KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130127

Ayah Didahulukan, Pencapaian Diutamakan


Semalam saya sempat menghadiri satu majlis ceramah sempena sambutan Maulidur Rasul di sebuah masjid kariah dalam daerah Rembau. Begitu banyak pengajaran dan ilmu yang disampaikan oleh penceramah tersebut, orang kampung terpegun dengan kesungguhan ustaz tersebut menyampaikan ilmu kepada para jemaah lelaki dan wanita.

Namun apa yang begitu menarik dan menyentuh perasaan saya ialah apabila penceramah tadi berkata jadual dia agak ketat hari tersebut, dia memenuhi hajat menyampaikan 3 ceramah dan 2 undangan perkahwinan.

Selepas ceramah dia di masjid tersebut dia berkata, dia perlu pulang ke kampung di utara tanahair pada malam tadi juga kerana memenuhi hajat ayahnya yang perlukan bantuan. Ustaz tadi berkata dalam kesibukan kita berdakwah dan bekerja kita jangan lupakan ibu bapa, ustaz tadi sambil berseloroh berkata “Ayah didahulukan, pencapaian diutamakan”.

Oleh kerana ustaz tadi perlu segera menunaikan hajat ayahnya, dia tidak sempat berjamu bersama para jemaah, sebaliknya AJK masjid telah memberikan bekal makanan kepada ustaz dalam perjalanan.

Bagaimana dengan kita? Adakah kesibukan kita bekerja, berniaga, belajar, berpolitik, berdakwah dapat diseimbangkan dengan menunaikan hajat ibu bapa kita?

Tiada ulasan: