KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131104

Duk bantu orang lain, rupanya ada jiran kita yang amat susah

Sebentar tadi Pengurus Kompang Taman Alamanda jumpa saya. Mulanya dia telefon nak minta tolong buat surat bantuan rawatan perubatan. Rupanya dia nak minta tolong buatkan surat sokongan untuk jiran dia, yang juga jiran saya.

Barulah tadi saya tahu betapa susahnya hidup jiran kami ini. Bersalah pula rasanya saya kerana baru tahu kesusahan jiran saya ini.

Jiran kami ini selepas Hari Raya Puasa tahun ini 3 jari kakinya kena potong dan kulit kakinya pula mengelupas teruk dari lutut ke bawah, kedua-dua belah kakinya. Dulu dia bekerja sebagai pemandu.

Sejak pembedahan tersebut dia tidak lagi bekerja, isteri pun tidak bekerja , mempunyai 4 orang anak, 3 masih bersekolah, seorang lagi belum bersekolah.

Yang membantunya setakat ini ialah adik beradiknya. Jiran-jiran rasanya belum hulurkan bantuan lagi, kerana ramai antara kami tak tahu cerita ini.

Apa yang memeritkan ialah setiap 3 hari dia perlu ke hospital untuk mencuci dan membalut luka. Rawatan boleh dikatakan kos murah, tapi yang mahalnya peralatan untuk mencuci dan membalut luka yang perlu dibeli sendiri di farmasi swasta. Kosnya sekitar RM300 setiap kali rawatan.

Dia minta saya bukan bantuan kewangan, cuma tolong buat surat sokongan kepada pihak Baitul Mal Majlis Agama Islam Negeri Sembilan untuk menampung kos membeli peralatan mencuci luka tersebut.

Sesiapa yang ingin membantu jiran kita ini, bolehlah bertanyakan cerita lanjut pada Pengurus Kompang Taman Alamanda.

Cuba-cubalah kita perhatikan jiran-jiran dan saudara mara kita, pasti ada yang memerlukan bantuan. Kehidupan mereka ini kadang-kadang lebih susah dari apa yang dipaparkan dalam rancangan Bersama Mu di TV3.

Itu belum cerita kawan saya yang diisytiharkan bankrap oleh Jabatan Insolvensi, hanya bekerja kilang, gaji tak sampai RM1200 sebulan. Buku dan kad bank Jabatan Insolvensi pegang, dia hanya dapat separuh gaji untuk bayar duit rumah, makan minum anak bini. Separuh gaji lagi Jabatan Insolvensi ambil. Bayangkan macamana nak hidup dengan isteri dan 3 anak dengan duit bersih dapat sebulan sekitar RM500? Lebih beruntung lagi warga asing yang ada Mykad palsu dan kad OKU JKM.

Tiada ulasan: