KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130131

Berkempen dedah salah laku orang bukan cara ku



Saya hanya salah satu nama yang dicalonkan untuk bertanding di DUN Kota, Negeri Sembilan. Kalau tak dicalonkan, Alhamdulillah, lega, tak ada bebanan tanggung jawab tersebut. Apabila turun padang jumpa beberapa individu di DUN Kota, adalah yang memberikan pandangan mengenai cara berkempen.

Ada yang memberi pandangan kalau pihak lawan meletakkan orang ini menjadi calon, agak payah untuk menang, kerana calon tersebut dilihat bersih.

Ada yang memberi pandangan pula kalau orang yang lain pula dicalonkan, akan ada harapan untuk menang, kerana orang itu bermasalah, kononnya ada beberapa salah laku yang tidak disenangi oleh orang kampung. Mereka menyarankan saya agar mengumpul bukti apa salah laku orang itu dan dedahkan.

Minta maaflah, kalau hendak saya lakukan apa yang dicadangkan, saya sarankan orang yang memberi pandangan tadi, biarlah dia yang bertanding.

Tumpuan saya hanyalah untuk melihat kampung saya harmoni. Semua pihak boleh bekerjasama untuk membangunkan kampung, tak kiralah dari fahaman politik mana sekali pun.

Semua pihak boleh memakmurkan masjid, kerana masjid-masjid di kawasan kampung ini semakin hari semakin mati dari solat jemaah dan majlis ilmu.

Harapan saya, tanah-tanah yang begitu luas, tidak lagi terbiar.

Dato-Dato Adat pula diberi lebih sumber kewangan dan kuasa untuk mempastikan hak milik tanah adat ini dapat diperturunkan kepada anak-anak buah yang masih hidup dan bersungguh-sungguh untuk membangunkannya.

Saya juga berharap, kepada bakal-bakal calon, baik dari UMNO, atau PAS atau PKR, tidak berebut-rebut untuk menjadi calon, sampai mengabaikan masyarakat di sekeliling mereka yang memerlukan perhatian.

Bulek air dek gopong, Bulek kato dek muafakat

Adat bosuku, suku dipotahan ‘an
Adat bokampung, kampung dipotahan ‘an
Adat boagamo, agamo dipotahan ‘an

Tiada ulasan: