KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130609

Kunyah makanan hingga lumat ubat pelbagai penyakit


Kunyah makanan hingga lumat, merupakan salah satu lagi sunnah Nabi Muhammad saw yang sering kita lupakan. Walhal ianya adalah ubat pelbagai penyakit yang menghantui orang kita dewasa ini seperti gastrik, sakit kepala, angin dalam badan, kencing manis dan mungkin juga pelbagai penyakit lain. Selepas membaca apa yang saya pautkan selepas ini, untuk umat Islam, perbetulkan niat kita, bahawa kita kunyah makan hingga lumat adalah untuk ikut sunnah Nabi semata-mata, walaupun banyak rahsia perubatan disebalik penawar yang ada dalam mulut ciptaan Allah, iaitu air liur. Untuk yang bukan Islam, amalan mengunyah makanan sehingga lumat hendaklah diamalkan agar dapat mengelakkan pelbagai penyakit.

Pakar kesihatan menggalakkan kita mengunyah makanan hingga lumat kerana air liur kita dapat menguraikan kabohidrat yang menjadi punca pelbagai penyakit seperti kencing manis dan sebagainya. Juga air liur kita bertindak sebagai pembunuh kuman dan bakteria untuk mengelakkan dari keracunan makanan dan sebagainya. Hatta kalau makan bubur atau minum air sekali pun kita digalakkan menggaul bubur dan air yang diminum dengan air liur kita dengan seakan-akan berkumur.

Kalau ikut sunnah Nabi dengan air liur kita sendiri pun dapat menyelesaikan pelbagai masalah di dunia ini, apatah lagi kalau umat Islam ikut semua yang terdapat dalam Al Quran dan Hadith, pasti akan dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang melanda negara ketika ini dari kes ragutnya, kes rasuahnya, kes samunnya, kes buang bayi, zina, dadah dan banyak lagi.

Jadi selepas ini , marilah kita tenang apabila makan, sambil berzikir, kerana kita hendak hidupkan semula sunnah Nabi di akhir zaman. Ingat lagi kisah bagaimana Nabi Muhammad saw memberi makan kepada pengemis perempuan tua Yahudi dengan mengunyahkan dahulu makanan yang hendak disuapkan?

What's the rush? Eat slow, chew
Health experts advocate chewing food until it becomes mush in our mouth.

It's a talent I picked up during school years what with rushing to school in the morning and swallowing toast in the car, rushing again for lunch to make it in time for religious classes. And of course, some more rushing to get to night tuition classes.

The result? Unforgiving migraine-inducing gastric pains and super awful bouts of indigestion. And even if you're not prone to migraines, it would still pretty much be a pain in the gut.

According to science books (and journals) the enzymes in our saliva is responsible for digesting more than 35 per cent of starchy foods.

As a rule, many health aficionados advocate chewing food until it becomes mush in our mouth.

Lack of chewing can lead to mal-absorption of nutrients, bloating and irritable bowel syndrome.


Kisah Nabi Muhammad SAW mengunyah makanan untuk pengemis perempuan buta Yahudi

Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap harinya selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya, “Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya”.Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai beliau wafat.Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat Rasulullah SAW yakni Abu Bakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan merupakan isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu, “Anakku, adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?”.Aisyah RA menjawab, “Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja”. “Apakah Itu?”, tanya Abubakar RA. “Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada di sana “, kata Aisyah RA.Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik, “Siapakah kamu?”. Abu Bakar RA menjawab, “Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).” “Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku” , bantah si pengemis buta itu.“Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku”, pengemis itu melanjutkan perkataannya.Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, “Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW”.Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abu Bakar RA, dan kemudian berkata, “Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia…. “Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi muslim.

****************

The chemical process of digestion begins with chewing

Food's contact with saliva is not just important because it helps to lubricate the food, making it easier for foods (notably dried ones) to pass easier through the esophagus, but because saliva contains enzymes that contribute to the chemical process of digestion. Carbohydrate digestion begins with salivary alpha-amylase as it breaks down some of the chemical bonds that connect the simple sugars that comprise starches. Additionally, the first stage of fat digestion also occurs in the mouth with the secretion of the enzyme lingual lipase by glands that are located under the tongue.

Incomplete digestion can lead to bacterial overgrowth

Chewing relaxes the lower stomach muscle

Chewing Well: The Salivary Glands Partners for Life
by Kelly Reith, BA, RHN
But chewing our food well and allowing it to be coated with our mouths’ saliva can lead to digestive magic.

•Chewing well also allows the molecules of nutrients from the chewed food to be more quickly released and assimilated.

•Keeping a food in the mouth longer and chewing it well allows the food’s flavours to be recognized by the tongue. When the tongue recognizes the flavour it sends a message to the brain, which in turn sends messages to the digestive system resulting in the release of the correct digestive juices needed for that food.

•It is important to oral hygiene. The mouth is almost constantly flushed with saliva, which flushes away food debris and protects your teeth from decay. Saliva can actually kill some bacteria.

• Saliva acts as a first defense against bacterial infection. By chewing food well and creating more surface area on which the saliva can act, more potential food-borne bacteria can be killed.

• The bicarbonate in saliva may activate the enzyme cellulase found in raw vegetables. The enzyme cellulase digests the fibre cellulose. Together bicarbonate and cellulase begin to digest the raw vegetables. Chewing well also helps to break down the cellulose.

Don’t forget – even the most pureed soup or juiced veggies need to be ensalivated. Swish nutrient-rich liquids around in your mouth before you swallow. The carbohydrates present in the soup or juice can be partially digested by your saliva.

Tiada ulasan: