KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130124

Kenapa berebut nak jadi calon Wakil Rakyat?


Kadang-kadang pelik, kenapa ada yang berebut untuk jadi calon Wakil Rakyat baik sebagai ADUN atau Ahli Parlimen, tak kiralah dari parti apa sekali pun baik dari Barisan Nasional mahu pun Pakatan Rakyat. Secara peribadi kalau boleh saya sendiri tidak mahu menjadi calon Wakil Rakyat. Kalau nak ikutkan, saya lebih selesa dengan kerjaya saya sekarang, dari segi pendapatan, masa untuk keluarga dan anak-anak, masa untuk ke masjid dan surau, masa bersama sanak saudara dan jiran tetangga.

Kalau nak bantu masyarakat, sekarang pun saya boleh bantu sekadar kemampuan saya secara peribadi atau sebagai Setiausaha Surau dan Taman Alamanda, selaku Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan atau pun sebagai Yang Dipertua PIBG SMAD Klana.

Macamana pun nama saya naik sebagai salah satu calon di Negeri Sembilan antara beberapa nama lain. Saya sentiasa berharap dan berdoa agar nama calon lain akan dipilih oleh pimpinan atasan. Namun kalau ianya adalah arahan dalam pimpinan atasan untuk saya bertanding juga, saya perlu akur.

Nak katakan saya pandai berceramah, kalau saya di pentas ceramah, tidak banyak isu politik sensasi yang saya utarakan. Atas pentas ceramah saya lebih banyak mengutarakan masalah setempat, masalah sikap budaya orang Melayu yang negatif, masalah sejarah Negeri Sembilan yang semakin dilupakan generasi kini, masalah tanah adat terbiar, masalah masjid-masjid yang lesu, setakat itu saja isu yang saya boleh bawa dipentas ceramah. Kalau tak percaya mungkin rujuk anggota polis di IPD Rembau boleh sahkan kerana mereka ada menyimpan koleksi ceramah di Rembau.

Nak edar risalah-risalah pun, kekadang fikir dua tiga kali apa risalah nak diedarkan, supaya boleh membuka minda pengundi agar bersikap terbuka, rasional, berkasih sayang. Sikap yang boleh membentuk masyarakat yang harmoni seperti mana yang telah ditunjukkan oleh nenek moyang kita dahulu dari keturunan Orang Asli Jakun dan dari Sumatera.

Kepada bakal-bakal calon baik dari PAS, PKR dan Umno, janganlah berebut nak jadi calon. Kalau menang , tanggungjawabnya amat berat di akhirat nanti. Terasa betapa rendahnya martabat kita ahli politik dibandingkan dengan para ulama. Wakil Rakyat kalau meninggal dunia, ramai yang berebut nak jadi calon, tapi kalau seorang ulama meninggal dunia, para ulama minta ulama lain dan menyebut kebaikan ulama lain untuk menjadi pemimpin ulama.

Sekiranya saya dicalonkan dalam masa yang sama saya sentiasa berharap dan berdoa agar ada calon lain yang dipilih, bahan kempen saya cuma satu sahaja di bawah ini.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kepada para pengundi dan penduduk di DUN Kota dalam kawasan Parlimen Rembau. Saya dilahirkan kira-kira 47 tahun yang lalu di Kg Kota. Setelah puas saya merantau bersama ibu bapa selama lebih 32 tahun akhirnya kami kembali menetap di Rembau iaitu di Kg Bongek.

Setelah habis mengejar ilmu saya juga kembali menetap di Negeri Sembilan sejak 20 tahun yang lalu bersama isteri dan anak-anak. Kini hati saya merasa tenang berada di bumi kelahiran sendiri.

Walau bagaimana pun , saya sentiasa menginginkan agar sanak saudara, jiran tetangga, masyarakat setempat dapat merasakan ketenangan yang dapat dirasakan kami sekeluarga.

Saya merasakan bumi Rembau ini, khususnya di Kota adalah merupakan bumi yang bertuah, bumi yang diberkati. Apabila saya kembali menetap di Negeri Sembilan, perlahan-lahan saya kembali menjejaki akan sejarah dan kewujudan Negeri Sembilan.

Sejak kecil dan di bangku sekolah lagi, saya tidak didedahkan akan betapa uniknya sejarah di Kota ini. Saya terasa amat bertuah apabila mengetahui bahawa tempat kelahiran saya di Kota adalah asal terbentuknya kerajaan Rembau, di mana pada waktu itu belum wujud lagi Negeri Sembilan.

Kota dan Rembau adalah merupakan satu kawasan yang begitu pesat membangun sejak berkurun-kurun lamanya.

Kita dulu hidup dalam satu masyarakat yang penuh harmoni serta mengamalkan sistem demokrasi yang awal di dunia menurut perspektif Islam, iaitu Sistem Adat Perpatih.

Namun kini, generasi kita sudah lupa akan semua ini, mengakibatkan kampung-kampung semakin sepi, rumah-rumah tradisional lama dengan seni bina yang hebat dan unik, satu demi satu semakin terbiar, rebah menyembah bumi.

Adalah hasrat saya agar kita dapat kembali meletakkan DUN Kota ini serta kawasan parlimen Rembau ini satu kawasan yang pesat membangun seperti lebih 600 tahun yang lalu.

Saya inginkan cerdik pandai, ulama, sasterawan, ilmuwan, tokoh politik yang berasal dari Rembau tetapi ramai yang berhijrah luar Rembau, agar kembali berbakti di Rembau ini.

Marilah kita sama-sama bangunkan kembali DUN Kota dan parlimen Rembau ini. Marilah kita berfikir, bekerja bersungguh-sungguh agar anak-anak Rembau yang ingin kembali ke Rembau mudah untuk mereka mendapatkan tapak rumah mengikut kemampuan mereka masing-masing.

Kita boleh bekerjasama dengan semua pihak, terutamanya Dato-Dato Adat yang sejak 600 tahun dulu memainkan peranan yang amat besar memajukan Rembau , meneroka tanah-tanah pertanian, sawah bendang dan kampung-kampung.

Sekiranya saya inginkan kesenangan , saya lebih selesa bekerja sebagai seorang professional di sebuah firma antarabangsa.

Tugasan wakil rakyat bukanlah satu tugas yang mudah, bukanlah satu tugas yang menjanjikan projek untuk diri sendiri dan keluarga. Tugas wakil rakyat memerlukan komitmen dan pengorbanan yang tinggi yang tiada masa untuk mengumpul kekayaan dan untuk berehat.

Tugas seorang wakil rakyat tidak akan berjaya tanpa kerjasama dari masyarakat setempat dari anak buah hinggalah ke Ketua Adat, tanpa mengira suku, kaum, bangsa, agama serta fahaman politik.

Sekiranya saya tidak terpilih mewakili DUN Kota, saya mengharapkan pesaing saya dapat meneruskan hasrat saya untuk kembali kita bersama-sama meletakkan Kota dan Rembau ini digeruni lawan dan dihormati kawan seperti pada awal terbentuknya kerajaan Rembau dan beberapa ratus tahun selepas itu.

Tiada Kota, tiadalah Rembau. Tiada Rembau, tiadalah Negeri Sembilan.

Rozmal bin Malakan
Kg Bongek , Rembau.




Tiada ulasan: