KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131201

ALLAH cipta bakteria selamatkan tumpahan minyak


Dikala manusia bingung untuk memulihkan laut yang begitu teruk tercemar akibat tumpahan minyak di Teluk Mexico. Tiba-tiba wujud satu bakteria baru, yang memakan sisa-sisa tumpahan minyak ini sedikit demi sedikit. Para saintis kata bakteria ini wujud secara semulajadi. Kita orang Islam wajib percaya bakteria ini ALLAH yang cipta. Apakah lalat, semut, cacing juga wujud secara semulajadi?

Bakteria yang memakan minyak di Teluk Mexico ini membiak dengan begitu pantas serta memakan dengan begitu cepat dan banyak tumpahan minyak berbanding bakteria di tempat lain.

Sayang, kita masih tidak menjunjung tinggi al Quran, memandang ilmu lain, hukum lain, novel lain, lebih baik dari yang terdapat dalam al Quran.

Dan Ia menjadikan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-Nahl 16:8)

Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata. (Yunus 10:61)

STUDY: OIL-EATING BACTERIA MITIGATED DEEPWATER HORIZON OIL SPILL
April 8, 2013
Oil-eating bacteria that are abundant in the Gulf of Mexico may have prevented the 2010 Deepwater Horizon spill from being more catastrophic, according to new research discussed Monday.
According to some estimates, the spill pumped nearly 5 million barrels of oil into the Gulf of Mexico over the course of nearly three months, but within several weeks of being plugged, many areas of the Gulf were oil free. According to University of Tennessee researcher Terry Hazen, the Gulf has a "greater-than-believed" ability to clean itself up after an oil spill. He presented his research Monday at the American Chemical Society's national meeting in New Orleans.

The Gulf has a broad base of natural bacteria, and they respond to the presence of oil by multiplying quite rapidly."

The Gulf has such plentiful oil-eating bacteria because of natural seeps that occur—each year, as many as 1.4 million barrels of oil enter the gulf from the Earth's crust. Over the years, bacteria have evolved to consume certain oil components. After the spill, Hazen says there was a boom in the oil-eating bacteria population.

Though oil-eating bacteria have been found in other oceans, the Gulf's bacteria seem to degrade oil faster than other species.


Tiada ulasan: