KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130607

Bekas Menteri Besar bersih tandas awam untuk buang ego


Acapkali sebelum ini saya tulis dalam blog saya betapa masyarakat kita terutama sekali orang Melayu yang beragama Islam tidak prihatin akan kebersihan tandas awam terutama tandas masjid dan surau. Kita perlu latih diri kita membersihkan tandas ini secara sukarela untuk mendatangkan sifat rendah diri.

Tadi saya terjumpa artikel bagaimana bekas Menteri Besar Kelantan memberi tandas masjid secara rahsia sebelum subuh untuk membuang ego diri. Kepada ramai pengikut Tok Guru, sanggupkah kita mengikut contoh yang telah ditunjukkan oleh Tok Guru kita membersih tandas masjid dan surau di tempat kita tanpa menunggu waktu gotong royong?

Saya pasti kita ada tidak kurang sejuta peminat, penyokong, pengikut Tok Guru. Kalau Tok Guru semasa menjadi MB pun boleh mencuci tandas, takkan kita sebagai rakyat hanya mengharapkan Tok Siak, petugas Majlis Perbandaran untuk mencuci tandas surau dan masjid? Kalau sejuta peyokong Tok Guru mencontohi Tok Guru pasti semua tandas di masjid dan surau kita bersih, dan semua kita bersikap rendah diri sesama kita serta berkasih sayang.

Antara artikel saya sebelum ini bertajuk “Teruskan semangat kempen PRU-13 dengan bersih tandas” di http://rozmal.blogspot.com/2013/05/teruskan-semangat-kempen-pru-13-dengan.html


""Cerita seorang ustaz yang pernah menumpang tidur di masjid yang berdekatan dengan rumah Tuan Guru Nik Aziz (TGNA).

Sebelum subuh beliau dengar ada orang bersihkan tandas.. Kemudian beliau bangun dan pergi jenguk siapa. Alangkah terkejutnya beliau mendapati TGNA sendiri yang sedang mencuci tandas. Dengan perasaan hiba hampir menangis beliau bertanya kenapa Tok Guru yang bersihkan..? Lalu TGNA jawab,

"Ini antara cara saya buang ego dalam diri.."

Tiada ulasan: