KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131231

Adat Perpatih, adat mati, anak pun mati


Macamana nak jual tanah adat, macam mana nak pindah milik tanah adat? Boleh tak tanah adat dijual ke orang yang lain suku? Tahun 2014 dan tahun mendatang, rumah dan tanah semakin mahal. Di Rembau rumah teres pun dah lebih RM 300,000.

Mana generasi kita akan datang nak duduk? Nak beli rumah dan tanah terlalu mahal. Yang tinggal nanti cuma tanah adat dengan rumah yang terbiar.

Baru-baru ini saya dihubungi seseorang yang tidak dikenali bertanyakan mengenai tukar milik tanah adat ke suku lain setelah membaca blog saya di http://waghih.blogspot.com dan http://rozmal.blogspot.com .

Saya kata saya tidak memegang apa-apa jawatan dalam adat. Perlu berurusan dengan orang yang ada jawatan dalam adat. Satu-satu cara bagaimana orang luar untuk membeli tanah suku tersebut ialah dengan melalui adat berkedim. BERKEDIM? Berkedim pun ramai anak Rembau tak tahu atau tak pernah dengar apa itu BERKEDIM !

Oleh itu institusi pengurusan Adat Perpatih di N.Sembilan ini perlu diperkasakan untuk menangani Fenomena Tanah dan Rumah Terbiar yang banyak terdapat di Rembau, Pilah, Johol, Pantai dan beberapa tempat lain di N.Sembilan.

Lebib banyak KAUNSELOR Adat Perpatih “Online” atau Atas Talian diperlukan supaya orang N.Sembilan berminat untuk mengusahakan tanah adat apabila jelas pemilikan tanah adat.

Ke orang Negeri Sembilan nak tunggu tanah adat diambil oleh kerajaan dengan harga yang terlalu murah untuk projek Landasan Keretapi Laju Singapura-KL sepertimana projek Landasan Keretapi Berkembar Seremban-Gemas yang diambil dengan harga nak beli rumah teres di Rembau pun tak mampu sekarang ini bila tanah diambil sehingga seekar?

APABILA BERTEMBUNG DI ANTARA ADAT DAN SYARIAT. SYARIAT YANG AKAN DIDAHULUKAN. HALUSNYA ILMU ORANG TERDAHULU MENYULAM ADAT DENGAN SYARIAT.

2 ulasan:

Jehan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Jehan berkata...

salam. bukan di rembau dah diharamkan ke berkedim?