KAMI BERSAMA MU

KAMI BERSAMA MU

20140801

Macamana nak boikot Coca Cola ni, susah ni


Ketika Gaza diserang bertubi-tubi dengan tidak berperikemanusiaan, kita hanya mampu berdoa, beri sumbangan dan boikot. Antaranya boikot Coca Cola.

Tapi susah juga nak boikot Coca Cola ni kalau Coca Cola ada kilang terbesar mereka di Asia ini, iaitu di Malaysia.

Siapa tahu di mana kilang Coca Cola terbesar tersebut? Di atas tanah milik siapa kilang ini didirikan? Siapa pula pemegang saham Coca Cola ini.

Susah, susah macam ni kalau nak boikot Coca Cola. Malu nak cerita siapa pemilik tanah, siapa pemegang saham, lagi malu kat mana kilang ini berada.

Pemuda buta yg jaga solat jemaah dan pakai jam tangan


Saya sering nampak seorang pemuda yg solat di Masjid Taqwa, Batu 6, Kuala Terengganu.
Lepas subuh tadi baru perasan sifat-sifat menarik pemuda ini yg membuatkan saya malu dengannya.

Walaupun dia buta, dia istiqamah solat jemaah di saf pertama dekat dgn imam.
Pakaiannya cantik, kemas, kopiah putih yg bersih.
Janggutnya kemas, misai dicukur.
Kukunya pendek, tapak kakinya putih bersih.

Apabila disalam tangannya, lembut, dan wangian pada tangannya melekat di tangan saya.
Yang saya terkejut dia memakai jam di tangan kanan. Barangkali tujuannya apabila dia jumpa org yg celik, minta org celik beritahu dia pukul berapa agar dia boleh bersiap utk solat jemaah.

Malukan kita yg celik ini.

Sesungguhnya dia buta, tetapi hatinya celik. Ramai manusia yg celik tapi hatinya buta.
Beruntunglah ibu bapa pemuda yg buta tadi.

Tazkirah


Syawal ke 5, hati ini dicas, diri ini dikritik dgn kuliah subuh oleh Ustaz Idris Ahmad di Masjid Taqwa, Batu 6, Kuala Terengganu bertajuk Empat Tanda Orang Yang Takutkan ALLAH.
Semoga masjid-masjid seluruh N.Sembilan meriah dgn majlis ilmu agar Islam berdaulat di tanah beradat ini.

20140730

Jika bekas tentera Malaysia seberani bekas tentera Amerika Syarikat


Mereka yang ingin mengikuti perkembangan krisis Gaza, Syria, Iraq, tragedi MH17 di Ukraine, MH370 mengikut pandangan pakar strategi dan ketenteraan sila layari laman web yang dikendalikan oleh bekas-bekas tentera Amerika Syarikat yang pernah terlibat dalam perang di Vietnam, di Iraq dan beberapa tempat lain.

Veteran tentera US ini mahukan kebenaran didedahkan demi keadilan. Bukannya mereka berpihak kepada Gaza, kepada Rusia, kepada Islam, kepada Kristian. Mereka hanya mahu dedahkan pandangan mereka, pandangan professional mereka, bukan pandangan orang macam kita ini yang tiada pengalaman perisikan, peperangan, perang elektronik, sabotaj dan sebagainya.

Alangkah baiknya jika ada veteran tentera Malaysia seberani veteran tentera Amerika Syarikat ini yang mempuyai laman web mereka sendiri tanpa berpihak kepada mana-mana parti politik.

Laman web veteran tentera Amerika Syarikat ini di http://www.veteranstoday.com

20140729

Gaza dibantu, yang di Malaysia tidak dilupakan


Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan meneruskan momentum semangat Ramadhan sepanjang tahun dengan dua sasaran utama untuk dibantu iaitu mangsa kekejaman perang di Gaza dan juga membantu mereka yang memerlukan bantuan di Malaysia terutamanya keluarga daif, warga emas, golongan OKU, para pelajar atau mahasiswa yang terputus sumber kewangan untuk meneruskan pengajian dan seterusnya.

Justeru itu Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan menyeru kepada mereka yang ingin membantu agar menyalurkan sumbangan ke akaun berikut ;

Bank : Bank Islam
No Akaun : 05012010047905
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

Sila maklumkan kepada pihak kami samada sumbangan adalah untuk GAZA (untuk bantuan kemanusiaan di Palestin) atau KEBAJIKAN (untuk golongan yang memerlukan di Malaysia)

Yang menjalankan amanah ,
Hj Rozmal bin Malakan
Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan
Tel/SMS/Whatsapp ; 012-2267406 , rozmal@yahoo.com

Laman web Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan ; http://yam-ns.blogspot.com
Laman web Yayasan Amal Malaysia ; http://wp.amalmalaysia.org

Majlis Kenduri Kahwin Bantu Anak Muda


Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan bersama beberapa persatuan lain sedang merancang untuk menganjurkan Majlis Kenduri Kahwin Bantu Anak Muda (MKKBAM) bertujuan untuk meringankan kos perkahwinan pasangan anak muda yang ingin melangsungkan perkahwinan buat kali pertama.

Dengan kos hanya RM500 yang dikeluarkan oleh pasangan anak muda yang ingin berkahwin tersebut pihak penganjur akan mengaturkan majlis kenduri kahwin secara sederhana mengikut sambutan pihak lain yang ingin membantu dan ingin menaja. Dengan ini pasangan anak muda tersebut dapat menyimpan wang majlis kenduri kahwin untuk membeli keperluan asas lain dan sebagai simpanan untuk membeli rumah pertama mereka atau pelajaran anak-anak mereka.

Matlamat MKKBAM ini ialah untuk memberi mesej kepada masyarakat umum bahawa betapa kritikalnya gejala sosial pada ketika ini, justeru itu perlulah disampaikan mesej kepada masyarakat untuk meringankan beban persiapan pasangan anak muda yang ingin berkahwin.

Penganjuran pertama kami ialah di sekitar Rembau pada hujung tahun 2014 ini. Justeru itu kami amat mengalu-alukan mana-mana pihak serta individu yang ingin menaja program ini samada dalam bentung wang ringgit, khemah, persalinan pengantin, kompang, PA sistem, dewan, makanan, minuman, saguhati dan sebagainya sila hubungi Hj Rozmal bin Malakan , Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan di Tel/SMS/Whatsapp ; 012-2267406 , rozmal@yahoo.com

Laman web Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan : http://yam-ns.blogspot.com

20140725

Duit Raya untuk kanak-kanak di Gaza, Palestin



Dalam kita memberi duit raya untuk anak-anak kita, anak-anak saudara mara serta jiran tetangga kita, marilah kita sumbangkan sedikit duit raya untuk anak-anak kita di Gaza, Palestin.

Niatkanlah pemberian Duit Raya untuk kanak-kanak di Gaza ini di bulan Ramadhan, semoga kita mendapat pahala yang berlipat kali ganda, walaupun kita tak sempat nak serahkan Duit Raya tersebut dalam bulan Ramadhan ini.

Siapa yang mampu RM5 berilah RM5, siapa yang mampu RM10 berilah RM10.

Kalau di Malaysia duit raya ini ada yang anak-anak kita simpan dalam tabung, atau mungkin ada juga yang digunakan untuk membeli mercun.

Akan tetapi Duit Raya untuk anak-anak di Gaza, mereka gunakan untuk membeli kain kafan untuk ibu atau ayah atau abang atau kakak mereka yang syahid angkara kekejaman tentera pengganas zionis.

Mereka yang ingin menyumbang Duit Raya Untuk Anak-Anak Gaza melalui Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan bolehlah salurkan ke akaun berikut ;

Bank : Bank Islam
No Akaun : 05012010047905
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

Rozmal bin Malakan
Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan
Tel/SMS/Whatsapp ; 012-2267406 , rozmal@yahoo.com

Mari ahli PAS kita sama-sama bantu Pengerusi PASTI yang terlantar ni



Saya baru menerima SMS yang agak panjang mengenai kisah seorang Pengerusi PASTI di Melaka yang juga merupakan pengedar Harakah yang sudah 4 bulan terlantar di hospital. Kalau 1000 ahli PAS di N.Sembilan, 1000 di Melaka, 1000 di Johor tiap seorang beri RM1 saya rasa sudah cukup untuk meringankan beban keluarga kita ini yang mempunyai 3 orang anak sedang belajar di Universiti Al Azhar, seorang lagi akan ke sana September ini, seorang di UIA seorang di madrasah.

Jangan lengah-lengah, bantulah, kalau boleh malam ni, tak ada akaun e-banking , esok pagi-pagi kita masukkan dalam CDM Bank Islam.

Abdul Hannan b. Abdul Ghani yang mengidap sakit tradang saraf tunjang, masih di Wad ICU Mawar, Hospital Besar Melaka.

Lebih 20 tahun beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Pasti Nurul Iman Jasin dan pengedar Harakah di kawasan Jasin.

Anaknya 3 orang di Universiti Al-Azhar Mesir, seorang akan ke sana pada September ini, seorang sedang melanjutkan pelajaran peringkat Master di Universiti Islam Antarabangsa Gombak, seorang lagi di Madrasah Al-Rahmah Melaka. Tolonglah sahabat kita ini.

Sila salurkan sumbangan ke
No.akaun Bank Islam 04033020277751
atas nama isterinya Norasmah Mohd Noor
SMS: 019 656 4626

20140724

Perpaduan Melayu bukan dilaungkan, tapi dipraktikkan


Tak payahlah laung-laungkan perpaduan Melayu, praktikkan sahaja. Paling mudah praktikkan dalam keluarga kita, di kalangan saudara mara kita, di kalangan warga kerja kita, di kalangan jiran kita.

Kita laungkan perpaduan Melayu, sedangkan banyak rumah tangga sekarang ini berantakan, kes perceraian meningkat, ramai anak yang lebih sayangkan kawan-kawan berbanding ibu bapa mereka sendiri, Imam/Bilal/Siak/Pengerusi Masjid tak sekepala walaupun mereka separti menyebabkan banyak masjid-masjid yang mati, kurang jemaah datang solat jemaah, tiada majlis ilmu terutamanya di Negeri Sembilan.

Bila ada jiran tetangga, orang kampung, sanak saudara yang sudah, perlukan bantuan, ramai yang tuding jari sesama kita, mana JKM, mana Pusat Zakat, mana Baitul Mal, mana Ahli Parlimen.

Tak payahlah laung-laungkan perpaduan Melayu ini, sayangi isteri dan anak-anak kita, sayangi saudara mara kita, sayangi jiran tetangga kita termasuk mereka yang bukan Islam, semua hanya kerana mengharapkan keredhaan ALLAH.

20140723

Marah dengan israel, dampingilah tentera dan polis


Siapa tak marah tengok kanak-kanak, wanita dibunuh dengan begitu kejam di Gaza, seolah-oleh tentera pengganas israel ini umpama raksaksa yang ganas. Rasanya nak angkat senjata dan pergi berperang, tapi apakan daya bekalan rohani dan fizikal tak cukup.

Hanya doa dan kewangan yang mampu kita bantu rakyat Palestin.

Ada seperkara lagi yang kita boleh lakukan apabila kita lihat kekejaman zionis ini, iaitu kita perlu dampingi anggota tentera dan polis kita. Tidak dinafikan tentera dan polis kita ada KAGAT dan BAKA untuk membimbing mereka, tetapi kita sebagai orang awam perlu juga dampingi mereka agar kita boleh saling nasihat menasihati.


Hanya tentera dan polis yang bertaqwa, tentera dan polis yang takutkan ALLAH saja yang dapat mempertahankan negara dari serangan musuh dari luar atau yang dalam selimut, terutama musuh utama kita iaitu syaitan yang mendorong kita semua melakukan rasuah, meninggalkan solat, memporak perandakan rumah tangga.

Kesian JKM, Baitul Mal, Pusat Zakat, MAINS


Kesian saya tengok SU MAINS, pasal borang pun orang di luar sana nak bising-bising nak jadikan isu. Keluar saja berita di akhbar ada keluarga yang susah perlukan bantuan, ada saja nak salahkan JKM, Baitul Mal, Pusat Zakat, MAINS, walhal keluarga tadi ada yang borang belum sampai pejabat, ada yang dah dapat bantuan JKM dan Baitul Mal, cuma bantuan yang diterima ada kalanya tidak mencukupi.

Macam ni lah, kalau ada terbaca berita, dengar khabar keluarga yang susah yang perlukan bantuan, jika kita dekat, kita sendiri pergi siasat, tengok apa yang boleh dibantu. Kadang-kadang mereka perlukan kerusi roda saja, padahal ada jiran tetangga kita atau saudara mara kita ada kerusi roda terpakai yang masih elok. Kadang-kadang mereka ni cuma nak tandatangan ketua kampung dan hantar borang ke pejabat Baitul Mal, kitalah pergi cari ketua kampung dan serahkan ke Baitul Mal.

Lebih baik lagi kita sertai mana-mana persatuan, NGO, parti politik agar perancangan kita untuk membantu mereka yang susah ini lebih tersusun. Sertailah mana-mana sekali pun, kami memang sentiasa memerlukan kewangan dan tenaga sukarelawan yang amat-amat terhad sekarang ini.

Kalau nak bersama saya boleh sertai Lajnah Kebajikan, PAS Kawasan Rembau atau NGO Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan. Kita ada ramai senarai nama yang boleh dibantu, dan senarai nama ini semakin hari, semakin bulan kian bertambah.

Kalau nak bersama Umno, silakan, asalak mereka yang daif, susah ini dapat dibantu, dibimbing.

Yang paling penting, apa saja yang kita lakukan, kita hanya mengharapkan redha ALLAH.

Rozmal bin Malakan
Yang Dipertua PAS Kawasan Rembau

Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan

20140722

Yang ini JKM dan Baitulmal dah bantu, selebihnya kitalah




Yang ini JKM dan Baitulmal dah bantu, selebihnya kitalah yang kena bantu, siapa nak bantu boleh masuk akaun Maybank saya ROZMAL BIN MALAKAN , No Akaun 155126945930 , tlg tel/Whatsapp 012-2267406 selepas bank ini. Atau boleh beri terus kepada keluarga ini.

Tabah jaga suami terlantar

REMBAU - Melihat keadaan suami yang terlantar lesu, hatinya sedih dan sayu.

Namun, Norpiah Majid, 67, menerima dugaan itu dengan kuat dan tabah demi meneruskan kelangsungan hidup.

Suaminya, Abdul Latif Osman@Othman, 77, berhenti kerja setelah mengalami masalah kesihatan dan memerlukan penjagaan rapi, sejak setahun lalu.

Keadaannya itu menjadikan Abdul Latif yang dahulunya bekerja sebagai pengawal keselamatan di bengkel Mara, terpaksa bergantung harap pada isteri dan ahli keluarga untuk mengurus diri.

“Kini, dia terlantar sakit dan terpaksa memakai lampin pakai buang kerana tidak mampu bergerak lagi. Malah saya juga harus membantu menyuapkan makan dan minum suami,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Batu Hampar, dekat sini.

Tambah Norpiah, suaminya merupakan penerima bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 dan Baitulmal sebanyak RM200.

Namun kata Norpiah, semua bantuan itu digunakan  untuk keperluan suaminya dan ubat-ubatan mereka sekeluarga memandangkan dia serta anak-anaknya juga menghidap penyakit kronik.

20140721

Ramadhan Belum Berakhir




Pembaca budiman dialu-alukan membantu mereka yang memerlukan ini di Rembau. Sila hubungi “Ibu Ida” , tel/Whatsapp 013-6040924

Ketepatan roket Hamas dan kegagalan Iron Dome Israel


Satu artikel yang begitu menarik yang ditulis oleh wartawan perang yang juga merupakan veteran tentera Amerika Syarikat. Sekiranya roket Hamas mengenai sebuah fasiliti nuklear di Israel, ianya akan memusnahkan seluruh Israel. Wartawan ini juga mengatakan peluru berpandu penangkis roket Israel “Iron Dome” adalah ketinggalan zaman, banyak melakukan kerosakan terhadap penduduk Israel sendiri, dan kini Israel bergantung kepada peluru berpandu dari Tentera Laut Amerika Syarikat. Teruskan berdoa, sahabat-sahabat ku sekelian.


20140720

Warga emas OKU lumpuh hidup seorang diri di Rembau


Petang tadi saya berkesempatan menghulurkan sumbangan yang dihulurkan oleh orang ramai kepada seorang aktivis masyarakat di Rembau iaitu “Ibu Ida”. “Ibu Ida” membawa saya melawat seorang wanita warga emas berusia 71 tahun yang sudah 3 tahun lumpuh tidak dapat bergerak, hidup seorang diri iaitu Wan Mok.

Wan Mok tidak mempunyai anak atau saudara mara. Hanya “Ibu Ida” dan orang kampung yang datang membantu beri makan, memandikan Wan Mok dan lain-lain urusan.

Wan Mok tinggal di sebuah rumah kecil di Kg Rendah, Rembau di DUN Chembong.

Mereka sekitar Rembau amat digalakkan menziarahi Wan Mok, lihat sendiri bagaimana Wan Mok yang lumpuh ini hidup seorang diri.

“Ibu Ida” banyak membantu mereka-mereka yang susah seperti Wan Mok di Rembau.

“Ibu Ida” adalah merupakan aktivis masyarakat yang tiada kaitan dengan PAS dan Pakatan Rakyat. Justeru itu saya mengharapkan kenalan saya dari Umno yang keberatan untuk menghulurkan bantuan melalui saya eloklah berhubung terus dengan “Ibu Ida” melalui tel/Whatsapp 017-3326458.

Kepada mereka yang ingin menghulurkan bantuan untuk Wan Mok dan ramai lagi yang senasib seperti Wan Mok melalui “Ibu Ida” boleh juga melalui saya tel/SMS/Whatsapp 012-2267406 , PM FB : Rozmal atau rozmal@yahoo.com

“Inilah jihad saya buat masa ini”

20140719

Wartawan bersara kerana MH17, menjaga etika kewartawanan


Semoga wartawan di Malaysia, terutamanya wartawan Muslim dapat mencontohi wartawan Rusia ini yang menjaga etika kewartawanan, iaitu hanya melaporkan kebenaran, jika dinafikan hak melaporkan kebenaran bersara dari menjadi wartawan.

19 Julai 2014

Seorang wartawan Russia Today bersara hari ini sebagai tanda membantah cara mereka laporkan berita mengenai pesawat Malaysia Airlines MH17 terhempas.

Sara Firth, seorang wartawan untuk syarikat milik Kremlin semenjak 2009 umumkan keputusan beliau untuk meninggalkan syarikat tersebut melalui laman Twitter beliau dengan kenyataan, “I resigned from RT today. I have huge respect for many in the team, but I am for the truth.” (Saya telah bersara dari RT (Russia Today) hari ini. Saya hormati ramai di situ, namun saya ingin sokong kebenaran).

Menurut laporan The Rakyat Post, Sara sudah lali dengan teori konspirasi yang menyalahkan Ukraine di sebalik kejadian malang MH17.

Menurut laporan The Guardian, Sara juga tidak bersetuju dengan tindakan Russia menyalahkan Ukraine. Sara juga pernah mengakui dalam sebuah wawancara pada tahun 2012 sekiranya beliau terpaksa menutup kebenaran dalam sesuatu cerita beliau lebih rela berhenti kerja.

Kongsi berita MH17 dengan ilmu bukan emosi


Sebelum kita berkongsi berita di FB, twitter dsbnya, fikir betul-betul, adakah kita penyambung kebenaran atau penyambung kebatilan. Kalau tak pasti, lebih baik tinggalkan. Tanganilah isu MH17 ini dengan ilmu dan taqwa, bukan emosi. Fahami aspek penerbangan, teknikal, radar, perisikan, peperangan elektronik yang memerlukan kefahaman yang baik dalam Bahasa Inggeris. Jika tidak baik kita sebarkan artikel dalam FB, twitter ajak orang solat, dengar kuliah ilmu, beri sedekah, berbuat baik kepada ibu bapa, sedekahkan Al Fatihah kepada mangsa MH17.

Malaysia Airlines flight MH17: What would it take to shoot down passenger jet?
18 Jul 2014

To shoot down a commercial airliner at cruising altitude would require advanced anti-air missile systems. Among the easiest systems to employ would be man-portable air-defense systems, known as MANPADS. But some experts ruled out that possibility.

MANPADS have been known to target commercial aircraft – but usually only during takeoff and landing, when the jets are moving the slowest and are the most vulnerable.

Pro-Russian separatists have denied allegations that they brought down the aircraft, saying they lack weapons systems that would be able to target an airliner at a cruising altitude near 30,000 feet.

