KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131229

Dapat 5A UPSR pun tak dapat masuk Sekolah Menengah Agama


Beberapa ibu bapa di N.Sembilan mengeluh, anak mereka mendapat 5A dalam UPSR 2013 tetapi tidak dapat masuk ke Sekolah Menengah Agama kerana terlalu ramai yang mohon masuk ke sekolah menengah agama.

Persoalannya kenapa dari dulu hingga sekarang bilangan sekolah menengah agama di N.Sembilan ini tidak bertambah mengikut permintaan semasa?

Kalau sekolah menengah agama tidak bertambah sedangkan setiap tahun permintaan semakin meningkat, kenapa tidak diberi bantuan lebih banyak kepada sekolah agama swasta agar yuran pengajian di sekolah agama swasta dapat dikurangkan dengan demikian lebih ramai pelajar dari keluarga kurang berkemampuan dapat masuk ke sekolah agama swasta?

Kenapa ada diberitakan sekolah agama di N.Sembilan ada yang menghadkan pengambilan pelajarnya hanya 25 orang untuk satu kelas?

Tolonglah, beri perhatian kepada masalah semasa, masalah di sekeliling kita.

Saya dengar bukan sekolah menengah agama sahaja tak cukup kelas, malahan sekolah menengah biasa pun terlalu padat murid.

Tengok saja di Rembau, dari saya sekolah tahun 70an dan 80an, tidak banyaksekolah menengah yang baru rasanya di Rembau. Tak pasti samada sekolah menengah yang baru siap di Pedas sudah boleh digunakan pada tahun 2014 ini.

Tiada ulasan: