Surat Terbuka Kepada YB Dato’
Setiausaha Kerajaan Negeri, Negeri Sembilan
19 Jan 2013
Kepada
Yang Berhormat Dato’ Mat Ali bin
Hasan
Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan
Pejabat Setiausaha Negeri Sembilan
Tkt 5, Blok A, Wisma Negeri
70503 Seremban
Negeri Sembilan Darul Khusus
السلام عليكم
ورحمة الله وبركاته
Yang Berhormat Dato’,
MEMARTABATKAN SEJARAH DI NEGERI
SEMBILAN
Terlebih dahulu saya mendoakan semoga
YB Dato’ berada di dalam keadaan sihat sejahtera dan sentiasa
dirahmati ALLAH swt hendaknya.
Saya mohon maaf sekiranya surat ini
mengganggu YB Dato’. Saya telah beberapa kali menghantar emel
kepada YB Dato’ bagi mendapatkan penjelasan mengenai beberapa
perkara. Agak malang saya tidak pernah menerima sebarang jawapan
daripada pihak YB Dato’. Keadaan ini berbeza ketika YB Dato’
Norzam menjadi Setiausaha Kerajaan Negeri, saya menerima emel balasan
beliau walaupun hanya sebaris ayat “Dalam perhatian pihak kami“.
Begitu juga, mantan Ketua Setiusaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan
sempat membalas emel yang dihantar kepada beliau. Apa jua keadaan,
saya beranggapan mungkin YB Dato’ terlalu sibuk sehingga tidak
sempat membalas emel saya.
YB Dato’,
Tujuan saya menghantar surat ini adalah
berkenaan Lembaga Muzium Negeri Sembilan. Saya sedia maklum bahawa YB
Dato’ merupakan Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah LMNS. Saya
mempunyai beberapa persoalan yang hanya boleh dijawab oleh YB Dato’
selaku Pengerusi LMNS. Sejak LMNS ditubuhkan pada tahun 1993,
berdasarkan Akta Muzium 1956, Pindaan 1992 yang berkuatkuasa 17hb
Disember 1992, LMNS tidak menunjukkan sebarang peningkatan di dalam
semua aspek sama ada aspek pemuziuman mahupun arkeologi. Semakin hari
Muzium Negeri Sembilan semakin sunyi dan semakin jauh daripada
pandangan mata pelancong ke Negeri Sembilan. Dimanakah silapnya?
Adakah perkara-perkara di bawah merupakan faktor-faktor yang
menyebabkan LMNS tidak begitu gah sebagaimana di awal penubuhannya?
1. Pengurusan Pentadbiran dan
Pengurusan Kewangan
•Sistem Pengurusan Kewangan LMNS yang
tidak menepati pekeliling yang telah ditetapkan oleh Perbendaharaan
Negara seperti pembayaran kontraktor. Berdasarkan pengamatan dan
pengalaman saya, LMNS sering lewat membuat pembayaran kepada
kontraktor malah memotong jumlah yang perlu dibayar kepada kontraktor
tanpa sebarang alasan. Adalah jelas bahawa pengurusan LMNS telah
melanggar pekeliling Kementerian Kewangan iaitu Pekeliling
Perbendaharaan Bil 8 Tahun 2009, “Peringatan Mengenai Pembayaran
Bil dalam Tempoh 14 hari (Rujukan : BPKS/KK/BP(8.15)248-15 JD 20 ()
bertarikh 6hb Februari 2009) dan surat Pejabat Kewangan Negeri iaitu
Pekeliling Perbendaharaan Bil 8 Tahun 2009 Pengurusan Pembayaran Di
Bawah Arahan Perbendaharaan 59 (Rujukan : P.Kw.N/N.S. (349)600/2
Klt.3(8) bertarikh 16hb Oktober 2009). Apakah tindakan pihak YB
Dato’ bagi mengatasi masalah tuntutan kontraktor yang menjadi duri
bagi LMNS?
•Saya ingin mengetahui bagaimana
kaedah tuntutan yang dilakukan oleh pengurusan LMNS. Saya dapati
terdapat salahlaku di dalam tuntutan elaun segelintir kakitangan
muzium. Salahguna kuasa ini telah tersebar luas di kalangan
kakitangan awam di Negeri Sembilan. Ia bukan satu rahsia bagi
mana-mana pihak. Malah, ada desas desus bahawa pihak SPRM telah
menjalankan siasatan terhadap salah seorang kakitangan LMNS atas
dasar membuat tuntutan palsu ketika menerima pingat kebesaran sempena
Hari Keputeraan Tuanku pada tahun 2011. Jika benar SPRM telah
menjalankan siasatan terhadap pegawai berkenaan, apakah status kes
tersebut? Adakah sebarang tindakan telah diambil? Adakah terdapat
cubaan untuk menutup kes? Atau ada arahan agar tidak memberi
kerjasama di dalam siasatan SPRM bagi memastikan rekod perkhidmatan
pihak tertentu tidak tercemar?
2. Pengurusan Inventori Artifak
•Sistem pengurusan dan inventori
artifak lemah dan tidak tersusun. Keadaan ini menyebabkan pihak yang
berminat untuk menyerahkan manuskrip ataupun bahan kepada LMNS tidak
berani menyerahkannya. YB Dato’ boleh melihat perkara ini dengan
jelas bagaimana LMNS menjaga artifak. Sebagai contoh, di Muzium Lama
Diraja Seri Menanti terdapat mesin x-ray yang yang pertama di Tanah
Melayu. Ia terbiar begitu sahaja tanpa penjagaan.
•Saya pernah melihat bagaimana
perjanjian asal yang ditandatangani oleh YTM Undang Luak Rembau,
Dato’ Haji Sahil bersama-sama Lembaga Nan Dua Belas Luak Rembau
disimpan tanpa pengawasan. Ia hanya diletak di dalam almari fail dan
dilipat begitu sahaja tanpa penjagaan.
•Isu inventori ini bertambah teruk
apabila sistem penglupusan artifak tidak jelas. Banyak gambar-gambar
bersejarah dan artifak telah dilupus tanpa pengawasan. Ketiadaan
sistem penglupusan yang sistematik, pihak LMNS telah disaman
RM180,000.00. Kes ini boleh dianggap sebagai satu pembaziran yang
tidak sepatutnya berlaku. Adakah wang kerajaan perlu dibazirkan hanya
disebabkan kecuaian seorang pentadbir sesebuah organisasi?
•Kesemuanya berlaku disebabkan oleh
tiada satu sistem. Bagaimana pihak LMNS memastikan keselamatan bahan
pameran yang dipamerkan. Adakah tidak satu sistem kawalan keselamatan
seperti sistem kamera litar tertutup (CCTV) dan sistem penggera. Saya
benar-benar tidak faham bagaimana sebuah organisasi yang menyimpan
bahan bersejarah tidak mempunyai sistem kawalan keselamatan.
•Begitu juga dengan sistem penggera
kebakaran. Berdasarkan pemerhatian saya, semua muzium di bawah
penjagaan LMNS tidak mempunyai sistem penggera kebakaran. Adalah
malang sekiranya berlaku kebakaran maka musnahlah semua bahan yang
terdapat di dalam muzium.
•Ketiadaan sistem inventori
menyebabkan banyak artifak hilang dan terbiar. Lebih 10 tahun
menjawat sebagai Pengarah, apakah tindakan yang diambil oleh Pengarah
bagi memastikan tiada artifak yang hilang ataupun rosak.
•Semalam kita telah dikejutkan dengan
berita kehilangan buaya putih yang dipamerkan di Pameran Buaya di
Muzium Diraja Seri Menanti. Pameran ini diadakan sempena Hari
Keputeraan DYMM Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan. Berita
kehilangan ini disiarkan oleh Berita Harian bertarikh 18hb Januari
2013. Lampiran 1
•Saya masih tertanya-tanya kenapa
LMNS tidak belajar daripada kesilapan sejak isu artifak milik Pendeta
Za’ba disiarkan oleh Berita Minggu pada tahun 2011 yang lalu.
Lampiran 2.
•Kenapa sistem kamera litar tertutup
yang dipasang di Muzium Diraja Seri Menanti tidak berfungsi? Adakah
ia sebahagian daripada bahan pameran di Muzum Diraja Seri Menanti?
•Saya tidak menyalahkan mana-mana
kakitangan LMNS kerana arah tuju yang ingin dibawa oleh Pengarah LMNS
tidak jelas dan sering berubah. Sebagai seorang Pengarah, beliau
harus mempunyai visi dan misi untuk menyelamatkan artifak yang
diserahkan kepada pihak LMNS. Adakah beliau beranggapan barangan
tersebut bukan milik dia maka tidak perlu dijaga dengan baik dan
sempurna.
•Kini telah tiba masanya Pengarah
LMNS bertanggungjawab penuh di atas setiap perkara yang berlaku di
LMNS. Bukan sekadar menyalahkan kakitangan LMNS. Tanggungjawab ini
juga harus dipikul bersama oleh ALP LMNS kerana tidak memastikan
pengurusan LMNS dijalankan dengan teratur dan mengikut Standard
Operating Procedure kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.
3. Pengurusan Aktiviti dan Promosi
•Pengarah LMNS merupakan satu-satunya
pengarah di Negeri Sembilan yang memegang jawatan Pengarah lebih 10
tahun. Mungkin keberadaan beliau terlalu lama sebagai Pengarah LMNS
menyebabkan tiada idea-idea baru yang boleh memajukan LMNS. Ia boleh
dilihat dengan jelas di dalam penganjuran Pesta Persukuan Adat
Perpatih di mana saban tahun semakin kurang pengunjung yang
menyaksikannya. Semakin hilang sengatnya. Seharusnya rombakan secara
besar-besaran perlu dilakukan bagi membolehkan idea-idea baru dapat
diimplementasikan. Adakah Pengarah LMNS merasakan beliau begitu
selesa dengan kedudukan beliau sebagai Pengarah sehingga hilang
kemampuan untuk menaiktaraf dan memajukan LMNS?
•Tiada aktiviti pameran yang
sepanjang tahun dirancang oleh Pengarah LMNS. Sepanjang tahun 2012,
tiada pameran yang betul-betul dapat menarik pengunjung datang ke
Muzium Negeri Sembilan. Ini boleh dilihat oleh sesiapapun dengan
hanya berada di Istana Ampang Tinggi pada setiap hari Sabtu, Ahad,
cuti umum ataupun cuti sekolah. Keadaan ini berbeza dengan mana-mana
muzium di Malaysia di mana setiap muzium telah mempunyai perancangan
aktiviti sepanjang tahun sama ada pameran, seminar dan bual bicara.
•Tiada hasil kajian yang dipasarkan
atau dikomersialkan. Saban tahun pada Pesta Persukuan Adat Perpatih,
LMNS akan menerbitkan dan melancarkan buku mengenai sejarah dan adat
Negeri Sembilan. Agak pelik, buku tersebut tidak dijual kepada orang
ramai dengan alasan yang tidak jelas. Jika dijual, ia akan dijual
dengan harga yang tidak munasabah. Tiada perancangan di dalam usaha
untuk menerbit buku.
•Tiada kaedah pendokumentasian yang
terancang. Banyak persoalan-persoalan mengenai adat dan warisan
Negeri Sembilan tidak dikendalikan dengan baik oleh LMNS. Sebagai
contoh, isu salah faham seorang penceramah terkenal mengenai tanah
pusaka dan tanah adat di Negeri Sembilan sehingga kini masih belum
dijawab oleh mana-mana pihak di Negeri Sembilan. Apa yang berlaku,
semuanya bertindak menggunakan emosi dan bercakap seolah-olah tidak
ada yang lebih hebat daripada mereka. Apakah tindakan LMNS menjawap
persoalan mengenai Adat Perpatih? Adakah cukup dengan membuat seminar
dengan jemputan yang tertutup?
•Pihak LMNS dan Kerajaan Negeri telah
menganjurkan beberapa siri seminar tanah adat sejak dari tahun 1992
sehingga sekarang. Tidak kurang daripada 10 resolusi telah
dihasilkan. Untuk pengetahuan YB Dato’, pada tahun 2011, LMNS telah
menganjurkan bengkel tanah adat yang dihadiri oleh pembesar adat,
wakil PTGNS, wakil Pejabat Daerah dan wakil-wakil jabatan kerajaan
sebanyak 2 siri. Di dalam kedua-dua bengkel ini, beberapa resolusi
telah dicadangkan di dalam usaha penambahbaikan pengurusan tanah
adat di Negeri Sembilan untuk tindakan pihak YB Dato’. Saya pernah
bertanya status resolusi ini ketika mesyuarat yang dipengerusikan
oleh YB Dato’ Mohd Razi Kail. Pengarah memaklumkan bahawa resolusi
tersebut telah dihantar kepada pihak YB Dato’. Oleh yang demikian,
saya ingin mengetahui apakah usaha yang telah dilakukan atau tindakan
yang telah diambil terhadap resolusi tersebut.
•Tiada promosi yang agresif dan
terancang di dalam aktiviti anjuran LMNS. Tidak dinafikan LMNS
mempunyai laman sesawang dan Facebook. Sesiapa yang melihat pastikan
akan tertanya-tanya apakah maklumat mengenai sejarah, adat atau
warisan yang boleh dijadikan rujukan di dalam Facebook LMNS.
Bandingkan dengan muzium-muzium lain seperti Muzium Negara, Muzium
Terengganu dan Muzium Singapura di mana penuh dengan maklumat dan
aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh mereka.
4. Berintegriti dan Bertanggungjawab
•Isu integriti merupakan salah satu
isu yang berlaku di dalam pengurusan LMNS. Ramai pihak yang tidak
lagi mempercayai atau mengamanahkan LMNS untuk menjalankan tugasan.
Masalah integriti bermula daripada penyerahan artifak, penjagaan
artifak, pemuliharaan kawasan di mana sikap tidak jujur dan tidak
telus ketika berurusan dengan orang ramai.
•Kehilangan bahan pameran di dalam
jagaan LMNS jelas menunjukkan bahawa tiada integriti dan sikap
bertanggungjawab Pengarah LMNS dalam memastikan semua bahan pameran
selamat. Sedikita sebanyak ia merosakkan nama baik LMNS, khususnya
dan kerajaan negeri, umumnya.
YB Dato’,
Mungkin ada yang beranggapan saya
mempunyai masalah peribadi dengan Pengarah LMNS. Terus terang saya
katakan saya tidak mempunyai sebarang masalah peribadi. Saya tidak
pernah memohon mana-mana tender atau projek di bawah LMNS. Apa yang
saya lakukan adalah di atas dasar semangat saya mencintai adat dan
warisan saya. Salah guna kuasa dan tiada intergriti menyebabkan adat
dan warisan negeri saya musnah tanpa disedari. Saya berharap YB Dato’
tidak lupa teguran YAB Menteri Besar terhadap pengurusan LMNS
terutamanya Pengarah LMNS ketika Perhimpunan Bulanan SUKNS bulan Mac
2012 yang lalu. Teguran YAB Menteri Besar disiarkan secara langsung
oleh Negeri FM di mana ia didengari oleh rakyat Negeri Sembilan.
Sebagai jalan penyelesaian yang
dihadapi oleh LMNS, saya mempunyai cadangan bagi tujuan
penambahbaikan pengurusan LMNS iaitu :-
1. Pengstrukturan semula pengurusan
Lembaga Muzium Negeri Sembilan.
Telah tiba masanya LMNS ditadbir oleh
PTD (M48) sebagai Pengarah LMNS di mana beliau menguruskan
pentadbiran dan kewangan LMNS. Manakala Pengarah sedia ada diletakkan
sebagai Kurator Kanan (S44) yang bertanggungjawab di dalam bidang
pemuziuman dan konservasi. Manakala Kurator (s41) diletakkan di bawah
pentadbiran Kurator Kanan. Saya berharap YB Dato’ dapat meluangkan
waktu untuk melawat semua muzium pada bila-bila masa tanpa
memaklumkan kedatangan YB Dato’ terlebih dahulu. Lihat bagaimana
keadaan setiap muzium. Lawatan YB Dato’ bukan ingin mencari salah
sesiapa tetapi untuk mencari cara bagaimana penambahbaikan boleh
dilakukan. Insya Allah, saya yakin dengan pengalaman YB Dato’,
pengurusan LMNS akan bertambah baik.
2. Perkukuhkan Unit Adat Perpatih
Sebagai sebuah negeri yang mengamalkan
Adat perpatih, Unit Adat Perpatih perlu diperkukuhkan. Unit ini perlu
berdiri sendiri sama ada sebagai yayasan, lembaga atau diperbadankan
seperti IKSEP, Yayasan Warisan Johor, PADAT dan ISMMA. Buat masa
sekarang unit ini tidak boleh bertindak dengan bebas kerana ia
terletak di bawah pengurusan LMNS. Adalah tidak wajar sebagai sebuah
unit yang menumpukan kepada adat dan warisan diletakkan di bawah
pentadbiran muzium. Ini menyebabkan pentadbiran LMNS menjadi kelam
kabut kerana terlalu banyak perkara yang ingin dilakukan. LMNS harus
menumpukan ‘core business’ sebagai muzium. Negeri Sembilan perlu
mempunyai satu agensi yang menyeliakan tadbir adat dan warisan Negeri
Sembilan bagi tujuan dokumentasi dan menjana ekonomi.
3. Wujudkan satu modul khas berkaitan
Adat Perpatih.
Kerajaan negeri perlu mewujudkan satu
modul khas untuk kakitangan awam di Negeri Sembilan terutamanya dari
segi adat, budaya dan sistem pentadbiran tanah. Negeri Sembilan
adalah unik jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain kerana sistem
pentadbiran adat dan pentadbiran negeri berjalan seiring. Modul ini
boleh dibentangkan ketika kursus induksi umum pegawai dan kakitangan
baru. Modul ini boleh memberi kefahaman asas kepada semua kakitangan
awam di Negeri Sembilan terutamanya yang berkhidmat di daerah. Modul
ini amat wajar kerana bukan semua kakitangan awam terutamanya PTD
merupakan anak tempatan. Malah anak Negeri Sembilan ada yang tidak
memahami sistem sosial masyarakat Negeri Sembilan.
Modul ini bukanlah satu perkara yang
mustahil kerana ia telah dilakukan oleh YTM Undang Luak Rembau, Dato’
Abdullah Dahan dan Dato’ Adnan Maah. Pada zaman pemerintahan YTM
Dato’ Abdullah Dahan, semua pegawai sama ada Inggeris atau Melayu
akan ditemuduga bagi mengetahui sejauhmanakah pemahaman mereka
mengenai sistem sosial masyarakat Rembau pada ketika itu. Perkara ini
juga berlaku ketika pemerintahan YTM Dato’ Adnan Maah,
pegawai-pegawai yang baru berkhidmat di Rembau akan ditanya mengenai
adat dan masyarakat di Rembau. Sekiranya ada yang tidak memahaminya
YTM Undang Luak mengambil inisiatif memberi maklumat dan memastikan
pegawai-pegawai tersebut benar-benar faham. Pemahaman mengenai Adat
Perpatih dan sistem sosial masyarakat Negeri Sembilan akan membantu
kakitangan awam di Negeri Sembilan beurusan dengan orang ramai
terutamanya urusan tanah. Secara tidak langsung apa jua dasar
kerajaan dapat disalurkan dengan baik dan teratur. Selaras dengan
slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.
4. Penambahbaikan Akta Muzium 1956
Pindaan 1992
Penubuhan Lembaga Muzium Negeri
Sembilan adalah berdasarkan kepada Akta Muzium 1956 Pindaan 1992
berkuatkuasa 17hb Disember 1992. Akta ini terlalu ringkas dan tidak
menyatakan apakah fungsi LMNS secara terperinci. Akta ini perlu
diperbaharui dan satu enakmen atau akta baru berkaitan pemuliharaan
perlu diwujudkan bagi memastikan warisan Negeri Sembilan dapat
dipulihara dengan baik. Jika dibandingkan dengan Melaka, negeri yang
berjiran dengan Negeri Sembilan mempunyai enakmen yang cukup jelas
dan terperinci bagaimana penjagaan dan pemuliharaan warisan dan
monumen yang terdapat di seluruh Melaka. Saya berharap YB Dato’
selaku Pengerusi ALP dapat mencadangkan atau menyediakan kertas
cadangan agar satu akta atau enakmen baru boleh diwujudkan. Saya amat
memahami untuk melaksanakan atau mewujudkan sesuatu akta mengambil
masa yang lama dan perlu kajian terperinci. Apa jua keadaan,
sekurang-kurangnya ada satu inisiatif kerajaan negeri memastikan
warisan dan monumen Negeri Sembilan dijaga. Ini secara tidak langsung
memberikan nilai tambah terhadap keunikan yang ada di Negeri Sembilan
agar dapat menarik minat pelancong datang ke Negeri Sembilan.
Ketiadaan enakmen pemuliharaan menjadikan LMNS bahan lelucon apabila
Pengarah LMNS membicarakan mengenai usaha memulihara rumah lama dan
monumen yang terdapat di Negeri Sembilan. Saya berharap YB Dato’
benar-benar serius di dalam usaha memastikan adat dan warisan kekal
buat generasi yang datang.
5. Return of Investment
Di dalam pengurusan organisasi sama ada
agensi kerajaan mahupun swasta, setiap aktiviti yang dirancang, perlu
ada satu kajian mengenai Return of Investment dijalankan. Ia
bertujuan memastikan objektif aktiviti tercapai di mana penganjuran
bukan sekadar “melepaskan batuk di tangga”. Di samping itu, ia
mengelakkan pembaziran dari segi tenaga kerja, kewangan dan masa.
Oleh yang demikian, program atau aktiviti sepanjang tahun perlu
disenaraikan. Setiap aktiviti perlu dikaji agar ia menepati dan
selari dengan agenda kerajaan persekutuan dan negeri. Kegagalan
menyediakan Return of Investment menyebabkan tiada satu mekanisma
untuk menentukan keberkesanan program yang dianjurkan. LMNS
seharusnya menyediakan apa perancangan yang hendak dilakukan
sepanjang tahun 2013 agar tenaga kerja yang dioptimakan, kewangan
tidak disalahgunakan dan promosi boleh dijalankan dengan terancang.
6. Promosi
Apabila program sepanjang tahun telah
disediakan, promosi perlu dijalankan secara agresif bagi memastikan
maklumat tersebar dengan luas. Promosi yang tidak sekata menyebabkan
ada muzium yang tidak mendapatkan pendedahan. Bagi mengatasi masalah
ini, LMNS perlu menyediakan seorang Pegawai Perhubungan Awam yang
benar-benar mahir dan mengetahui setiap aktiviti yang dijalankan.
Pegawai ini harus memahami sejarah dan adat budaya masyarakat di
Negeri Sembilan di samping mempunyai hubungan baik dengan media
perdana dan juga blogger. Beliau juga perlu memastikan apa jua
aktiviti yang dijalankan oleh LMNS akan dipaparkan di dalam Facebook
dan juga laman sesawang LMNS. Bagi memastikan keberkesanan kewujudan
Pegawai Perhubungan Awam, individu yang dilantik perlulah seorang
mempunyai latar belakang pendidikan yang baik, berpengetahuan,
beretika, berhemah dan bukannya dilantik dari kalangan Pekerja Rendah
Awam dan Pekerja Awam Rendah. Sebagai PRO, penampilan, budi bahasa
dan integriti merupakan kunci kejayaan sesuatu agensi.
LMNS harus menggunakan semaksima yang
mungkin media baru seperti facebook, laman sesawang, twitter, you
tube, dvd dan lain-lain media sosial bagi mempromosikan aktiviti,
institusi adat, institusi diraja, sejarah dan warisan masyarakat
Negeri Sembilan. Secara tidak langsung, ia boleh merungkaikan salah
faham masyarakat terhadap Adat Perpatih di Negeri Sembilan.
7. Penjanaan Ekonomi
Selaras dengan penyediaan Return of
Investment, apa jua aktiviti yang dijalankan boleh menjana ekonomi
kepada Kerajaan Negeri sama ada pelancong, penyelidikan dan pelaburan
syarikat luar. Penganjuran aktiviti yang bermutu tinggi menarik minat
orang luar datang ke Negeri Sembilan. Oleh yang demikian, setiap
kajian yang dijalankan oleh LMNS perlu dikomersialkan walaupun hanya
buku poket setebal 20 muka surat.
YB Dato’,
Sekali lagi saya memohon kemaafan
sekiranya surat ini mengambil masa kesibukan YB Dato’. Saya ingin
tegaskan sekelian kalinya, saya tidak mempunyai sebarang masalah
peribadi dengan Pengarah LMNS. Apa yang saya lakukan hanyalah kerana
sayang saya, cinta saya dan minat saya di dalam usaha memastikan adat
dan warisan saya kekal untuk tatapan anak cucu saya. Saya tidak
pernah kecewa apabila nama saya diketepikan oleh Pengarah LMNS di
dalam apa jua aktiviti anjuran LMNS. Tindakan kebudak-budakan
Pengarah menganggap sesiapa yang keluar minum dengan saya sebagai
penentang dan talibarut membocorkan rahsia LMNS. Sehinggakan
kedatangan saya ke LMNS amat dicurigai. Paling melucukan mana-mana
kakitangan LMNS yang ingin menjalankan kajian dan saya merupakan
sumber primer, kajian tersebut akan ditolak tanpa sebarang alasan.
Saya ingin ulangi bahawa saya tidak pernah mengambil kesempatan untuk
mencari salah sesiapa di dalam LMNS. Kedatangan saya ke LMNS sekadar
untuk berbincang dan bertukar pandangan dengan rakan-rakan apabila
saya mendapat maklumat baru mengenai sejarah Negeri Sembilan.
Manakala permalasahan LMNS yang saya nyatakan hanyalah isu-isu pokok
yang telah sedia maklum berdasarkan pemerhatian dan pengalaman saya
di samping perbincangan bersama rakan-rakan saya yang pernah terlibat
dengan LMNS. Saya telah melibatkan diri saya dengan LMNS sejak Pesta
Persukuan Adat Perpatih yang pertama maka saya memahami dan
mengetahui apa jua isu yang berlaku di LMNS. Pengarah LMNS begitu
fobia dengan nama saya sehinggakan beliau tidak mahu mendengar nama
saya disebut di hadapan beliau.
Persoalan yang saya kemukakan merupakan
persoalan-persoalan yang pernah saya kemukakan kepada Pengarah LMNS.
Malangnya, beliau seorang yang ego dan tiada pendirian. Apa jua
perlaksanaan tidak sama apa yang dibincangkan. Saya telah beberapa
kali menawarkan untuk mengadakan perbincangan secara terbuka.
Pelawaan saya dipandang sepi di mana Pengarah LMNS menganggap saya
tidak mempunyai apa-apa sama ada dari segi jawatan dan nama. Bagi
saya, ia tidak menjejaskan fokus saya. Rangkaian maklumat saya
melangkaui sehingga Belanda, Indonesia, United Kingdom, Australia,
Singapura dan beberapa buah negara lain. Semuanya saya lakukan dengan
usaha saya tanpa memohon mana-mana agensi kerajaan. Saya amat
beruntung kerana mempunyai rakan-rakan yang sentiasa membantu saya di
dalam usaha mengumpul bahan-bahan sejarah berkaitan Negeri Sembilan.
Malah tahun 2012, saya telah menerima beberapa jemputan untuk
membentangkan kertas kerja di dalam seminar anjuran beberapa IPTA.
Apa jua keadaan, saya sentiasa
mendokong setiap aktiviti yang dijalankan oleh LMNS. Saya akan
mempromosikan setiap aktiviti yang dijalankan oleh LMNS walaupun
dengan hanya dimaklumkan secara lisan. Ia adalah menjadi
tanggungjawab saya memastikan aktiviti yang berkaitan sejarah,
warisan dan adat tempat kelahiran perlu ditonjolkan walaupun tanpa
diminta.
YB Dato’,
Isu integriti bukanlah satu isu yang
kecil. Ucapan awal tahun 2013, YAB Perdana Menteri menyentuh mengenai
integriti. Ketua Setiausaha Negara, Dato’ Sri Dr. Ali Hamsa juga
turut menekankan isu integriti di kalangan kakitangan awam. Malah, di
dalam Perhimpunan Bulanan SUKNS yang pertama 2013, YAB Menteri Besar
amat serius dengan isu integriti. Kakitangan awam merupakan ‘front
liner’ kepada kerajaan. Apabila ‘front liner’ tidak mampu
menunjukkan contoh yang baik, orang ramai akan melihat keburukan
kerajaan secara keseluruhan. Jangan biarkan masalah integriti ini
menghantui kerajaan yang sedia ada. Harus diingat, kebiadapan,
keegoan, kesombongan dan meninggi diri merupakan penentu arah tuju
pucuk pimpinan pasa masa yang akan datang. Orang ramai tidak dapat
membezakan apa yang dikatakan “penggubal dasar” dan pelaksana
dasar”. Apa sahaja kesilapan yang dilakukan oleh pelaksana dasar,
penggubal dasar akan menerima habuannya. Kesilapan yang dilakukan
oleh pelaksana dasar akan menyebabkan penggubal dasar menerima
hukuman apabila tiba masanya. Janganlah hanya disebabkan agensi
kerajaan tidak berintegriti, kita akan berputih mata tanpa menyedari
kita telah hilang sesuatu.
Akhir sekali, saya mengucapkan ribuan
terima kasih di atas kesudian YB Dato’ membaca surat saya. Saya
bersedia untuk berbincang dengan pihak YB Dato’ atau mana-mana
pihak demi untuk memartabatkan dan meningkatkan nilai warisan dan
sejarah Negeri Sembilan.
Kerjasama YB Dato’ amat saya hargai.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
Anak Rembau
http://www.nagarinantuo.com/surat-terbuka-kepada-yb-dato-setiausaha-kerajaan-negeri-negeri-sembilan/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan