KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130708

Khasiat Getah Arab untuk kesihatan kita




Saya bukan hendak mempromosi apa-apa produk kesihatan. Saya cuma ingin menyiarkan artikel di bawah mengenai khasiat Getah Arab (Arabic Gum) untuk kesihatan kita, dengan izin Allah. Getah Arab ini hanya terdapat di Sudan. Tidak hairanlah kenapa negara Sudan menjadi rebutan sesetengah pihak. Di Malaysia ada beberapa syarikat pemakanan kesihatan yang menjual Getah Arab ini.

Penyelidikan Terhadap Khasiat Getah Arab di UKM
Rabu, 29 Jun 2011

Getah Arab (Gum Arabic) sejenis prebiotik asli yang hanya terdapat di Sudan mempunyai potensi dalam industri perubatan, makanan dan solek antarabangsa akan dapat menguatkan kedudukan Malaysia sebagai sebuah hab halal dengan adanya penyelidikan rapi mengenainya yang dipelopori UKM.

Ramli, 41 tahun, adalah juga bukti khasiat getah ini kerana beliau dahulu terpaksa menjalani rawatan dilasis tiga kali seminggu kerana buah pinggangnya sudah tidak berfungsi. Berkat penggunaan getah itu selama tujuh bulan buah pinggangnya sudah puleh dan beliau sejak 10 bulan kebelakangan ini tidak lagi perlu menjalani rawatan itu.

Prebiotik adalah sejenis makanan untuk bakteria semula jadi yang terdapat dalam perut yang menentukan pengkhadaman makanan dapat berfungsi dengan baik. Bahan ini kini terdapat dalam makanan seperti berteh, beberapa jenis roti dan juga kapsul kebanyakannya di impot dari Barat.

Kelebihan getah Arab dari Sudan ini ialah lebih 90 peratus daripadanya adalah jenis terbaik dan diperolehi secara semula jadi dari dua jenis pohon acasia yang hanya boleh di tanam di Sudan. Usaha menanamnya di negara jiran Sudan seperti Chad dan juga di Amerika telah gagal.


Controlling sugar levels
Sunday January 6, 2013

Art of Healing
By DR AMIR FARID ISHAK

Probiotics and prebiotics: Probiotics are friendly bacteria that improve the health of our intestines (mainly the colon), as well as the rest of the body as a result of improved colon health.

These good bacteria actually line our intestines, making sure harmful bacteria dont get through into the body. Some of them also manufacture vitamin B (important for nerve health and managing stress), and help improve calcium absorption.

Prebiotics are food that feed the probiotics. Having abundant prebiotics will help the probiotic population grow. The gut has about 100 trillion bacteria. The percentage of good versus bad bacteria depends on the food and drugs you take.

Gum Arabic: Gum Arabic is the superstar of prebiotics. For many years, it has been used in the food and beverage industry, but not for its health benefits.

1 ulasan:

Ameer Al Manna berkata...

Untuk pembelian secara borong

Boleh SMS/WhatsApp : 019 495 1082

Semoga bermanfaat :)