KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131226

Adakah ladang kelapa sawit memburukkan banjir di Kemaman dan Kuantan?




Negara jiran kita mendapati perladangan kelapa sawit telah memburukkan keadaan banjir di sana. Kenapa apabila Kemaman dan Kuantan dilanda banjir terburuk, tidak dibuat kajian, dihantar saintis menyusuri sungai atau menaiki helikopter untuk mengkaji kenapa banjir kali ini paling buruk. Dalam perjalanan saya dari Kuala Terengganu ke Kuantan melalui jalan Bukit Besi saya dapati di daerah Kemaman begitu banyak kelapa sawit ditebang untuk penanaman semula yang terletak berhampiran sungai.

***************** 
Ternyata, Pohon Sawit Kerap Mengundang Banjir

Aceh Utara – Kepala BPBD Aceh Utara, Iskandar Majid mengatakan, keberadaan pohon kelapa sawit ternyata akan lebih mudah menimbulkan bencana alam seperti banjir. Berdasarkan ilmu yang diketahui Badan Penanggulangan Bencana Daerah (BPBD) itu, wilayah yang banyak ditumbuhi tanaman pohon kelapa sawit sering dilanda bencana banjir. Karena, jika tanah telah ditumbuhi pohon tersebut, maka gambut kelembapan atau disebut daya serap air yang dimiliki tanah disekitar lahan kebun sawit akan hilang. Sehingga air hujan yang tak dapat diserap oleh gambut itu mengalir ke perumahan-perumahan warga.


Green groups blame palm plantations

DAVAO CITY - Palm oil plantations in Mindanao have been added to a growing list of factors to blame for some of the worst cases of flooding that struck the island and for disasters of magnitudes unknown to the island in the past, like the storms “Sendong” and “Pablo.” On Saturday, environmental groups said palm oil plantations along with illegal logging, expansion of banana plantations and real estate development are among the main causes of the worst flooding brought by bad weather conditions that have recently hit Mindanao.


Tiada ulasan: