KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20171016

Remaja hidap kencing manis akibat minuman bergas



Remaja hidap kencing manis akibat minuman bergas
15 Oktober 2017

JASIN - Kegilaan seorang remaja berusia 13 tahun terhadap air minuman bergas sejak kecil akhirnya memberi kesan buruk apabila dia kini mengidap penyakit kencing manis kronik.

Remaja berkenaan, Mahathir Mohammad berkata, penderitaan itu dialaminya sejak lima tahun lalu sehinggakan dia  terpaksa melupakan alam persekolahan apatah lagi menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Saya suka minum minuman bergas sejak kecil. Lebih- lebih lagi dulu ada sebuah kedai runcit berdekatan rumah, jadi memang setiap hari saya akan beli air bergas. Tapi tak sangka akhirnya membuatkan saya jadi begini.

"Memang pada mulanya ia hanya luka kecil di tapak kaki tapi kaki semakin membengkak dan bernanah malah akan mengeluarkan bau yang busuk," katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Rimbunan Kasih, Serkam di sini.

Sementara itu, ibunya Zaliha Mohd Zabidi, 44, berkata ketika usia Mahathir 12 tahun kedua-dua kaki anak keempat daripada lima beradik itu hampir dipotong oleh doktor bagi mengelakkan terkena jangkitan kuman.

"Memang ketika dapatkan rawatan doktor cadang untuk potong, akan tetapi setelah berfikir panjang saya tak sampai hati mahu melihat anak yang dilahirkan normal akhirnya kehilangan kaki.

"Kemudian saya ambil keputusan dan berikhtiar pelbagai cara untuk sembuhkan dia. Alhamdulillah, akhirnya saya berjumpa seorang doktor yang terbaik dan sehingga kini Mahathir masih melakukan rawatan susulan dengannya," katanya.

Menurutnya yang bekerja sebagai pekebun, bagaimanapun kini pergerakan anaknya itu terbatas berikutan kawasan luka yang sentiasa berair dan hanya mampu mengengsot di dalam rumah.

"Jika ada urusan di luar ataupun mahu membawanya ke klinik, dia terpaksa menggunakan kerusi roda ataupun menggunakan kasut khas yang ditempah.

"Saya mahu melihat Mahathir sembuh dan dapat bersekolah seperti kawan-kawannya yang lain. Kalau ditakdirkan saya pergi dahulu dengan keadaan dia seperti itu?. Memang itu sahajalah yang saya sering fikirkan," katanya.

Tiada ulasan: