KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140706

JKM, ADUN dah membantu, sekarang giliran kita untuk membantu


Ahad 6 Julai 2014, selepas berjemaah Asar di Masjid Jamek An Nur, Rembau saya ke Bazar Ramadan pekan Rembau. Kemudian saya ke Kg Rendah untuk sampaikan sedikit bantuan kewangan yang dikirimkan melalui saya untuk seorang warga emas yang berpenyakit bisul, lembam, tinggal seorang diri di rumah pusaka yang usang, bocor sana sini. Kisah Encik Azman bin Rahmat ini ada keluar dalam Sinar Harian beberapa hari lalu.

Dalam Sinar keluar Kg Rendah, tak ada alamat penuh. Puaslah saya mencari sampai hujung kampung, balik semula, jumpa seorang pemuda sedang mengecat pagar. Dia pun panggil emak dia. Emak dia dengan gelaran Ibu Ida pun keluar, dia kata memang dia kenal Encik Azman ini.

Dia pun tunjukkan saya rumah Azman. Sebuah rumah yang begitu usang, suasana dalam rumah elok sikit saja dari rumah kisah remaja OKU di Nilai yang menggemparkan satu Malaysia.

Bantuan JKM ada diterima, YB pun ada turun padang. Takkan semua nak harapkan JKM, YB dan Baitul Mal. Apa peranan kita sebagai saudara se Islam, orang kampung, terutama orang Rembau?

Ibu Ida kata, memang banyak kes macam ni di Rembau. Apabila seseorang itu sudah tua, sudah uzur, sudah lumpuh, OKU dan sebagainya, tak ramai yang menjaganya.

Memang dah lama saya perhatikan perkara ini di Rembau, mungkin seluruh Negeri Sembilan.

Masyarakat kita sedang sakit. Kalau ada orang susah, harap keluar berita, JKM bantu, Baitul Mal Bantu, YB bantu.

Walhal mereka yang perlukan bantuan ini bukan setakat perlukan kewangan, mereka perlukan kasih sayang, bimbingan, kaunseling, nasihat.

Mereka yang menyediakan teks khutbah Jumaat janganlah syok sendiri saja. Cubalah turun di Kg Rendah, jumpa Encik Azman ini, barulah kita tahu betapa institusi kekeluargaan kita, institusi masyarakat kita sedang menuju kehancuran.

Marilah kita sebarkan kasih sayang, sesama ahli keluarga kita, sesama jemaah kita, sesama bangsa walaupun berlainan parti.

Apabila saya menghulurkan bantuan saya tidak mengatakan saya ini dari PAS, saya kata saya ini duduk Bongek. Bukan tujuan saya untuk mempromosi parti, tujuan saya ingin melihat orang kampung kembali berkasih sayang, ketepikan kepentingan peribadi dan politik.

Tiada ulasan: