KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130625

Masalah jerebu dedahkan kelemahan kita mengurus bencana




Kita di sini termasuklah pemimpin, kerajaan dan rakyat, tak kiralah parti apa sekali pun. Masalah jerebu yang melanda negara membuka pekung di dada kita semua. Nak isytihar darurat di Muar, kita kena tunggu Indeks Pencemaran Udara yang dibuat 3 kali sehari pada jam 7 pagi, 11 pagi dan 5 petang. Sedangkan di negara barat walaupun tiada jerebu mereka diwajibkan untuk membuat bacaan IPU setiap jam.

JAS baru nak buat bacaan setiap jam atas permintaan orang ramai, bukan sebagai SOP atau bukan sebagai peraturan dari mana-mana akta sedia ada. Betapa tidak prihatinnya kita dari rakyat sampailah ke pemimpin tertinggi negara masalah alam sekitar.

Untuk mengurangkan pencemaran udara bukan setakat tidak membakar sampah dan tidak merokok tapi banyak perkara lain perlu dilakukan.

Adakah kita selalu servis kenderaan kita supaya ekzos tidak berasap? Adakah kita mengamalkan kitar semula apabila buang sampah di rumah, asingkan yang botol, plastik, kertas, supaya pekerja yang kutip sampah boleh jual semula sampah ini untuk duit tambahan mereka dalam pada masa yang sama mengurangkan sampah yang tidak dikitar semula?

Apa pula SOP untuk Darurat Jerebu? Semua kilang, kedai, restoran tutup? Tiada siapa boleh berada di stadium, padang bola, konsert? Tidak boleh pergi masjid, surau? Apa hukuman mereka yang melanggar perintah darurat? Siapa pula yang akan menguatkuasa perintah darurat ini, polis, tentera, bomba, penguatkuasa PBT?

Ini baru Darurat Jerebu, belum lagi Darurat Nuklear, Darurat Gas Beracun dan sebagainya yang kita mohon pada Allah agar dijauhkan.

*******************

How are fine particles measured?

Every hour of every day, air quality is being measured around the country by automated continuous monitors. This is because the UK Government is legally required to measure air pollution by the European Union. The EU, through legislation called Directives, requires the countries of Europe that are members to measure and improve air quality.

In the UK the most common way of measuring PM10 and PM2.5 automatically is to use an analyser called a TEOM (Tapered Element Oscillating Microbalance).

Air is sucked in through a sampling head, which is designed to stop large particles entering the device (for instance a PM10 sampling head will only allow particles with a diameter less than or equal to 10 microns). Some of the air then passes through the device and onto a filter that sits on a vibrating quartz rod (this is the oscillating microbalance part).

*******************

Jerebu: JAS Akan Kemas Kini Bacaan Kualiti Udara Setiap Jam
Jun 25, 2013 MYT 10:49:00 AM

PETALING JAYA: Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) akan dikemaskinikan setiap sejam.

Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS), Datuk Halimah Hassan berkata, bacaan itu akan boleh didapati di laman web Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan akan dibuat untuk paparan di portal JAS tidak lama lagi.

“Kami akan memaklumkannya setiap jam berikutan permintaan orang ramai,” katanya.

Tiada ulasan: