SUMBANGAN

SUMBANGAN

20150129

Penjualan minuman keras di 76 kedai serbaneka di Melaka akan dikaji semula



Negeri Sembilan bila pula ?


Penjualan minuman keras di 76 kedai serbaneka di Melaka akan dikaji semula
28 Jan 2015

AYER KEROH: Penjualan minuman keras di semua 76 kedai serbaneka di Melaka akan dikaji semula berdasarkan komposisi masyarakat yang tinggal di kawasan sekitarnya.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron, berkata jika kedai itu terletak di kawasan mempunyai jumlah penduduk Islam melebihi 90 peratus, pemiliknya perlu menghentikan penjualan minuman berkenaan dengan serta-merta.

Katanya, semua pihak berkuasa tempatan (PBT) sudah diarah untuk meneliti komposisi kaum di sekitar kedai serbaneka terbabit, sebelum keputusan mengenainya dibuat.

"Kita hanya membenarkan penjualan minuman keras di kedai serbaneka yang terletak di kawasan mempunyai penduduk Islam bawah 90 peratus.

"Perkara ini juga sudah dipersetujui antara kerajaan negeri, PBT dan pihak pengurusan kedai serbaneka di negeri ini dan tindakan perlu dilakukan dengan serta-merta," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat EXCO kerajaan negeri di Seri Negeri, sebentar tadi.

Perlu dibantu



SMS berikut diterima dari seorang ibu tunggal yang kematian suami, mempunyai 4 org anak masih bersekolah rendah/menengah, menyara hidup dgn menjual nasi lemak, jika ada yg boleh bantu sila hubungi saya 0122267406.

Hj Rozmal bin Malakan,
29.1.15

"Assalam.sya ..... yg msg pasal rmh sewa aritu. sya terpaksa keluar akhir bln ni.mau x mau sya terpaksa amik rumah yg sewanya rm450.utk smtara waktu menunggu giliran permohonan rumah PPR flat jasmin.tujuan sya msg ini nak mnta bantuan utk mbayar deposit rumah yg bakal sya duduki awal februari ni.kalau ada sesiapa yang boleh pinjamkan saya wang deposit itu sementara sya memohon bantuan baitulmal bagi byr balik wang yg sya pnjam itu. sya sangat perlukan rumah itu kerana sya terpaksa keluar dr rmh sekrg 31hb Januari ini.tuan boleh dtg ke alamat saya di no .... jln ..... , tmn.marida, senawang dekat dgn petronas. terima kasih atas keperihatinan tuan.wassallam.

20150128

Terima kasih Farmasi Aktif, Masjid Tanah, Melaka




Semalam saya paparkan sebuah keluarga yang kurang berkemampuan yang perlukan kerusi roda dan tongkat kaki empat. Alhamdulillah semalam ada orang beri sumbangan tunai. Saya buat carian di internet untuk farmasi yang berhampiran dengan keluarga ini. Jumpalah Farmasi Aktif.

Setelah di hubungi melalui FB, pengurusan farmasi ini memberikan harga yang berpatutan. Lalu saya masukkan duit sumbangan ke akaun farmasi ini untuk kerusi roda dan tongkat tersebut. Dan keluarga tadi akan mengambil kerusi roda dan tongkat yang sudah dibayar dengan mengunjungi farmasi tersebut.

Alhamdulillah, cukup mudah. Tak perlu susah-susah fikir macamana nak hantar dari Seremban barangan sumbangan tersebut. Semuanya dengan kemudahan FB, Whatsapp dan ATM.

Terima kasih Farmasi Aktif atas maklum balas yang segera.

Mereka yang ingin membantu mana-mana keluarga yang memerlukan pelbagai bentuk bantuan mungkin boleh cuba berurusan mana-mana farmasi berhampiran. Bantuan terus ke sasaran tanpa ragu-ragu dengan segera.

FARMASI AKTIF
MT 698, Komplex Perniagaan Masjid Tanah, Masjid Tanah, 78300, Masjid Tanah, Melaka
Tel :  06-385 3121

***************

Kisah sebelum ini ;

Ada sesiapa boleh bantu saudara kita di bawah ini? Sila hubungi saya 0122267406 , rozmal@yahoo.com

Hj Rozmal bin Malakan
27 Jan 2015

assalammualaikum..tn hj ada sesiapa yg boleh sumbang kerusi roda n tongkat kaki 4...dlm masa terdekat akan keluar hospital,dr x benarkan berjln, ,boleh menggangu sistem pernafsan.

20150124

Bantuan mangsa banjir

Hari ni emak minta saya salurkan RM500 dari duit pencen arwah ayah untuk bantu mangsa banjir.

Telah saya masukkan ke akaun Yayasan Darul Hijrah pd 24.1.15 jam 9.17 pagi.

Mereka yang ingin membantu mangsa banjir boleh salurkan ke akaun Maybank, Yayasan Darul Hijrah Malaysia 566010609934 , tel 0183590403 darulhijrahmalaysia@gmail.com


 

ada sesiapa boleh bantu wanita OKU

Jika ada sesiapa boleh bantu wanita OKU bertongkat dari Melaka ini harap maklum saya 0122267406 , rozmal@yahoo.com
24 Jan 2015;

Salam hj rozmal...maaf lh klau sya mnganggu ...nma sya
....... ,sya seorg oku ,umr sya 43 thun dn sya dh bercerai,sya mmpunyai anl2 yg perlu di tanggung ,seblum ini sya pernah kje di kantin asrama ..
... ,tpi kerana sya oku ,pihak .....mnta bos sya brhnti kn sya kje sebagai tukang masak di sana dgn alasn tongkat sya membwa kuman ,dgn ini sya mnta jasa baik hj tolng rekomen km pekerjaan sebagai pmbntu tukng mask pun x pe ,di rumah2 kebajikan @ umh org2 oku ,kerna klau kje kat situ pasti sya x di hina sebegini , sya bnr2 mengharap dn memerlukn pekerjaan ,tpi klau ada rezki sya ,sya ingin kje selps 4 hb 2 ,x kisah lah klau tmpt kje sya tu jauh asl kn ada tmpt tiggl.

Bus Stop Bongek

Harap atap pondok menunggu bas di depan Klinik Desa Kg Bongek, Rembau dapat dibaiki sebelum ianya tumbang.


20150123

Ada sesiapa boleh bantu kes bawah ini




Ada sesiapa boleh bantu kes bawah ini harap maklum saya 0122267406 atau rozmal@yahoo.com
23 Jan 2015;

assalammualaikum tn hj..terlebih dahulu saya mohon maaf.
bberapa perkara saya mohon pertolongan dr tn hj,moga ada yg sudi membantu.
- .berkenaan kedai saya yg masih terbengkalai.dpt saya niaga tuk sara hidup anak2saya..suami saya risau sangat x dapat nak siapkan...saya tak dpt nak wat ape.
- .berkenaan atap dapur rumah saya..last tukar 1989..sekarang bocor sana sini.saya dah cuba mohon pusat zakat..kawan saya g tahu boleh mohon. .dan dia dpt tukar atap..tp bila saya mohon,isi borang,tiba bagitahu tak ada peruntukan di pusat zakat melaka..kalau masa hujan bocor sana sini,,saya pun risau kalau air hujan tu terkena oven saya buat kuih.
saya cuba gak minta tolong dgn adik beradik,,,mungkin mereka x mampu nak tolong,
terima kasih.

Sheikh Nuruddin di Rembau 21.2.15


20150122

Masih ada beberapa pelajar IPTA tak mampu miliki Laptop




Beberapa ibu bapa ada menghubungi saya, sekiranya ada mana-mana pihak yang ada laptop terpakai yang masih elok dan tidak digunakan lagi agar boleh diberikan kepada anak-anak mereka yang berada di IPTA dan Kolej Matrikulasi Kementerian Pendidikan.

Mereka ini adalah dari golongan keluarga yang susah dan miskin, tak mampu nak beli laptop ditambah dengan ibu bapa mereka mempunyai tanggungan yang ramai termasuk datuk nenek mereka.

Jika ada sesiapa yang ingin mewakafkan, menghadiahkan, memberi sumbangan laptop terpakai yang masih boleh digunakan ini harap dapat hubungi saya.

Hj Rozmal bin Malakan
Tel : 012-2267406
22 Jan 2015
Seremban