KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130117

Bantuan RM100 pelajar sekolah, sila bantu sekolah semula


Minggu ni sibuk dengan agihan bantuan RM100 kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah. Tak kiralah ibu bapa tadi jutawan, hartawan, menteri, taukeh batik, ada rumah 5 buah, ada orang rumah 4 orang, ada kereta 100 buah, semua akan dapat sama rata RM100 setiap seorang pelajar.

Kepada golongan miskin dan sederhana RM100 ini boleh menjelaskan Yuran PIBG yang akan dikutip selepas ini, serta menjelaskan bil elekrtik dan bil air di rumah yang makin naik saban hari, saban bulan, saban tahun.

Kepada golongan elitis RM100 ini mungkin tak cukup untuk makan di hotel, tak cukup untuk pergi melancong, tak cukup untuk isi minyak untuk 100 kereta.

Apa kata golongan elitis atau mereka yang lebih berkemampuan gunakan RM100 ini untuk membantu sekolah anak-anak kita.

Cuba periksa bil elektrik dan bil air sekolah ada tak tertunggak sampai puluhan ribu ringgit.

Cuba tengok tandas sekolah anak-anak kita, pintu tandas boleh kunci tak, ada tak pintu tandas, kepala paip ada tak, pam jamban berfungsi atau tidak. Lampu di kelas yang rosak sudah diganti atau belum. Kipas yang rosak sudah dibaiki atau belum. Komputer dan pencetak untuk kegunaan pelajar dan guru masih elok atau tidak.

Sementara menunggu kelulusan peruntukan dari Kementerian Pelajaran atau Majlis Agama Islam untuk Sekolah Agama, dan sementara menunggu kutipan yuran PIBG untuk membaiki segala kerosakan di sekolah, ibu bapa yang golongan elitis dan lebih berkemampuan ini cubalah tanya pihak sekolah apa yang boleh dibantu dengan RM100 ini.

Tiada ulasan: