KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130302

Tragedi Lahad Datu, baliklah ke penyelesaian Islam


Saya pernah ke Lahad Datu pada tahun 1975 ketika arwah ayah saya menjadi ACO 6 RAMD di Tawau. Ayah saya juga pernah bertempur di Kalabakan, bertempur dengan tentera Indonesia yang beragama Islam semasa zaman konfrontasi. Ayah saya telah menembak mati 2 orang askar Indonesia yang menceroboh negara.

Selepas konfrontasi, ayah saya bertemu semula dengan pimpinan tentera Indonesia dan mengakui telah membunuh 2 orang tentera Indonesia yang beragama Islam, kerana waktu itu adalah konfrontasi.

Sejarah orang Islam , berperang dengan orang Islam bukan perkara baru. Ianya bermula sejak zaman penjajah Portugis, Belanda dan Inggeris. Lihat saja Perang Naning, Perang Linggi, Perang Klang. Dalang disebaliknya ialah penjajah.

Kalau nak ikutkan, tuntutan Kesultanan Sulu ke atas Sabah, di semenanjung Malaysia pun ada banyak tuntutan.

Rembau sepatutnya menuntut kembali wilayah Tampin yang luas, kerana menurut perjanjian asal Rembau menyerahkan Tampin hanya untuk 150 tahun.

Begitu juga di Melaka, kalau nak ikutkan, Naning mempunyai wilayah yang luas di Melaka, bukan sahaja di Alor Gajah, kes ini pernah di bawa ke mahkamah.

Jadi kita berbaliklah kepada penyelesaian Islam.

Saya diceritakan bahawa keturunan bekas Mufti Kerajaan Negeri Sembilan adalah merupakan keturunan Raja Bugis, dalam satu peperangan untuk menyerang Selangor, ulama yang pergi ke Selangor pulang kembali dan kata, tak perlu serang kerana mereka di sana beragama Islam.

Sebelum sesiapa memberi apa-apa komen peristiwa di Lahad Datu, sila baca sejarah. Terutama sejarah tempat kita sendiri.

Tiada ulasan: