KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130607

Adab Menguruskan Sisa Kuku dan Rambut





Semoga kita dapat mengamalkan sunnah yang nampak mudah tapi sering kita lupakan. Semoga tukang gunting rambut yang beragama Islam dapat diberi pendedahan oleh semua pihak agar dapat mengamalkan sunnah ini dengan mengumpulkan rambut pelanggan untuk diberikan kepada pelanggan mereka menguruskan sisa rambut mereka sendiri. Adakah kita rela sisa kuku dan rambut kita dibuang ke dalam tong sampah atau dibakar?


Adab Menguruskan Sisa Kuku dan Rambut

Mil binti Misraj menceritakan Bapanya Misraj -seorang sahabat Nabi- apabila ia memotong kuku, ia akan menghimpunnya, kemudian ia menanamnya. Ia berkata; “Begitulah aku melihat Rasulullah melakukannya”. (HR Imam al-Baihaqi dalam Syu’abil-Iman, hadis no. 6068)

Jika susah untuk menanamnya, hendaklah kita letakkan di tempat yang tersembunyi dari orang lain. Ini sebagaimana Rasulullah menyuruh Abdullah bin Zubair supaya mengambil darah bekamnya dan membuangnya di tempat yang tidak dilihat orang lain.

Dalam Sunan Kubra (Imam al-Baihaqi), diriwayatkan dari Abdullah bin az-Zubair yang menceritakan; “Rasulullah telah berbekam, lalu ia memberi darahnya kepadaku dan berkata; ‘Pergi dan buangnya di tempat yang tersembunyi yang tidak ditemui oleh binatang buas, anjing atau manusia’” (Sunan al-Kubra, Imam al-Baihaqi, hadis no. 13789)

Rujukan:
1. Al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 5/208, Kitab al-Janaiz.
2. Fatwa dari laman (Islamweb.com), no. 119428, 9187.

Tiada ulasan: