KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130128

Anak muda N.Sembilan mahukan reformasi pemahaman adat


Saya amat kagum dengan kesungguhan seorang pemuda Rembau ini dengan gelaran Anak Rembau yang banyak membicarakan adat dan sejarah Negeri Sembilan melalui laman webnya sendiri secara sukarela. Banyak yang saya pelajari dari laman webnya yang membangkitkan semangat untuk saya mengenali sejarah negeri, bangsa dan suku saya sendiri.

Jika Anak Rembau diberi lebih ruang di media utama, saya pasti ramai anak Negeri Sembilan, terutama mereka yang berada di perantauan akan merasa sayang kepada negeri ini walaupun berada di perantauan.

Saya telah berjumpa dengan Anak Rembau sebelum ini. Anak Rembau tidak pernah menyentuh isu politik dalam perbualan kami, dan saya sendiri pun rasa tidak perlu dibincang isu politik apabila membicarakan mengenai sejarah dan adat di Negeri Sembilan.

Makin banyak berbicara dengan Anak Rembau makin banyak terbongkar khazanah adat dan sejarah yang tidak pernah diketahui sebelum ini.

Anak Rembau telah berjaya menarik minat golongan muda untuk mempelajari adat dan sejarah tetapi malangnya di Negeri Sembilan, pihak yang sepatutnya melaksanakan tugas ini tidak dapat menyaingi dengan apa yang terdapat di Melaka dan beberapa negeri lain, sedangkan Negeri Sembilan mempunyai khazanah sejarah, baik sejarah Melayu , mahu pun sejarah Islam yang lebih hebat lagi dari negeri lain.

Semoga usaha Anak Rembau ini akan membuahkan hasil, semoga Allah memberi bantuan kepada Anak Rembau atas usaha murni beliau.

Ikuti keluhan Anak Rembau di http://www.nagarinantuo.com/perubahan/

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahuai, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
Surah : AL-HUJURAAT, No. Surah : 49, Ayat : 13

Tiada ulasan: