatan Imigresen Malaysia di Seremban untuk urusan membuat pasport antarabangsa. Dah lama saya tak pergi ke Jabatan Imigresen ini, rasanya berpuluh tahun dah tak ke sana. Dulu saya datang dengan arwah ayah, masa tu walaupun tidak ada sistem komputer canggih, masih menggunakan borang, tiada pengambilan nombor secara otomatik, namun tidaklah perlu tunggu seharian untuk urusan pasport rasanya.

Jadi saya dan isteri ingat , mungkin hari ini telah berubah, perkhidmatan buat pasport mungkin makan masa sejam saja.

Sebaik kami keluar lif tingkat 2 Wisma Persekutuan, kami amat terperanjat, jam baru 8.15 pagi, tapi dah sesah sampai kawasan luar lif. Tak boleh nak masuk. Tak berjalan. Tak berapa lama kemudian kawasan sekitar lif sudah padat macam dalam tin sardin.

Sebelum tu di pintu masuk Wisma Persekutuan sudah tertulis Nombor Giliran untuk urusan pasport hanya sampai 150 sahaja hari ini. Dalam fikiran saya , dapat ke tak nombor ni, orang dah padat, yang dalam pejabat imigresen saya tak nampak lagi berapa ramai.

Kami pun berhimpit-himpitlah masuk, kekadang terangkat juga pada ada yang tolak dari belakang.

Kesian tengok orang tua, warga emas, ibu yang bawa anak kecil, pakcik yang pakai kopiah putih 1Malaysia pun turut berhimpit-himpit untuk mendapatkan nombor giliran.

Dalam masa berhimpit tu ada kedengaran , ada yang mengeluh ini hari kedua, hari ketiga dia datang keadaan macam ni, sesak.

Ada pula yang kata dia datang tunggu nombor giliran sejak pukul 5 pagi.

Apabila menghampiri kaunter nombor kesian tengok kakitangan imigresen memberi penerangan dan nasihat supaya tidak potong barisan dan menolak-nolak.

Apabila hampir sampai giliran saya, nombor dah nak sampai 150, saya dah rasa kecewa, kena datang pula hari lain.

Tapi kakitangan imigresen tadi minta orang ramai beratur lurus, dia nak tolong tengok sampai berapa boleh beri nombor.

Alhamdulillah akhirnya saya dapat nombor 163 pada jam 9.14 pagi. Saya pun mencongak, kalau 1 jam , boleh selesai urusan 20 orang, jadi saya punya mungkin lepas 12 tengahari.

Kami pun keluarlah dulu , isi perut. Akhirnya urusan kami selesai sekitar jam 1.20 ptg. Selesai hantar borang je, pasport kena datang pula minggu depan untuk ambil. Untuk ambil pasport ada kaunter lain, tak perlu bersesak.

Kesian tengok orangramai yang datang bersesak-sesak, termasuk pakcik yang pakai kopiah putih 1Malaysia, merungut-rungut pakcik tadi, kata perut dia dah lapar sangat.

Lagi kesian saya rasa kakitangan imigresen, rasanya mereka dari sebelum pukul 8 pagi hingga jam lebih 2 petang terpaksa bekerja, tanpa banyak keluhan. Mereka hanya menurut perintah. Walhal hari Sabtu waktu pejabat sepatutnya sampai 1 petang sahaja.

Kuasa untuk menambah kakitangan imigresen bukan di tangan mereka, kerana ianya melibatkan kos.

Kuasa untuk menambah waktu perkhidmatan, sampai ke petang, atau sampai ke malam seperti nightcourt bukan di tangan mereka, kerana ianya melibatkan kos.

Kuasa untuk menambah kaunter juga bukan di tangan mereka.

Kuasa untuk menambah pejabat imigresen juga bukan di tangan mereka. Mereka hanya menurut perintah.

Satu perkara yang amat pelik ialah kos buat pasport antarabangsa, untuk 2 tahun RM100, untuk 5 tahun RM300. Tak ke pelik, beli sikit murah, beli banyak mahal. Beli kuih 2 biji 10 sen, beli kuih 5 biji 30 sen. Bila tanya pada kakitangan imigresen , kenapa kos macam ni. Sambil tersenyum kakitangan imigresen tu cakap, “Kalau rajin datang ke pejabat imigresen buat 2 tahun, kalau tak nak datang selalu buat 5 tahun”.

Saya dan isteri kerana urusan untuk menunaikan haji pada tahun ini insyaAllah.

Macamanalah pakcik-pakcik, atok-atok, nenek-nenek, terpaksakah mereka bersesak macam ni juga. Saya tanya pada kakitangan imigresen, setiap hari ke macam ni. Katanya memang setiap hari, kalau hari bekerja biasa Isnin-Jumaat , nombor giliran sampai 300, tapi pukul 10 pagi dah habis nombor.

Harap Tabung Haji Malaysia dan Jabatan Imigresen dapat bekerjasama agar dapat mengadakan urusan kaunter khas semasa kursus haji di masjid-masjid seluruh Malaysia selepas ini.

20130215

Masalah rumah dan tanah untuk Anak Rembau




Antara isu utama di Rembau ialah rumah dan tanah untuk anak tempatan di Rembau. Rumah teres setingkat 20 ka x 60 ka sekarang ini di Kundur sudah mencecah RM138,888 manakala rumah teres 2 tingkat di Rembau ialah RM250,000.

Rembau mempunyai tanah yang luas, tapi malang tanahnya terbiar, tidak dapat dimajukan untuk tapak perumahan anak tempatan Rembau.

Antara masalahnya ialah tanah terbiar ini adalah tanah adat.

Pengurusan tanah adat memerlukan pemerkasaan insitusi adat itu sendiri dengan menaikkan elaun Dato Lembaga Adat, meningkatkan ilmu pemegang adat, menambah kakitangan di mahkamah adat untuk menyelasaikan kes-kes pengagihan tanah adat dengan penggunaan sistem atas talian dan sebagainya.

Mungkin ramai yang tidak tahu tanah adat sebenarnya boleh diagihkan kepada mereka yang di luar suku dengan mengadakan acara berkedim. Berkedim ini mempunyai tiga taraf iaitu :
(i) Kedim adat dan pesaka (untuk membolehkan mewarisi harta pesaka atau membeli harta dalam suku yang disertainya)
(ii) Kedim adat pada lembaga (untuk tujuan persaudaraan)
(iii) Kedim Tarik (lazimnya untuk anak angkat yang dibawa menyertai suku ibu angkatnya).

Alternatif yang kedua untuk menyelesaikan masalah tapak perumahan untuk anak tempatan Rembau ialah kerajaan negeri membeli tanah-tanah adat ini dan dipecah lot seterusnya dijual kepada anak tempatan, dengan keutamaan diberikan kepada mereka dari suku asal tanah tersebut, kemudian kepada anak Rembau secara umumnya.

Sekiranya kerajaan boleh membeli daripada PKNNS tanah untuk tapak hospital Rembau pada harga RM958,320 seekar, takkan kerajaan tidak boleh membeli tanah untuk tujuan perumahan rakyat pada kadar R200,000 seekar untuk dijadikan kampung tersusun?

Ini adalah kerana mereka yang terlibat dengan pembinaan landasan keretapi berkembar di Rembau ini hanya diberi pampasan antara RM52,272 seekar ke RM121,968 seekar.

Seperkara lagi yang membebankan anak tempatan Rembau untuk mendirikan rumah di daerah ini ialah kos untuk meluluskan pelan oleh Majlis Daerah Rembau yang begitu tinggi, khabarnya hampir RM10,000.

Bayangkan jika seorang penoreh getah ingin mendirikan rumah pada harga RM50,000 , kos untuk kelulusan pelannya hampir RM10,000.

Justeru itu untuk merancakkan lagi ekonomi di daerah Rembau ini pengurusan tanah adat dengan pemerkasaan institusi adat serta kerjasama pihak berkuasa tempatan terutamanya Majlis Daerah Rembau dengan mengurangkan kos kelulusan pelan rumah adalah amat diperlukan.

Kalau calon Umno di DUN Kota dan DUN Chembong ingin mengambil pandangan ini untuk dilaksanakan, terpulanglah. Asalkan yang untung ialah anak tempatan Rembau, para pengundi di DUN Kota dan di DUN Chembong.

Atau kalau hendak, kita duduk semeja bincang bagaimana untuk menyelasaikan masalah ini pun boleh.

Tak perlulah kita bincang isu kalimah Allah, yang itu biar para ulama yang berbeda pandangan yang bincang.

Kita bincang isu ini, untuk manafaat kampung kita, waghih kito.

Projek Amal Tandas Surau di Lubok China, Rembau



Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan akan mengadakan Program Khidmat Kesihatan Percuma untuk penduduk di Kg Baru Semin, Lubok China, Rembau pada Ahad 24 Februari 2013.

Dalam pada masa yang sama juga Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan sedang mengumpul dana untuk membina tandas 4 pintu untuk Surau Kg Baru Semin. Bangunan surau telah pun digunakan namun tandas masih belum dibina.

Kepada mereka yang ingin memberikan sumbangan untuk pembinaan tandas Surau Kg Baru Semin ini bolehlah disalurkan melalui akaun berikut :

Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
Bank : Bank Islam
No Akaun : 05012010047905

atau boleh hubungi Sdr Rozmal bin Malakan, Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan di talian 012-2267406 , e-mel rozmal@yahoo.com

Sumbangan juga boleh disalurkan ke akauan Maybank , No Akaun 155126945930

Maklumat Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan di http://yam-ns.blogspot.com

Tawaran Penajaan Hari Sukan PASTI Kawasan Rembau



PASTI Kawasan Rembau akan mengadakan Hari Sukan untuk para pelajarnya pada hari Ahad 24 Februari 2013.

Sehubungan dengan itu pihak penganjur memberi peluang kepada mana-mana individu atau persatuan serta syarikat untuk menaja hadiah seperti medal, juga basikal dan hamper untuk cabutan hadiah.

Disamping itu PASTI Kawasan Rembau juga ada menyediakan kupon RM 10 Jualan Amal Nasi Beriani.

Untuk sebarang penajaan, pembelian kupon atau sumbangan sila hubungi Setiausaha PAS Kawasan Rembau Encik Zainal 013-3692019

Untuk sumbangan kewangan sila salurkan ke ;
Nama Akaun : PASTI AHMADI REMBAU
Bank : CIMB
No Akaun : 05010004698208

Maklumat PASTI N.Sembilan di http://pasti-n9.blogspot.com  

20130214

Bulan Februari saya tak sambut Valentine, tapi sambut Jublinan



Setiap tahun pada bulan Februari saya dan isteri tidak menyambut Valentine tapi sebaliknya kami menyambut Jublinan (Jubli Perkahwinan atau Ulangtahun Perkahwinan), bukan pada 14 Februari tapi seminggu selepas itu, iaitu 21 Februari.

Alhamdulillah tahun ini , tahun ke 21 perkahwinan kami, mengikut kalender Masihi yang berpandukan peredaran kejadian Allah , iaitu matahari.

Disamping menyambut Jublinan, kami juga menyambut Jublilung, iaitu ulangtahun kelahiran anak kami yang sulung, juga pada tanggal 21 Feb. Kini usia beliau mencecah 20 tahun.

Sebenarnya hari-hari, kami menyambut hari kasih sayang, sekurang-kurangnya 5 kali sehari semalam, dengan menzahirkan kasih sayang kami kepada Allah, kepada Rasul, kepada kedua ibu bapa kami, serta kami sekeluarga setiap kali berdoa selepas solat.

Selamat Menyambut Hari Kasih Sayang pada setiap hari, setiap saat.

Sesungguhnya kasih sayang yang hakiki, ialah kasih sayang yang dengan rahmat Allah kita bersama ke syurga.

20130213

Islam ini Allah yang jaga, kita jangan perasan



Sesungguhnya Allah beri hidayah kepada sesiapa yang dikehendakkiNya. Ustaz Zakaria Talib dalam ceramahnya selalu kata kita ni jangan perasan kita ni baik, kita ni hebat, kita hendaklah selalu kata kita ni bodoh, kita ni lemah.

Pada 10 Feb 2013 ketika saya dan isteri dalam perjalanan ke Masjid Bandar Baru Senawang untuk menghadiri Kursus Haji yang bermula jam 9 pagi kami sempat mendengar sebentar siaran Radio IKIM dalam kereta.

Tak tahu siapa ustaznya, apa tajuk siarannya.

Ianya berkisar mengenai seorang bukan Islam di Amerika Syarikat yang peluk Islam tanpa pernah dengar mengenai Islam, tanpa pernah tahu siapa Allah, hidup bergelumang dengan maksiat, badan penuh dengan tattoo, tanpa ada orang Islam pernah berdakwah padanya.

Entah mengapa pada satu malam dia bermimpi nampak suatu cahaya yang amat terang dan menyerunya kepada Islam. Setelah beberapa kali dia bermimpi yang serupa dan suara seruan makin lantang, lalu dia pun mencarilah orang Islam, lalu ada yang ditunjukkannya masjid.

Apabila sampai ke masjid, dia di bawa berjumpa imam dan mengatakan hasrat untuk memeluk Islam. Imam suruh dia bersihkan diri dulu, apabila dibukanya baju terperanjat imam tengok tattoo penuh di badan.

Kemudian dia pun mengucap dua kalimah syahadah pada mulanya sukar, tapi entah macamana kemudian dia boleh fasih.

Kemudian imam ajak dia solat jemaah, Carlos (nama pemuda tadi) kata dia tidak tahu. Imam suruh ikut saja. Mulanya dia kekok, tapi entah macamana pada rakaat ketiga dia telah mula biasa.

Apabila selesai solat, imam tengok Carlos masih dalam keadaan sujud. Imam berkata pada Carlos bahawa telah selesai solat, namun Carlos terus sebenarnya telah meninggal dunia dalam keadaan suci bersih tiada sebarang dosa umpama bayi yang baru lahir dalam keadaan sujud kepada Allah.

Kesimpulannya atau moral of the story :

1. Kita ni jangan perasan kita hebat, ramai orang masuk Islam kerana kita, ramai orang undi Islam kerana kita, ramai orang solat jemaah kerana kita. Itu semua adalah kerana Allah, hidayah Allah.

2. Kalau kita perasaan kita ni hebat sangat, Allah boleh bila-bila mematikan kita, dan menggantikan kita dengan orang lain yang lebih hebat.

3. Masih ramai diluar sana yang perlukan dakwah, bimbingan, kaunseling dan sebagainya, jangan kita dok sibuk berbalah.

4. Jangan kita sangka orang yang ganas, yang berpakaian seksi dan sebagainya akan selama-lamanya dalam berkeadaan demikian.

Saya cuba cari sumber cerita di atas dan rupaya adalah dari Majalah Q & A, Edisi Perdana di ruangan Cermin Ajaib. Cerita penuhnya di http://basdacity.pun.bz/hidayah-allah-memang-milik-allah.xhtml

Solat Berjemaah , Penyatuan Umat



MAJLIS SAMBUTAN MAULIDUR RASUL
Penceramah : Ustaz Nor Azman Mohamad (Pendakwah/Pakar Motivasi)
Tarikh : 16 Feb 2013, Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau An Nur, Taman Kemuning, Senawang

SOLAT BERJEMAAH , PENYATUAN UMAT

20130210

Yang Palestin dibantu, yang di Malaysia bagaimana?


Umat Islam semua adalah bersaudara. Manusia sejagat tak kiralah apa bangsa dan agama mereka adalah dari bapa yang sama iaitu Nabi Adam as. Baitul Maqdis adalah kiblat kita sebelum Mekah. Masjid Aqsa adalah masjid ke 3 tarafnya selepas Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi. Menjadi tanggungjawab semua umat Islam membantu saudara kita di Palestin.

Cuma kekadang saudara kita di Palestin lebih baik dari kita di Malaysia dalam beberapa aspek. Saudara kita di Palestin mempunyai peluang yang terbuka luas untuk mati syahid. Kita di Malaysia mempunyai peluang yang terbuka luas berlumba “haram”, ketagih dadah, seks bebas, judi dan sebagainya.

Kita di Malaysia sentiasa mendoakan umat Islam kita di Palestin agar mereka akan mencapai kemenangan. Saudara kita di Palestin pula mendoakan agar umat Islam di Malaysia agar senantiasa menghidupkan masjid-masjid di Malaysia dengan solat jemaah dan majlis ilmu.

Dalam kita sibuk membantu saudara kita di Palestin, Rohingya, Kampuchea, Filipina, kekadang kita terlupa tanggungjawab kita saudara kita dari Bangladesh, Indonesia, Myanmar yang datang mencari pekerjaan di Malaysia.

Tiada usaha dakwah khusus untuk mereka di sini.

Rakan setugas saya tinggal dalam sebuah ladang milik konglomerat di Malaysia. Isterinya bekerja di ladang tersebut di bahagian pengurusan. Lepas solat di surau tempat kerja, saya tanya rakan saya, dalam ladang ada surau tak. Katanya ada. Siapa yang selalu datang surau. Majoriti pekerja ladang warga Indonesia, kerana tidak ramai warga tempatan dalam ladang tersebut.

Saya tanya ada tak kuliah ke, pengajian agama ke, ustaz dari Majlis Agama Islam datang? Katanya tak ada.

Di surau saya juga sering warga Bangladesh datang solat jemaah, terutama waktu subuh dan maghrib. Slot yang boleh mereka masuk ialah bila ada Jemaah Tabligh datang.

Kekadang kita marah dengan pendatang asing yang datang bawa pelbagai masalah. Tapi pernahkah kita terfikirkan apa usaha kita untuk sesama kita menguatkan iman kita?

Pernah tak mereka di JAKIM dan Majlis Agama terfikir untuk mewujudkan unit dakwah dan kebajikan khusus untuk pekerja asing yang beragama Islam?

Sebarkanlah kasih sayang yang ditunjukkan oleh kekasih kita Muhammad SAW.

20130209

Malaysia boleh dilanda gempa bumi pada bila-bila masa


Adakah kita sudah membuat persiapan sesudah mati? Koleksi berita-berita kejadian gempa bumi di Malaysia sebelum ini di http://gempamalaysia.blogspot.com

Moderate earthquake in Malaysia can occur anytime
9 February 2013

KUALA LUMPUR (Feb 9, 2013): Although Malaysians may feel that the country is not prone to earthquakes, experts believe otherwise.

Located at the peripheral of the ring of fire and beside two neighbours, Indonesia and the Philippines, which have seen violent episodes of seismological activities in the past few years, the chances of being jolted by at least one moderate earthquake cannot be ruled out.

So far, Malaysia has only encountered strong vibrations and aftershocks after its neighbours were hit by strong earthquakes.

In 2012, the Meteorological Department had detected eight earthquakes in the eastern part of the country, in Sabah and Sarawak (between 2 and 4.5 on the Richter scale).

Six earthquakes had occurred in Sabah (Tambunan, Kota Marudu, Kudat, Beluran, Kunak and Keningau) and two earthquakes had occurred in Belaga, Sarawak. However, an earthquake with a magnitude of 5.8 on the Richter scale in Lahat Datu in Sabah in 1976 is believed to be the strongest earthquake so far.

THE THREAT IS REAL

A seismology expert, Dr Mohd Rosaidi Che Abas, 54, said the threat of an earthquake in Malaysia cannot be ignored. The Meteorological Department's Deputy Director (Application) said some of the country's most vulnerable areas are Bukit Tinggi in Pahang and Kuala Pilah in Negeri Sembilan.

A relatively strong earthquake can hit these areas and some parts of Sabah and Sarawak.

"Previously, a moderate earthquake had occurred in Lahad Datu, Sabah, and it is possible for a moderate earthquake to occur in other areas located at or near active fault lines.

"Malaysia is close to areas that have experienced strong earthquakes, including Sumatra and the Andaman Sea, while Sabah and Sarawak are located close to the earthquake zone of South Philippines and North Sulawesi. Therefore, the odds of an earthquake striking Peninsula Malaysia cannot be ruled out," he said to Bernama at the Meteorological Department's headquarters.
THE POSSIBILITY OF BEING HIT BY A STRONG EARTHQUAKE
Nevertheless, Dr Mohd Rosaidi, who has been with the meteorological department for the last 30 years, stated that the possibility of being hit by a strong earthquake remains slim.

This fact is based on the findings of local experts who study earthquakes, with local universities conducting further studies on the country's vulnerability to earthquakes.

"The proposed long term studies on active fault lines, especially in Ranau and Lahad Datu in Sabah and Bukit Tinggi in Pahang, are being carried out by the department, along with the Mineral and Geosciences Department," he said.

Dr Mohd Rosaidi, who has a Doctorate in earthquake studies from Universiti Teknologi Malaysia and a Masters degree in seismology from Japan's International Institute of Seismology and Earthquake Engineering, said earthquakes in a seabed unleashes another threat - tsunami.

"Based on some of the findings, strong earthquakes occur at zones where tectonic plates collide at the Andaman Sea, the South China Sea, the Sulu Sea and the Sulawesi Sea. When a strong earthquake occurs in these seas, it can unleash a tsunami that can end up at the coastlines of Perlis, Kedah, Penang, Perak, Selangor, Sabah and Sarawak," he said.
TSUNAMI WARNING STATION
Dr Mohamad Rosaidi said after Aceh was affected by an earthquake and a tsunami in December 2004, the country had taken steps to establish17 earthquake detection stations and the National Tsunami Early Warning System.

He pointed out that these 17 stations have been operating since 2005, and they can detect tectonic plate movements. Seven of these stations are located at the peninsula and the remaining 10 stations are located in Sabah and Sarawak.

These stations are equipped with seismic movement detectors, high tide and low tide gauges. Cameras too have been stationed along certain stretches of the coastline to look out for tsunamis. Within 10 minutes of an occurrence of an earthquake, a warning will be issued so that locals can take the necessary precautions.

Dr Mohd Rosaidi also said 23 tsunami sirens have been installed at high risk locations all over the nation to warn people in the event of a tsunami.
HELP FROM FOREIGN PARTIES
To keep earthquakes and tsunamis in check, the department is working closely with international agencies like the International Tsunami Warning Centre and the International Tsunami Training Centre, both based in Hawaii.

Dr Mohd Rosaidi added that the country is cooperating with the meteorological agencies of Indonesia and the Philippines by sharing information and providing early alerts.

The exchange of information on earthquake and tsunami warnings across borders is vital to ensure that the earthquake and tsunami warning systems are efficient.
WHAT TO DO IN THE EVENT OF AN EARTHQUAKE
Are we ready to face an earthquake? What should we do if an earthquake occurs in Malaysia? "When an earthquake occurs, ensure that you are safe and immediately, listen to the bulletins issued by the department through the television, radio and social websites," he said.

The department also conducts awareness programmes so that the public can react quickly in the event of an earthquake or a tsunami. – Bernama

Rembau ada Perlembagaan sebelum wujudnya Malaysia



Mungkin ramai yang tidak tahu terutamanya orang Negeri Sembilan, lebih-lebih lagi orang Rembau, bahawa Rembau setelah kejatuhan Melaka adalah merupakan sebuah kerajaan dan mempunyai perlembagaannya yang tersendiri lebih dahulu dari adanya perlembagaan Malaysia. Buku bertajuk “Rembau, Sejarah dan Perlembagaan” ini telah diterbitkan pada tahun 1953 oleh Cikgu Abbas. Rupa-rupanya Cikgu Abbas ini ialah ayah kepada Dato Kamarul Baharin Abbas, Pengerusi PKR Negeri Sembilan.

Malam tadi saya berbual dengan “Indiana Jones” Malaysia di Umai Kopitiam Dataran Senawang 2, berkisarkan betapa banyaknya Negeri Sembilan ini terutamanya di Rembau mempunyai khazanah sejarah dan harta karun. Saya kata hasil bumi, emas, minyak, harta karun ni belum lagi keluar dari bumi N.Sembilan kerana belum sampai masanya, insyaAllah apabila negeri ini makmur, masjid-masjidnya hidup, umat Islamnya rata-rata menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, akan keluarlah segala hasil mahsul tersebut.

Seperkara lagi N.Sembilan jauh ketinggalan berbanding negeri lain dalam pemuliharaan tempat bersejarah ialah N.Sembilan tidak mempunyai Enakmen Warisan yang khusus untuk pemuliharaan tempat bersejarah. Mudah saja untuk mewujudkan enakmen ini, ianya haruslah di bawa ke mesyuarat Exco, kemudian perlu diluluskan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri.

Cubalah kita rakyat N.Sembilan tengok Sidang Dewan Undangan Negeri, adakah wakil rakyat kita serius membicarakan isu Adat, Sejarah dan Perlembagaan. Atau wakil rakyat kita pun hanya sekadar Menang Sorak , Kampung Tergadai.

REMBAU, SEJARAH DAN PERLEMBAGAAN: PERLUNYA EDISI RUMI
18 Okt 2012 

Buku ini, Rembau, Sejarah dan perlembagaan (terbitan 1953) ditulis dalam Jawi. Ia diterjemah, dipinda dan dpadankan oleh Abbas bin Haji Ali, Guru Kanan di Sekolah Menengah King George V, Seremban. Cikgu Abbas berasal dari Chengkau, Negeri Sembilan. Buku ini dipadankan daripada karangan C.W.C Parr dan W.H. Mackerry yang tersiar dalam jurnal "Straits Branch Roral Asiatic Society, Bilangan 56," Disember tahun 1910 dan dikeluarkan oleh Jabatan Undang Dan Perlembagaan Adat dan Istiadat Melayu Rembau.

Buku ini menggambarkan sejarah pentadbiran dan sistem Adat Perpatih di Rembau. Tujuan buku ini diterbitkan semula dalam versi Rumi adalah untuk melihat konsep, falsafah dan pelaksanaan adat ini dengan segala keunikan dan keistimewaannya.

Juga buku ini ingin menunjukkan kepada masyarakat umum, terutama golongan muda dari negeri beradat itu bahawa adat yang dibawa dari Tanah Minangkabau (Sumatera Barat) sejak 350 tahun dahulu begitu serasi dan berjaya meningkatkan tahak tamadun penduduk Rembau, khususnya dan Negeri Sembilan amnya. Sejarah yang dipaparkan dalam buku ini mengikat erat hbungan antara penduduk Rembau dengan masyarakat zaman lampau yang berpusat di Melaka dan kemudian berhijrah ke Johor.

Buku ini juga meninjau bagaimana negeri ini telah maju dan mempunyai peradaban dan kebudayaan , semenjak runtuhnya Kerajaan Melayu Melaka pada tahun 1511.

Menurut pengkaji adat perpatih, Norhalim Bin Haji Ibrahim Adat Perpatih yang berasal dari Minangkabau itu disesuaikan dengan adat dan peraturan tempatan.

Buku ini asalnya diterbitkan dalam rulisan Jawi. Tujuan penterjemah yang diwakili warisnya meminta buku ini diterbitkan semula dalam versi Rumi untuk mengelak daripada tuduhan bahawa adat itu kononnya tidak relevan dan bersalahan dengan hukum syarak zaman ini.

Dalam Kata Pengantarnya, Cikgu Abbas menulis, “Pada masa yang akhir ini, didapati selalu benar menjadi perbincangan di dalam surat-surat khabar tempatan dengan berbagai fikiran dan tuduhan didatangkan oleh penulis-penulisnya, mengatakan pada beberapa perkara, maka adat ini adalah kononnya telah tidak bersesussian lagi dengan zaman sekarang.” (CatatanA.F.Yassin).


Ulama Rembau

Haji Mohd Yatim Bin Zainal Abidin ( 1903 – 1979)

Allahyarham Haji Mohd Yatim Bin Zainal Abidin dilahirkan dalam tahun 1903 bersamaan 1320 Hijrah di Kampung Tanah Datar, Kota dalam Daerah Rembau. Bapanya dari suku Tanah Datar dan manakala ibunya orang Biduanda. Beliau anak pertama dari dua adik beradik.

Haji Mohd Yatim mula mendapatkan pendidikan di Sekolah Melayu Kota sehingga Darjah Empat. Bapanya menyimpan hasrat supaya anak lelakinya itu menjadi orang alim dalam agama. Lalu beliau menghantar Allahyarham mengaji agama di pondok- pondok dalam Negeri Kedah dan Kelantan ketika usianya menjangkau 20an.

Mengikut riwayatnya, beliau pernah berguru dengan Allahyarham Tok Kenali tokoh ulama terbilang dari Kelantan. Sekembalinya ke kampung halaman, beliau bertemu jodoh dengan Hajjah Aminah Binti Haji Tahadan ketika usianya telah 32 tahun. Mereka dikurniakan anak lelaki dalam tahun 1936.

Sekembalinya dari Mekah, Allahyarham terus menggunakan ilmu yang telah dipelajari untuk berbakti. Beliau telah menubuhkan sebuah sekolah pondok di kampungnya di Ulu Gadong. Selepas dua tiga tahun membuka pondoknya, Allahyarham Haji Mohd Yatim prihatin dengan kedhaifan anak-anak yatim dan miskin untuk mendapat pengajian agama. Dengan tekad dan sokongan penduduk-penduduk kampungnya, mereka akhirnya mendirikan Madrasah Itthihadiah Ulu Gadong dan sebuah asrama untuk dihuni oleh anak-anak yatim dan miskin secara percuma. Al

Mungkin kerana kegigihan dan kealimannya maka Dato' Haji Ipap bin Haji Abdullah, Undang Luak Rembau ketika itu telah melantik Allahyarham menjadi Kadhi Daerah Rembau bagi tahun 1954 hingga 1968.

1 Comments:

Blogger afyassin said...

Setahu kami ayah Tuan Haji Mohd. Yatim, iaitu Tuan Haji Zainal Abidin. Nama penuh Haji Zainal Abidin ialah Haji Zainal Abidin bin Lamit. Beliau adalah orang suku Biduanda Gadong. Adiknya (perempuan) bernama Lamah bte Lamit.

Lamah ini adalah mentua kepada Cikgu Abbas Bin Ali, guru sekolah King George Ke-V, Seremban. Cikgu Abbas ini pernah menterjemahkan buku sejarah Rembau karangan Parr dan Mckerry (kalau tak silap) ke dalam bahasa Melayu yang diberi tajuk "Rembau: Perlembagaan dan Adat Istiadatnya."


Rembau, Sejarah Dan Perlembagaan (Edisi Jawi)
REMBAU, SEJARAH DAN PERLEMBAGAAN
Nama : Rembau, Sejarah dan Perlembagaan
Terjemahan & Padanan : Abbas Bin Haji Ali
Tahun terbit : 1953 (Edisi Jawi)

Buku ini diterjemah, dipinda dan dpadankan oleh Abbas bin Haji Ali, Guru Kanan di sekolah menengah King George V, Seremban. Cikgu Abbas berasal dari Chengkau, Negeri Sembilan. Buku ini dipadankan daripada karangan C.W.C Parr dan W.H. Mackerry yang tersiar dalam jurnal Straits Branch Roral Asiatic Society, Bilangan 56, December tahun 1910 dan dikeluarkan oleh Jabatan Undang Dan Perlembagaan Adat dan Istiadat Melayu Rembau.

Adalah diharapkan, dengan terbitnya versi ejaan Rumi, buku ini akan mampu menyelesaikan isu berbangkit seperti yang dikatakan Cikgu Abbas dan memperbetul pandangan serong rakyat Malaysia, amnya dan warga Negeri Sembilan khasnya terhadap sistem, sejarah dan Adat Perpatih ini.

Putera Raja jemput rakyat jadi sukarelawan pemerhati pilihanraya


Kepada mereka yang berminat untuk menjadi Sukarelawan Pemerhati Pilihanraya agar Pilihanraya Umum ke 13 nanti Bersih, Telus dan Adil, Tunku Zain Al'Abidin ibni Tuanku Muhriz menjemput rakyat yang prihatin agar bersama YAM Tunku. Mereka yang berminat untuk menjadi sukarelwan pemerhati pilihanraya bolehlah menulis e-mel ke amin@ideas.org.my

Focus on ensuring cleanliness of election
Friday, February 08, 2013 - 16:22
by Tunku ’Abidin Muhriz

ONE HUNDRED AND TEN years ago today, our first prime minister was born, and normally my colleagues and I would be hosting an anniversary event with the blood and ideological descendants of Tunku Abdul Rahman Putra at his former residence (now memorial), because we chose the same date three years ago to formally launch IDEAS.

At that launch event, Tunku’s great-granddaughter Sharyn Shufiyan and political ally Tengku Razaleigh Hamzah gave us accounts of their relationship with the first prime minister, before Tunku Khadijah Tunku Abdul Rahman gave a personal tour of the house in which she used to live.

Our first anniversary event in 2011 included recollections by former cabinet minister Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir and a panel discussion comparing the economic policy of the first prime minister to the current, as well as the publication of a pamphlet of some of the Tunku’s quotes.

That is when it became clear that a few prominent organisations had no qualms in condemning what they saw as Tunku’s weakness in being “too soft” on non-Malay Malayans.

Our second anniversary event in 2012 took a similar fussformat, as Tunku Abdul Aziz Ibrahim reminisced about his family’s Kedahan connections with Bapa Kemerdekaan, before former Chief Justice Tun Dzaiddin Abdullah spoke about the rule of law followed by a panel discussion comprising PKR’s Nurul Izzah Anwar, Umno’s Datuk Abdul Rahman Dahlan, Bar Council President Lim Chee Wee and Anis Yusal Yusoff from UKM’s Institute of Ethnic Studies.

This year, however, we are too busy preparing for the general election observation mission. After months of negotiation, IDEAS and other civil society organisations were formally presented with appointment letters by the Election Commission (EC) chairman.

The official website — www.pemerhati.my — has detailed information, but our first priority is to recruit volunteers who will be on the ground to check nomination, polling, counting and tabulation.

Those who would like to be a part of this should email amin@ideas.org.my

Some continue to accuse us of being cronies of the EC, but I encourage these people in particular to become volunteers so they can focus their energies on ensuring the cleanliness of the election instead. If they like, they can still accuse of being cronies of the EC afterwards.

Another anniversary was celebrated this week: in 1963 the Yang di-Pertuan Besar of Negri Sembilan Tuanku Munawir officiated the opening of Shell’s refinery at Port Dickson, and on Tuesday my elder brother and I toured the facility still run by the quaintly-named Shell Refining Company (Federation of Malaya) Berhad.




Tuanku Munawir and Tuanku Durah touring the Shell refinery in 1963 with N.L. Fakes (chairman of the Shell Companies in Malaya and Singapore), H. Wilkinson (managing director of the Royal Dutch/Shell Group) and Dr Lim Swee Aun (minister of commerce & industry)

My knowledge of the petroleum industry is rather limited, but the briefing by the Managing Director Rozano Saad and his team was most comprehensive. First we got an overview of the history of Shell here (they commenced operations in the Straits Settlements in 1891 and struck oil in Miri in 1910 courtesy of a well called the Grand Old Lady), before talking about the more strategic aspects of its upstream and downstream operations and finally, the more technical side of things. As I have not sat in a chemistry classroom since 1998, I had to clarify several terms the engineers referred to. But I now understand the significance of the refinery’s new Hijau project which is soon to go live — it will enable the refinery to vary its feedstock options, increase diesel production and improve refining margins.

After a brief stop at the two kilometre purpose-built jetty, there was lunch, commemorating Shell’s 50 Years with the Community. Of course, there was a video that all big corporates now have to prove their corporate social responsibility credentials.

This one featured a large number of testimonials from community leaders saying positive things about Shell. Away from company representatives, however, I asked for unabridged sentiments. A resident of Kampung Hailam told me that Shell had donated fire extinguishers to villagers just months before a lightning-induced blaze actually occurred.

An elderly gentleman from Kampung Arab essentially credited the entire economic development of the area to the oil giant, while another said that three generations of his family had worked at Shell.

Wow: this is the kind of relationship that must be the envy of many other big corporates, like those chaps wanting to open a rare earths plant in Pahang.

During his lunchtime speech, the Tunku Besar Seri Menanti pulled out a well-preserved programme book and photos from the launch event 50 years ago, which got the senior staff and community leaders into reminiscing mode for the rest of the afternoon. PD can be sure of Shell for a while more, it seems.

The feelings and inspiration triggered by the past can be powerful indeed.

Alas, I have rarely seen public sector employees express such institutional loyalty and motivation compared to what I saw from these private sector employees.