Both Russia and Ukraine have moved advanced air defense systems near their borders in recent months, including the SA-17 Buk 2. The SA-17 is a surface-to-air missile system that can be fired from either a wheeled or a tracked chassis and can engage aircraft at anywhere from altitudes of roughly 32 feet to 78,000 feet, putting flight MH17 easily within range.

The SA-17 guides its missiles via a radar array, unlike MANPADS, which mostly use a heat signature for guidance.

However, Swiggart explained, advanced surface-to-air systems like the SA-17 are transponder aware, meaning they can detect if they are targeting an airliner. Civilian airlines are constantly broadcasting a four-digit transponder, known as an IFF code, that designates aircraft as civilian. The code would be detected by the SA-17 if the weapons system attempted to lock on or "paint" MH17.

"It's easy to tell the difference between a civilian aircraft or not, if you're a skilled radar operator," Swiggart said.

Swiggart added that airliners fly well-established routes at regulated speeds.

20140718

Tabung masjid tak perlu dikunci




Surau tempat saya kalau letak tabung memang tidak dikunci, ALLAH yang jaga. Pencuri ni kalau tengok tabung berkunci lagi mereka nak pecahkan. Kalau tabung tak berkunci samada mereka akan pecahkan, atau mereka akan ragu-ragu nak ambil duit yang ada dalam tabung yang tidak berkunci. Yakin pada ALLAH saja, kerana manusia semakin lupa pada ALLAH.  Ada masa bila tak  letak tabung, bila ada orang nak derma, jumpa duit bawah sejadah, bawah pintu, beri atas tangan. Yakinlah rezeki ALLAH yang beri. Kita hanya perlu ALLAH, tak perlu CCTV.

Lapan tabung masjid dipecahkan
18 Julai 2014

UMBAI - Lapan tabung termasuk lima tabung bergerak milik Masjid Lama Al-Khausar Umbai dipecahkan dua individu, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 2.30 pagi, pergerakan dua individu itu yang berusia dalam lingkungan awal 20-an dirakam kamera litar tertutup (CCTV)  dalam masjid berkenaan.

Dipercayai dua individu berkenaan meletakkan motosikal mereka berdekatan kawasan perkuburan Islam Umbai sebelum menceroboh masuk ke dalam masjid melalui pintu belakang.

Ahli jawatankuasa masjid, Farid Malik, 39, berkata, pihaknya menyedari kejadian itu setelah jemaah datang ke masjid untuk menunaikan solat subuh dan melihat dua tabung besi yang diletakkan berhampiran pintu utama terbuka.

Menurutnya, individu terbabit turut mengumpil salah satu jeriji tingkap bagi membolehkan mereka membawa lima tabung bergerak ke bahagian solat Muslimat.

"Tabung bergerak yang dipecahkan adalah tabung yang diagihkan ketika solat Jumaat, selain tabung besi yang yang diletakkan statik dalam masjid.

"Ini bukan kejadian pertama kes curi wang tabung masjid  berlaku sejak ia diwujudkan lebih 150 tahun lalu dan ekoran itu, pihak masjid memasang beberapa CCTV," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Farid berkata, melalui rakaman CCTV berkenaan, pihaknya mendapati dua individu terbabit adalah orang luar.

Melalui rakaman CCTV selama sejam itu turut memaparkan beberapa aksi individu terbabit dalam usaha untuk memecahkan tabung berkenaan sehingga berjaya membawa lari wang tabung berkenaan yang berakhir kira-kira jam 3.30 pagi.

20140717

Usah bicara soal jihad jika susun selipar di masjid pun tak tahu



Eloklah setiap muslimin bercita-cita untuk jihad qital. Tapi bukan mudah persiapan untuk jihad ini. Berpada-padalah kongsi artikel mengenai jihad di negara luar. Banyak perkara yang kita alpa di sekeliling kita.

Asas utama jihad ialah hubungan akrab kita dengan ALLAH, kemudian dengan Nabi SAW, kemudian dengan kedua ibu bapa kita, seterusnya saudara mara kita, jiran tetangga kita, termasuk jiran tetangga yang bukan Islam.

Kadang-kadang kita lupa perkara yang paling mudah, asyik dengan artikel Briged Qassam, Hamas dsbnya.

Antara perkara yang asas ialah solat jemaah terutamanya di masjid, bacaan Al Quran, selawat, zikir, berbuat baik kepada ibu bapa.

Antara perkara asas lain dalam bab jihad ini ialah gosok gigi, susun selipar di masjid dan di rumah dan banyak lagi.

Bab susun selipar ini masih ramai antara kita yang ambil ringan.

Pernah sekali Ustaz Zakaria Talib ceramah di Surau Alamanda, habis satu ceramah dia cerita pasal susun selipar saja, kerana bila dia datang surau banyak selipar bersepah-sepah di luar surau.

Jihad ke, beri sumbangan pada fakir miskin, beri makan gelandangan dan banyak perkara baik, matlamat kita hanya satu, ajak manusia kepada ALLAH, itu saja.

Sebelum nak pergi berjihad, biasa-biasakan susun selipar dengan kemas di masjid dan di rumah, ringan-ringankan tulang bersih tandas masjid, kutip sampah, buang tahi cicak, layan ibu bapa dengan baik.

Motosikal dan kereta kita hendaklah sentiasa dengan baik, belajar-belajar baiki motosikal dan kereta sendiri, kerana ini juga perkara asas dalam jihad. Sentiasa periksa lampu brek, lampu isyarat, lampu undur berfungsi.

20140715

Remaja Tahfiz dalam misi dakwah dipenjarakan di Malaysia, banyak hikmahnya


Dari FB Ustaz Ebit Lew : Sedih dan sayu mendengar suara adik ini mengaji. Hafiz Al-Quran 30 juz. Dia ditangkap polis sedang keluar 40hari di kota bharu. Dokumennya dicuri. Lebih hanya 5 hari visa patutnya didenda tapi telah begitu lama dalam penjara. Tinggi ujian kau wahai Nafiz al hafiz. Semoga jadi asbab hidayah seluruh alam.

Assalamualaikum, saudara-saudaraku sekelian, status budak rohinya (hufaz). Pada 14/07/2014, jam 8.30 pagi saya ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu, bahagian lokap, berjumpa dengan Sarjan Mejar Ariffin dan Kopral Sharifah. Mereka memberitahu bahawa memang budak tersebut ditangkap oleh polis dan masukkan di lokap IPD ini. Kes tersebut telah dibawa ke mahkamah pada minggu lepas dan mahkamah menjatuhkan hukuman 6 bulan penjara. Pihak polis kata, mereka tiada maklumat budak itu di penjara mana. Jam 9.00pagi saya terus ke Penjara Pengkalan Chepa. Pihak penjara tersebut menyatakan budak tersebut tidak ditahan disitu.

Mereka suruh rujuk dengan pihak imigresen, kerana kesalahan budak itu berkaitan berada di Malaysia melebihi tempoh. Jam 10.00 pagi saya terus ke pajabat Imigresen Telipot, Kota Bharu, Bahagian Pendakwaan dan Penguatkuasaan. Saya berjumpa dengan Ketua Bahagian Penguatkuasaan tersebut iaitu En.Amran. Beliau mengesahkan bahawa budak tersebut di penjarakan di Penjara Machang, Kelantan untuk tempoh 6 bulan (tetapi setelah ditolak hari-hari tertentu tempoh penjaranya menjadi 4 bulan).

Saya menceritakan kepada pegawai tersebut hasrat untuk ambil budak itu sebagai anak angkat, dan menanyakan bagaimana prosedur untuk mengeluarkan budak itu dari penjara dengan hanya membayar denda. Pengawai itu menjelaskan kepada saya , sebenarnya budak itu telah mendapat perhatian menteri dalam negeri, KSU dan Ketua Pengarah Imigresen, ekoran rakaman video budak tersebut membaca al Quran.

Semalam 13/7/2014, Ketua Pengarah Imigresen Dan KSU telah datang ke penjara tersebut dan telah berjumpa budak tersebut dan mengambil maklumat berkaitan untuk dilaporkan kepada menteri untuk tindakan lanjut.

Dilaporkan bahawa waktu anggota polis merakamkan budak tersebut membaca al Quran, katanya mereka sedang memilih imam solat. Didalam penjara tersebut budak itu menjadi imam solat termasuk solat tarawih untuk penghuni penjara. Ramai yang teruja dengan bacaannya sehingga ramai warga penjara hendak menolongnya. Kata pegawai tersebut, beradanya budak tersebut didalam penjara, beliau telah berjaya menarik minat penghuni penjara kepada al Quran dan Islam. Beliau meletakkan situasi beliau seperti kisah Nabi Yusof a.s. Kata pegawai itu lagi, beliau anak kacukkan Thailand + Burma. Semasa beliau ditangkap polis bila mana barangya dicuri orang semasa mengikuti dakwah Jemaah Tabligh di Kota Bharu, semasa beliau keluar bersama rombongan, kawan-kawannya dapati beliau tidak muncul, dan didapati beliau ditangkap polis dan semua dokumennya dicuri. Beliau terlebih tinggal di Malaysia hanya 5 hari sahaja. Kata pegawai imigresen tersebut sepatutnya beliau didenda RM 30.00 sehari sahaja, beliau tidak tahu kenapa di penjarakan sampai bulan. Kita sama-sama doakan agar budak tersebut segera diambil tindakan sewajar oleh menteri dalam masa terdekat. InsyaaAllah. Ust. Haji Hassan.

Mesti adik ni puas menangis dalam penjara. Bagaimana dia solat dan berdoa. Mesti makbul doanya dalam Ramadhan ini. Doakan hidayat buat kami semua yer adik. Kami doakan adik dipermudahkan oleh Allah dan tabah yer-ebit lew
Photo: Sedih dan sayu mendengar suara adik ini mengaji. Hafiz Al-Quran 30 juz. Dia ditangkap polis sedang keluar 40hari di kota bharu. Dokumennya dicuri. Lebih hanya 5 hari visa patutnya didenda tapi telah begitu lama dalam penjara. Tinggi ujian kau wahai Nafiz al hafiz. Semoga jadi asbab hidayah seluruh alam. Assalamualaikum, saudara-saudaraku sekelian, status budak rohinya (hufaz). Pada 14/07/2014, jam 8.30 pagi saya ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu, bahagian lokap, berjumpa dengan Sarjan Mejar Ariffin dan Kopral Sharifah. Mereka memberitahu bahawa memang budak tersebut ditangkap oleh polis dan masukkan di lokap IPD ini. Kes tersebut telah dibawa ke mahkamah pada minggu lepas dan mahkamah menjatuhkan hukuman 6 bulan penjara. Pihak polis kata, mereka tiada maklumat budak itu di penjara mana. Jam 9.00pagi saya terus ke Penjara Pengkalan Chepa. Pihak penjara tersebut menyatakan budak tersebut tidak ditahan disitu. Mereka suruh rujuk dengan pihak imigresen, kerana kesalahan budak itu berkaitan berada di Malaysia melebihi tempoh. Jam 10.00 pagi saya terus ke pajabat Imigresen Telipot, Kota Bharu, Bahagian Pendakwaan dan Penguatkuasaan. Saya berjumpa dengan Ketua Bahagian Penguatkuasaan tersebut iaitu En.Amran. Beliau mengesahkan bahawa budak tersebut di penjarakan di Penjara Machang, Kelantan untuk tempoh 6 bulan (tetapi setelah ditolak hari-hari tertentu tempoh penjaranya menjadi 4 bulan). Saya menceritakan kepada pegawai tersebut hasrat untuk ambil budak itu sebagai anak angkat, dan menanyakan bagaimana prosedur untuk mengeluarkan budak itu dari penjara dengan hanya membayar denda. Pengawai itu menjelaskan kepada saya , sebenarnya budak itu telah mendapat perhatian menteri dalam negeri, KSU dan Ketua Pengarah Imigresen, ekoran rakaman video budak tersebut membaca al Quran. Semalam 13/7/2014, Ketua Pengarah Imigresen Dan KSU telah datang ke penjara tersebut dan telah berjumpa budak tersebut dan mengambil maklumat berkaitan untuk dilaporkan kepada menteri untuk tindakan lanjut. Dilaporkan bahawa waktu anggota polis merakamkan budak tersebut membaca al Quran, katanya mereka sedang memilih imam solat. Didalam penjara tersebut budak itu menjadi imam solat termasuk solat tarawih untuk penghuni penjara. Ramai yang teruja dengan bacaannya sehingga ramai warga penjara hendak menolongnya. Kata pegawai tersebut, beradanya budak tersebut didalam penjara, beliau telah berjaya menarik minat penghuni penjara kepada al Quran dan Islam. Beliau meletakkan situasi beliau seperti kisah Nabi Yusof a.s. Kata pegawai itu lagi, beliau anak kacukkan Thailand + Burma. Semasa beliau ditangkap polis bila mana barangya dicuri orang semasa mengikuti dakwah Jemaah Tabligh di Kota Bharu, semasa beliau keluar bersama rombongan, kawan-kawannya dapati beliau tidak muncul, dan didapati beliau ditangkap polis dan semua dokumennya dicuri. Beliau terlebih tinggal di Malaysia hanya 5 hari sahaja. Kata pegawai imigresen tersebut sepatutnya beliau didenda RM 30.00 sehari sahaja, beliau tidak tahu kenapa di penjarakan sampai bulan. Kita sama-sama doakan agar budak tersebut segera diambil tindakan sewajar oleh menteri dalam masa terdekat. InsyaaAllah. Ust. Haji Hassan. Mesti adik ni puas menangis dalam penjara. Bagaimana dia solat dan berdoa. Mesti makbul doanya dalam Ramadhan ini. Doakan hidayat buat kami semua yer adik. Kami doakan adik dipermudahkan oleh Allah dan tabah yer-ebit lew

Merendah diri formula kejayaan pasukan bolasepak Jerman


Bekerja dengan syarikat Jerman memberi keyakinan pada saya Jerman akan memenangi Piala Dunia 2014. Rahsia atau formula kejayaan Jerman ialah sikap merendah diri yang diamalkan dari pihak pengurusan tertinggi hinggalah ke pemain mereka. Bolehkah pengurusan tertinggi FAM dan pemain bolasepak Malaysia bersikap rendah diri di dalam dan di luar padang, tidak menunjuk-nunjuk kemewahan mereka?

Germany's World Cup success revealed:

Joachim Low has constructed a team based on ability but also a strong work ethic and sense of unity
Despite several big names such as Mesut Ozil, Thomas Muller and Toni Kroos, Germany's squad is built on humility
‘We have an inner belief, not arrogance that we are better than anyone else, but a belief that together we can be successful,’ Dirk Dufner, sporting director at Hannover 96, told Sportsmail.

Hamann believes there is a humility to German players that sets them apart from many others. It is rare that you hear of German stars getting into trouble or flaunting their wealth.

Siapa boleh bantu beri simen untuk makcik yang uzur ini?

Semalam saya menerima panggilan telefon dari seorang sukarelawan yang menggelarkan dirinya Ibu, yang bergiat aktif dalam NGO kemasyarakatan di Rembau. NGO yang digerakkan oleh Ibu ini tiada kaitan langsung dengan PAS atau Pakatan Rakyat, ia hanya sekadar NGO yang amat prihatin nasib keluarga daif, ibu tunggal, warga emas yang uzur serta lumpuh.

Ibu mempunyai senarai nama ramai mereka yang memerlukan, ada yang telah dibantu JKM, Baitul Mal dan ADUN, namun ianya masih tidak mencukupi tanpa bantuan orang ramai. Ibu bertanya samada ada yang sudi membantu seorang makcik tua yang uzur yang hanya memerlukan sedikit kerja simen lantai rumahnya untuk memudahkan pergerakan beliau.

Kepada mereka yang ingin membantu makcik tua yang uzur ini atau membantu Ibu untuk menghulurkan bantuan kepada ramai keluarga yang memerlukan pelbagai bentuk bantuan di Rembau sila hubungi saya untuk saya beri nombor telefon dan Whatsapp Ibu agar mereka yang ingin membantu dapat menghubungi Ibu terus , tel saya 012-2267406 , e-mel rozmal@yahoo.com , PM FB : Rozmal (maaf tiada Whatsapp).

Atau boleh masukkan ke akaun Maybank saya Rozmal bin Malakan, No Akaun 155126945930 untuk saya salurkan ke Ibu, harap SMS jumlah yang dimasukkan dan taip mesej UNTUK IBU.

20140713

Perlukan kita boikot Singapura yang merupakan sekutu rapat Israel?


Bukan rahsia lagi bahawa pembentukan tentera Singapura adalah dibimbing oleh pakar ketenteraan Israel. Dan tidak hairanlah desas desus mengatakan Singapura akan membeli 50 buah kereta kebal Merkava buatan Israel, kereta kebal jenis yang sama digunakan sekarang ini untuk membantai rakyat Palestin di Gaza. Melanconglah dalam Malaysia sempena Tahun Melawat Malaysia 2014.

Pusat beli belah Singapura halau wanita bertudung?
13 Julai 2014

Menurut laporan The Rakyat Post, seorang wanita beragama Islam telah dilayan dengan buruk di salah sebuah pusat beli belah di Singapura hanya kerana beliau memakai hijab.

Kakak wanita tersebut, Zafirah Edwards telah berkongsi masalah tersebut pada laman Facebook beliau.

Zafirah menyatakan bahawa saudara perempuan beliau dipaksa meninggalkan kedai tersebut ketika diminta bekerja di bahagian peralatan sukan.
Dua orang pengurus kedai tersebut bercakap bahasa asing dengan salah seorang pekerja di situ sambil menunjukkan isyarat kepada tudung yang dipakai saudara Zafirah, kemudian diikuti pekerja tersebut meminta saudara Zafirah meninggalkan premis tersebut.

Saudara Zafirah diminta berhenti kerja kerana tudung beliau.

Namun apa yang membuatkan beliau berang adalah saudara beliau dipaksa keluar ikut pintu service dan seorang pegawai keselamatan mengawasi dan menggeledah beg beliau.



Anggota Polis Elit kita diserang, dibunuh dan diculik di Sabah


Ketika Gaza diserang, Malaysia juga diserang dan dimalukan dari pelbagai sudut. Mari kita doakan ALLAH melindungi anggota keselamatan kita serta menjadikan tentera dan polis kita orang yang bertaqwa sebagai benteng utama untuk melawan musuh luaran, dalam, fizikal dan rohani. PDRM dan ATM perlukan pahlawan seperti Sarjan Hassan.

Anggota PGM gugur ditembak di Pulau Mabul
Harian Metro 13 Julai 2014

Semporna: Seorang anggota Pasukan Gerakan Marin (PGM) gugur ditembak manakala rakannya dipercayai diculik dalam kejadian berbalas tembakan dengan lapan lelaki di sebuah resort di Pulau Mabul, dekat sini, 11 malam tadi.

Kejadian itu disahkan Ketua Polis Daerah Semporna, Superintendan Mazlan Lazim, selepas beliau dihubungi, awal pagi ini.

Sementara itu, menurut sumber ‎mangsa, Koperal Ab Rajah Jamuan, 32, dipercayai hilang namun kemudian ditemui semula dan meninggal dunia dipercayai ditembak dalam kejadian terbabit.

Mangsa dikatakan sempat membalas tembakan sekumpulan lelaki terbabit sebelum gugur dalam pertempuran itu.

Katanya, rakan mangsa, Kostabel Zakiah Aliep, 26, hilang dipercayai dilarikan kumpulan lelaki berkenaan yang memakai pakaian berceloreng.

20140711

Kita berjiran dengan sekutu rapat Israel


Kereta kebal Merkava buatan Israel digunakan untuk membantai, membelasah, membunuh, menghancurkan rakyat Palestin pada ketika ini. Jiran kita Singapura akan menggunakan kereta kebal jenis Merkava ini untuk tentera mereka. Apakan daya tanah Johor, tanah Melayu, tanah Malaysia banyak terjual oleh sang tamak haloba, akhirnya bangsa kita akan mengalami nasib yang sama seperti bangsa Palestin. Usah ditanya kenapa bangsa Arab tidak bersatu, tanya kenapa bangsa Melayu ada yang tamak haloba.

Singapura Beli 50 Tank Merkava Sebagai Tandingan Leopard TNI
5 Juli 2014, Berita Militer Indonesia

Singapura yang sudah memiliki 90 Leopard langsung keder :mrgreen: untuk mengimbanginya negara pelarian koruptor tersebut berencana mendatangkan 50 unit MBT legendaris dari Israeil, Merkava mk4 dengan total biaya $500 juta dollar Amerika.