KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20150108

Lima sekawan sesat di Gunung Datuk



Dah banyak kes di Gunung Datuk ini. Sekarang bukan masa yang sesuai untuk aktiviti sebegini

Lima sekawan sesat di Gunung Datuk
8 Januari 2015

REMBAU – Hajat lima sekawan dari Melaka untuk menikmati keindahan puncak Gunung Datuk, dekat sini, berakhir dengan insiden mencemaskan apabila mereka dipercayai sesat setelah setengah jam pendakian, semalam.

Sinar Harian difahamkan, lima sekawan berusia 20-an itu, mula mendaftar nama di Pejabat Perhutanan Hutan Lipur Gunung Datuk kira-kira jam 9.22 pagi.

Sekitar jam 11.30 pagi, lima sekawan itu menghubungi agensi berkenaan untuk memaklumkan mereka tersasar dari laluan dan sehingga kini mereka masih belum ditemui.

Menurut Ketua Balai Bomba Rembau, Mohd Ridwan Abd Rahman, pihaknya menerima panggilan memaklumkan terdapat lima individu melibatkan empat wanita dan seorang lelaki dipercayai sesat sekitar jam 4.37 petang. Sebaik tiba di lokasi, pihak renjer sudah memulakan pencarian.

“Kita dimaklumkan mangsa menghubungi pihak renjer dan kali pertama dihubungi, mangsa menyatakan mereka berada berhampiran sungai. Mangsa juga cuba memberikan koordinat lokasi, namun mangsa tidak berjaya ditemui di lokasi berkenaan.

“Mangsa sekali lagi memberikan koordinat mereka dan menyatakan mereka sudah berada jauh dari sungai.  Namun, terbaru mangsa menghubungi pihak penyelamat dan menyatakan ada antara mereka yang mengalami kecederaan ringan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Tapak Kaki Gunung Datuk, dekat sini, semalam.

Dalam insiden berkenaan, lebih 30 individu terdiri daripada bomba, polis, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), renjer hutan dan juga penduduk menyertai operasi mencari mangsa.

Mohd Ridwan berkata, pihaknya akan memulakan operasi pencarian setelah pihak renjer turun.

"Kini kami berhadapan dengan kesukaran memandangkan air dari atas melimpah melalui trek Gunung Datuk susulan hujan lebat," katanya.

Tiada ulasan: