Apakah sebenarnya tugas seorang wakil
rakyat, samada mereka ini Ahli Dewan Undangan Negeri ataupun Ahli
Parlimen? Adakah mereka ini sekadar hadir apabila ada kematian,
apabila ada kenduri kendara, apabila ada perasmian bangunan, apabila
ada banjir atau kebakaran, apabila ada borang permohonan rumah,
tanah, biasiswa untuk ditandatangani? Jika hanya sekadar itu, lebih
baik dilantik Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat sebagai Wakil
Rakyat kerana mereka lebih mengetahui siapa yang memerlukan bantuan
di sesuatu kawasan.
Apa kerja wakil rakyat kita sebenarnya?
Kalau rakyat tidak faham apa tugas
seorang wakil rakyat yang sebenarnya, lebih teruk lagi apabila wakil
rakyat sendiri pun tidak faham apa tugas mereka, maka tidak akan
terbentuklah masyarakat yang maju, sebaliknya hanya akan terbentuk
masyarakat yang meminta-minta, minta bantuan, minta subsidi, minta
tanah dan sebaliknya terbentuklah wakil rakyat yang mencari-cari,
cari projek, cari balak, cari tanah untuk menampung keperluan
pengundi di kawasannya yang setiap hari datang ke pejabat YB untuk
meminta sesuatu.
Maka tidak hairanlah ada wakil rakyat
apabila berada di Dewan Undangan Negeri atau Parlimen disebabkan
terlalu letih membuat tugasan semacam Pegawai Kebajikan Masyarakat
ada yang tertidur ketika sidang dewan dan lebih teruk lagi ada yang
ponteng sidang dewan.
Apakah salah satu kriteria wakil rakyat
ialah mereka perlu pandai berlakon apabila berhadapan dengan rakyat?
Atau mungkin di bawah ini adalah tugas
sebenar seorang wakil rakyat ;
TANGGUNGJAWAB SEORANG WAKIL RAKYAT
1. Menyuarakan permasalahan serta
pandangan rakyat di kawasan yang diwakili semasa sidang Dewan
Undangan Negeri atau Parlimen agar dapat diselesaikan di peringkat
kerajaan negeri atau kerajaan pusat.
2. Mengenali ketua-ketua kampung,
pengerusi persatuan penduduk, imam serta nazir masjid/surau,
ketua-ketua agama , pengerusi belia , pengerusi wanita di kawasan
yang diwaklili.
3. Mengenali ketua-ketua jabatan
kerajaan dan badan berkanun di kawasan yang diwakili.
4. Mengadakan lawatan berkala meliputi
seluruh daerah yang diwakili untuk mengenal pasti permasalahan semasa
yang dihadapi oleh rakyat.
5. Menyalurkan maklumat serta
permasalahan yang dibangkitkan oleh rakyat di kawasan yang
diwakilinya kepada agensi-agensi kerajaan dan badan berkanun yang
berkaitan.
6. Memberi penerangan kepada rakyat
dasar-dasar kerajaan yang sedang dan yang akan dilaksanakan yang
melibatkan kepentingan rakyat setempat.
7. Menyediakan pusat khidmat masyarakat
serta dimaklumkan kepada penduduk setempat waktu berurusan.
8. Menyediakan kemudahan kepada rakyat
yang diwakili untuk mengemukakan cadangan atau aduan melalui Sistem
Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) , sistem faksimili , borang maklumbalas
, alamat surat menyurat atau laman web.
9. Melantik pembantu sebagai wakil
untuk memudahkan urusan rakyat apabila berada di luar kawasan atas
urusan rasmi atau pun urusan peribadi.
10. Menjadi jambatan penghubung antara
rakyat serta agensi-agensi kerajaan dan badan berkanun.
11. Mengetahui keluasan kawasan yang
diwakilinya antaranya daerah, kampung-kampung serta taman perumahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan