KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131113

Rembau semakin maju, tapi orang Rembau tak nak duduk Rembau


Stesen keretapi Rembau telah dinaiktaraf. Servis komuter telah bermula di stesen Rembau. Mereka yang kerja di KL boleh berulang alik dari Rembau naik komuter. Tapi sayang, ramai orang Rembau tak nak duduk Rembau, sedangkan nilai hartanah di Rembau ini semakin meningkat.

Rumah teres 2 tingkat di Rembau ketika ini hampir mencecah setengah juta ringgit. Bukan di Rembau saja, malahan di sepanjang stesen laluan landasan keretapi berkembar harga rumah pun semakin mahal, di Gemas, di Gemenceh.

Tapi orang kita tak sedar, mereka lebih gemar tinggal di ibu kota, di rumah pangsa yang sempit, yang bertingkat-tingkat tingginya, yang kemudahan lifnya adakalanya rosak. Separuh mungkin tiada pilihan untuk tinggal di rumah pangsa ini.

Tapi separuh ada pilihan, ada tanah di kampung.

Akhirnya yang membeli rumah-rumah di Rembau yang mencecah setengah juta ringgit ini, tak lama lagi mungkin RM1 juta ialah orang luar, bukan orang Rembau, bukan orang N.Sembilan.

Orang luar Rembau ini kemudian akan beli pula tanah-tanah ladang, tanah kebun, tanah getah, tanah kampung di Rembau.

Silap haribulan orang luar Rembau ini akan beli pula tanah adat apabila status tanah adat ini akan ditukar status ke tanah perumahan.

Akhirnya anak cucu orang Rembau yang tinggal di ibukota akan beli pula rumah pangsa yang akan didirikan di Rembau pada masa akan datang mungkin pada harga setengah juta ringgit kerana nak beli apartment di ibukota pada ketika itu mungkin harganya sampai RM2 juta atau lebih.

Ini semua boleh berlaku kerana Rembau dah ada stesen komuter, tak lama lagi keretapi elektrik akan lalu Rembau, keretapi laju pun akan lalu Rembau.

Tapi kita orang Rembau , orang beradat , tidak dapat nak selesaikan masalah tanah adat yang terbiar. Tidak dapat membangunkan tanah adat untuk dijadikan projek perumahan khusus untuk anak cucu orang Rembau.

“Biar Mati Anak, Jangan Mati Adat”

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keretapi komuter yang melalui Rembau tidak selesa. Bukan kami tidak mahu menaikinya.

Teddy berkata...

Kabar baik!!!

Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Email saya: teddydouble334@yahoo.com