KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131127

Ulama di N.Sembilan berusia 90 tahun


Siapa yang ada peluang untuk belajar dengan Tuan Hj Adam, pergilah belajar. Jangan lepaskan peluang ini. Tuan Hj Adam pernah mengajar di Senawang, seorang yang amat-amat sabar dan begitu lemah lembut. Rugi kalau pencinta ilmu terutamanya orang N.Sembilan tidak kenal siapa dia Tuan Hj Adam. Amat susah sekarang ini mencari orang seperti Tuan Hj Adam, apatah lagi di N.Sembilan. Antara pesanan yang sering beliau ulang-ulang dalam kuliah beliau ialah banyakkan istighfar.

52 tahun jadi imam
27 November 2013

JUASSEH – Setelah berkhidmat hampir 52 tahun sebagai imam, Ustaz Adam Omar, 90, dianugerahkan Tokoh Khas Imam sempena Sambutan Maal Hijrah Maal Hijrah 1432H, peringkat daerah Kuala Pilah, yang diadakan di sini, kelmarin.

Bekas imam Masjid Kampung Parit Ranjau Hantu berkata, anugerah itu merupakan satu penghargaan buat dirinya selepas berkhidmat sebagai imam bermula pada 1960 hingga 2012.

Menurut Ustaz Adam, beliau mendalami ilmu agama Islam sejak berumur 14 tahun lagi di Pondok Paya Rumput, Melaka dengan kerelaan hatinya.

Dalam pada itu, beliau turut memberi nasihat kepada masyarakat Islam agar menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai panduan utama kerana ia sahaja dapat menyatupadukan ummah.

“Sekiranya kita berpandukan Al-Quran, sudah pasti kehidupan kita akan berjaya di dunia dan akhirat,” katanya ketika ditemui selepas menerima Anugerah Tokoh Khas Imam di Masjid Kariah, Desa Anggerik, dekat sini, kelmarin.


Tiada ulasan: