KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131213

Teknologi logam aloi Iskandar Zulkarnain diwarisi orang Minangkabau?


Di dalam al Quran ada kisah Zulkarnain, seorang raja yang soleh yang amat mahir dalam ilmu peperangan dan pembuatan senjata yang telah mengurung kaum Yakjuj dan Makjuj dengan izin Allah. Zulkarnain telah mencipta aloi yang amat kuat yang hingga kini saintis belum dapat menjumpai formulanya. Aloi besi dan tembaga adalah aloi metastabil, iaitu dua logam ini tidak boleh bercampur pada keadaan biasa.

Aloi ini hanya boleh dihasilkan pada ketinggian aras laut yang tertentu pada suhu yang tertentu dan suhu panas besi yang tertentu dan suhu tembaga yang tertentu, kerana tahap lebur tembaga adalah jauh lebih rendah dari tahap lebur besi.

Aloi tembaga besi yang dihasilkan Zulkarnain ini jika dapat dijumpai formulanya pada waktu ini akan menjadi idaman pembuat kereta kebal. Ini adalah kerana pembuat kereta kebal pada ketika ini pening kepala kerana besi kereta kebal boleh dengan mudah ditembusi oleh peluru RPG atau bom IED.

Mitos mengatakan Zulkarnain mempunya 3 orang putera, seorang memerintah di Syria, seorang di Pagaruyung (Minangkabau) seorang lagi di Jepun. Ketiga-tiga tempat ini mempunyai ilmu pembuatan senjata yang tinggi yang menggunakan teknologi nano dalam menghasilkan pedang dan keris juga senjata api “matchlock” iaitu “Damascus Steel”.

Kedatangan penjajah barat ke Tanah Melayu dan Nusantara sebenarnya adalah untuk mencuri teknologi ini bukannya mencari rempah, menurut setengah pendapat.

Betapa kita lupa sejarah, sampaikan orang Rembau sendiri tak tahu keturunan mereka berkemungkinan mempunyai teknologi dari Zulkarnain.

Sesungguhnya Zulkarnain seorang raja yang soleh, pintar dan hebat. Tapi lebih hebat dan pintar ialah pencipta Zulkarnain, iaitu Allah Yang Maha Esa.

**************
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai Zulkarnain. Katakanlah: "Aku akan bacakan kepada kamu (wahyu dari Allah yang menerangkan) sedikit tentang perihalnya":
(Al-Kahfi 18:83)

Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.

Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"

Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

Bawalah kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".

Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.
(Al-Kahfi 18: 93-97)

Tiada ulasan: