KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130129

Sedih ada masjid di kampung tak meriah sambut Maulid


Alhamdulillah saya berkesempatan untuk menghadiri Majlis Ceramah serta Sambutan Maulid Nabi di beberapa masjid di Rembau. Ada yang meriah, ada yang boleh dimeriahkan lagi.

Antara yang meriah, yang ramai hadir para jemaah tempatan dan luar ialah Masjid Kg. Senama dan Masjid Kg Bongek. Yang tua, yang muda, kanak-kanak semua ada.

Yang sedikit sedih ialah Masjid Kg Penajeh, yang hadir boleh dikatakan majoriti ialah golongan usia emas. Kanak-kanak dan remaja boleh dibilang dengan jari.

Yang memberi ceramah ialah Ustaz Wan Roslan Wan Ali dari SMA Sains Kuala Pilah. Antara tetamu yang hadir dan sempat saya beramah mesra ialah Dato Zaharuddin Sharif bekas ADUN Kota.

Mana pergi para belia di kariah ini, tak kiralah samada dari UMNO ke, PAS ke, PKR ke? Politik , politik juga, tapi masjid perlu diimarahkan bersama.

Kalau saya dan Dato Zaharuddin boleh bersama dalam satu majlis ilmu takkan pemuda-pemuda yang membela bangsa, agama dan negara tidak dapat bersama dalam majlis ilmu yang dinaungi para malaikat?

Nampaknya pemimpin PAS, UMNO, PKR perlu lebih banyak berdakwah kepada ahli mereka sendiri untuk mengimarahkan masjid, lebih-lebih lagi untuk solat jemaah.

Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam

Tanpa Nama berkata...

Salam