KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130702

Ramai yang perlukan bantuan, hanya Allah yang boleh bantu

Baru-baru ini saya menceritakan kisah satu keluarga yang anak mereka berumur 1 tahun dimasukkan ke ICU KL, bagaimana bapa ini terpaksa berulang alik dari Seremban ke KL menaiki motosikal mengendong anak berumur 4 tahun, tidak dapat bekerja sepenuh masa, hutang keperluan harian tertunggak. Sanak saudara dan jiran tetangga perlu membantu.

Semalam ada insan yang prihatin menghulurkan bantuan melalui akaun bank saya, pada sebelah pagi, tengaharinya saya jumpa ketua keluarga diatas sedang bekerja memotong ayam di kedai, terus diberikan sumbangan dari insan yang prihatin tadi.

Minggu lepas saya terima SMS dari seorang guru, mengatakan ada pelajar tahun 3 di UKM, perlu jelaskan yuran pengajian sebanyak RM700 dalam tempoh 2 minggu. Tak sempat saya nak 'forwardkan' SMS tadi. Pelajar tadi nak pinjam saja, tamat belajar tahun depan dia akan pulangkan katanya.

Lepas tu ada pula yang kesempitan wang, perlu ambil motosikal di kedai yang telah lama dibaiki tak mampu nak bayar. Sedangkan dia amat perlukan motosikal ulang alik kerja, hantar anak sekolah.

Baru fikir macamana nak usahakan, dapat panggilan telefon dari seorang kawan nak jumpa nak beri sedikit sumbangan untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan. Saya habis kerja pukul 6, 6.30 petang dia datang rumah beri sumbangan.

6.45 petang saya ke CDM BSN Senawang terus masukkan RM700 untuk pelajar UKM tadi. Beritahu dia , itu bukan duit saya, ada orang beri suruh agihkan, dan tak perlu bayar balik.

Selesai beri sumbangan banyak-banyak istighfar, sebagaimana lepas solat kita beristighfar, selepas buat apa-apa amalan baik, kita banyak istighfar kerana takut amalan kita bantu orang tak diterima Allah.

Risau pegang duit untuk bantuan diberikan orang lama-lama. Orang yang menghulurkan bantuan harap disalurkan segera, sementara mereka yang mengharapkan bantuan perlu diringankan beban mereka segera.

Tiada ulasan: