KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130526

Rindunya khutbah Jumaat yang menyentuh jiwa


Masjid-masjid di Negeri Sembilan begitu sukar sekali untuk mendengar khutbah Jumaat yang boleh menyentuh jiwa, terasa insaf, betapa diri ini lemah, perlu perbanyakkan amal ibadah. Akibatnya ramai jemaah yang lena, tidur, tersengguk-sengguk sewaktu khatib membacakan khutbah. Saya amat-amat merindui khutbah Jumaat yang boleh mendatangkan keinsafan, selalunya saya akan merasa amat mengantuk apabila teks khutbah yang dibaca, hanya sekadar dibaca oleh khatib.

Saya rindukan khutbah Jumaat yang dikhutbahkan dengan penuh semangat seperti di Masjid Batu 6, Kuala Terengganu, kampung isteri saya.

Bagaimana pun khutbah Jumaat pada 24 Mei 2013 sempena cuti Hari Wesak di Masjid Bandar Baru Senawang oleh Imam Masjid iaitu Al Fadil Ustaz Dato Hj Arshad Abd Samad (mantan Ketua Hakim Mahkamah Syariah N.Sembilan) amat menyentuh jiwa, khutbahnya bertajuk Wawasan Sidratul Muntaha.

Ianya ialah mengenai kewajipan solat yang menjadi intipati utama peristiwa Israk dan Mikraj.

Antara intipati yang perlu direnungkan oleh semua umat Islam di Malaysia ini terutama ketua Agama Islam dan pemerintah di Malaysia ini dalam menangani pelbagai masalah umat Islam pada waktu ini dengan buang bayinya, zinanya, araknya, judinya, rasuahnya dan sebagainya ialah SOLAT.

Kesimpulan penting khutbah ini ialah : “Serangan gejala sosial dalam pelbagai bentuk di negara ini menyebabkan kita kadangkala hilang pedoman untuk mengatasinya. Mimbar amat yakin pelaksanaan solat yang khusyuk berupaya menjadi benteng, mengukuhkan kekuatan akidah dan akhlak anak-anak kita dalam menghadapi serangan gejala sosial ini.”

Saya harapkan orang kampung saya , Ahli Parlimen Rembau yang juga Menteri Belia dan Sukan, YB Khairy Jamaluddin akan dapat membentuk para belia dan remaja di Rembau dengan program yang mendekatkan mereka dengan solat dan masjid untuk mengatasi pelbagai masalah sosial di kalangan beliau muda dan belia warga emas khususnya di Rembau ini agar masjid-masjid di Rembau ini tidak mati seperti yang saya tulis sebelum ini di http://waghih.blogspot.com/2011/03/masjid-masjid-yang-mati-di-nsembilan.html


KHUTBAH JUMAAT : “WAWASAN SIDRATUL MUNTAHA”

Muslimin yang di Rahmati Allah,

Di kesempatan berada pada hari Jumaat dan pada bulan Rejab yang mulia ini, saya berpesan kepada diri saya dan kepada sidang Jumaat sekalian marilah sama-sama kita mengukuhkan ketakwaan kita kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita dan keluarga kita berjaya menjadi insan soleh serta mendapat perlindungan Allah SWT di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan menyampaikan khutbah bertajuk: “WAWASAN SIDRATUL MUNTAHA”

Tiada ulasan: