Daerah Rembau adalah daerah yang
bersejarah, tempat perpaduan antara orang Minangkabau dan orang Asli
keturunan Jakun, diikatkan melalui persaudaraan Islam. Mungkin ramai
yang tidak tahu bahawa orang Bugis mempunyai jasa yang begitu besar
dalam pembangunan awal Negeri Sembilan. Iaitu orang Bugis yang
bertapak di Linggi, dan yang mengalu-alukan kedatangan orang Bugis
ini ialah Undang Rembau.
Artikel di bawah ditulis oleh kenalan
saya yang merupakan anak muda Rembau yang begitu komited untuk
memberi kesedaran kepada generasi kini betapa pentingnya kita belajar
dari sejarah serta memulihara peninggalan sejarah.
Tertarik dengan kesimpulan beliau iaitu
: “Namun, disebabkan sikap tamak di kalangan pembesar-pembesar di
Negeri Sembilan dan juga perebutan kuasa di kalangan anak-anak Linggi
telah menyebabkan tewas di dalam pertempuran yang sengaja diwujudkan
oleh Inggeris demi untuk mengaut keuntungan terhadap hasil bumi Tanah
Melayu.”
SEJARAH BUGIS DI LINGGI, NEGERI
SEMBILAN
Mohd Khairil Hisham bin Mohd Ashaari
Penulis Bebas dan Penyelidik Bebas
Kemasukan orang Bugis ke Rembau telah
membuka satu lembaran baru di dalam sejarah Negeri Sembilan.
Kedatangan orang Bugis ini diterima dengan baik, diberikan
penghormatan dan dilindungi oleh Penghulu Rembau. Namun, oleh sebab
sistem kemasyarakatan dan kehidupan yang berbeza dengan masyakarat
Adat Perpatih maka orang Bugis telah berhijrah dan akhirnya membuka
Linggi.
Masyarakat Bugis Linggi mengamalkan
adat yang dikenali sebagai ‘Adat Linggi’ atau ‘Adat Muafakat
dan Kebulatan’.
Di samping itu, peranan dan kemampuan
Linggi di dalam mengawal lalu lintas perdagangan di Sungai Linggi
menyebabkan Linggi sentiasa dicemburui oleh pembesar-pembesar adat
Negeri Sembilan dan juga Inggeris.
Salah satu masyarakat yang berjaya
menempatkan kelompok mereka di Negeri Sembilan dan memainkan peranan
penting di dalam pembinaan sejarah Negeri Sembilan moden ialah
masyarakat Bugis. Masyarakat Bugis telah berhijrah dari Riau ke
Rembau dan akhir sekali menetap di Linggi sehingga mampu mengawal
perdagangan di Sungai Linggi.
Linggi berjaya menonjolkan kemampuannya
mengawal politik Negeri Sembilan hampir 200 tahun sehingga ia
menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pembesar-pembesar
adat di Negeri Sembilan. Linggi sering kali terlibat di dalam
peperangan mahupun persengketaan bagi menentukan siapakah yang layak
mengutip cukai dan mengawal perdagangan di Sungai Linggi.
Kedatangan kelompok Bugis ke Rembau
diketuai oleh Dato’ Awaluddin bersama kakaknya Dato’ Serilah,
Lebai Kunut, suami Dato’ Serilah bersama-sama pengikut-pengikutnya.
Pada peringkat awal, mereka menetap di Batang Tiga, namun disebabkan
telah wujud perkampungan masyarakat Bugis di Batang Tiga menyebabkan
perasaan tidak selesa di kalangan pengikut Dato’ Awaluddin. Mereka
berpindah dan membuka perkampungan di Pengkalan Balak berhampiran
dengan Kuala Sungai Baru, Melaka.
Sebahagian daripada pengikut Dato’
Awaluddin dan Dato’ Serilah menetap di Pengkalan Balak manakala
sebahagiannya meneruskan perjalanan bersama-sama Dato’ Awaluddin
dan Dato’ Serilah ke Rembau. Mereka telah menyelusuri Sungai Linggi
dan Sungai Rembau sehingga mendarat di Penajis.
Bagi mengelakkan sebarang persengketaan
dan salah faham di antara pengikut Dato’ Awaluddin dan penduduk
Rembau, beliau telah berjumpa dengan Penghulu Rembau , Dato’ Lela
Maharaja Lulinsuh bagi mendapatkan keizinan untuk membuka
perkampungan di Rembau. Penghulu Rembau telah membenarkan Dato’
Awaluddin bersama-sama pengikutnya membuka perkampungan berhampiran
Sungai Penajis iaitu Penajis Bandar.
Ketika di Penajis, Dato’ Awaluddin
merasakan masyarakat Bugis berada di dalam keadaan tidak selesa dan
tersepit. Ini disebabkan masyarakat sekeliling mereka mengamalkan
adat yang amat berbeza iaitu Adat Perpatih dan mereka sentiasa
dipandang sinis oleh orang-orang Rembau. Dato’ Awaluddin memohon
keizinan daripada Penghulu Rembau untuk mencuba nasib dengan membuka
perkampungan baru. Penghulu Rembau memahami masalah yang dihadapi
oleh Dato’ Awaluddin dan membenarkan Dato’ Awaluddin membuka
perkampungan baru di penghujung Sungai Linggi.
Pada tahun 1770, Dato’ Awaluddin,
Dato’ Serilah, Lebai Kunut bersama pengikut-pengikutnya telah pergi
ke satu kawasan lembah. Mereka telah membuka perkampungan di kawasan
tersebut dan mendapati kawasan tersebut tidak sesuai untuk dijadikan
perkampungan kerana sering dilanda banjir. Keadaan ini telah
menyebabkan Dato’ Awaluddin kembali ke Penajis. Kepulangannya telah
disambut dengan baik oleh Penghulu Rembau, Dato’ Lela Maharaja
Lulinsuh.
Di penghujung tahun 1776, Marhum
Janggut13 telah datang ke Kuala Linggi untuk berjumpa dengan Penghulu
Rembau, Dato’ Lela Maharaja Lulinsuh dan Dato’ Awaluddin dengan
tujuan untuk membawa pulang Dato’ Awaluddin, Dato’ Serilah dan
Lebai Kunut pulang ke Riau. Tujuan membawa pulang Dato’ Awaluddin
dipercayai adalah untuk membantu Riau berperang dengan Belanda dan
juga ingin memastikan peralihan kuasa jawatan Yang Dipertuan Muda
Riau seterusnya berlaku dengan baik.
Dalam tahun 1800, sekelompok masyarakat
Bugis di Rembau yang terdiri daripada anak, cucu Dato’ Awaluddin
dan Dato’ Serilah seramai 7 orang telah memohon keizinan daripada
Penghulu Rembau untuk membuka perkampungan selaras dengan perjanjian
di antara Daeng Kemboja dan Penghulu Rembau. Kelompok ini diketuai
oleh Lebai Dolman dan pengikutnya. Mereka telah pergi semula ke
kawasan yang pernah dibuka oleh Dato’ Awaluddin, Dato’ Serilah
dan Lebai Kunut sebelumnya.
Penghijrahan orang-orang Bugis dari
Rembau ke Linggi merupakan titik tolak pembangunan ketamadunan
masyarakat Bugis Negeri Sembilan. Mereka bebas mengamalkan adat resam
yang dibina mengikut kesesuaian tempat dan kehidupan mereka di
Linggi. Mereka tidak lagi mengamalkan Adat Bugis sama ada di Sulawesi
mahupun di Riau dan juga tidak mengamalkan Adat Perpatih sebagaimana
masyarakat Rembau pada ketika itu. Mereka mengamalkan adat budaya
mereka sendiri yang dikenali sebagai “Muafakat bil Kitab wassunnati
Qabulatan Minal Ustaz Ilamanati” yang membawa maksud “Muafakat
Berteraskan Kitab Al-Quran dan Sunah Nabi s.a.w. dan Berkebulatan
juga Mentaati Ajaran Guru-guru”. Adat ini juga dikenali sebagai
“Adat Linggi, Adat Bermaharalela Berlandaskan Hukum Syarak”
Dato’ Syahbandar dapati Linggi
ditadbir oleh orang Bugis, anak Penghulu Rembau maka beliau telah
memanggil Juragan Abdul Rahman untuk berbincang. Peristiwa ini
diterangkan di dalam perbilangan :-
“Linggi beribukan Rembau, berbapakan
Syahbandar”
Kesimpulan
Linggi, walaupun sebuah wilayah yang
terkecil di dalam Negeri Sembilan mampu membina sistemnya tersendiri.
Kemampuan orang Bugis bertahan di dalam sistem kemasyarakatan yang
berbeza dengan adat dan budaya Bugis begitu menakjubkan. Ini jelas
sebagai masyarakat minoriti di dalam masyakarat Adat Perpatih, mereka
telah menunjukkan bahawa mereka juga boleh berjaya dan menandingi
orang lain.
Namun, disebabkan sikap tamak di
kalangan pembesar-pembesar di Negeri Sembilan dan juga perebutan
kuasa di kalangan anak-anak Linggi telah menyebabkan tewas di dalam
pertempuran yang sengaja diwujudkan oleh Inggeris demi untuk mengaut
keuntungan terhadap hasil bumi Tanah Melayu.
Kejayaan tokoh-tokoh Linggi seperti
Pendeta Za’aba dan lain-lain bukan sekadar untuk orang Linggi malah
untuk orang Melayu keseluruhannya.
Artikel penuh di
http://www.nagarinantuo.com/bugis-linggi/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan