KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140105

Dah tak ada ke Jabatan Kerajaan, GLC boleh ambil OKU pintar ni bekerja?


25 kali gagal temu duga
5 Jan 2014

Kuala Lumpur: "Sejak kecil saya cuba buktikan kecacatan saya bukan penghalang untuk berjaya. Begitupun, lain pula jadinya bila saya mahu cari kerja.

"Kebanyakan majikan yang menemuduga saya hanya melihat kecacatan dan bukan kemampuan saya," kata Kamairu Azman Daud, 26, pelajar kelainan upaya (OKU) bijak yang masih gagal mendapatkan pekerjaan meskipun menamatkan pengajian dengan cemerlang tahun lalu.

Dilahirkan cacat tangan kiri dan kudung kaki kiri, pelajar jurusan Ijazah Teknologi Sains Perubatan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam itu mendapatkan purata nilai gred (GPA) 4.00 untuk semester akhir iaitu praktikal dan tesis, sekali gus menamatkan pengajian dengan purata nilai gred terkumpul (CGPA) 3.57.

Sepanjang tempoh pengajian, anak kelahiran Kelantan ini juga menerima tiga Anugerah Dekan berikutan kecemerlangannya dalam akademik walaupun terpaksa berulang-alik ke kuliah menggunakan kaki palsu.

Menurut Kamalru, cita-cita untuk berjaya dalam bidang pelajaran kini tercapai, namun impian untuk berkerja seperti individu normal tetap terhalang kerana diskriminasi terhadap individu sepertinya.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Anak kelantan tak payah lah akhirnya membenci kerajaan umno sekarang seperti mana org kelatan yg diperantau yg semuanya penyokong kuat nik aziz.membuang masa shj akhirnya mengutuk kerajaan yg membantu mereka.