KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130606

Seni bina rumah Melayu yang semakin dilupakan di Negeri Sembilan









Di negeri pantai barat, khususnya di Negeri Sembilan, amat sukar untuk melihat banglo moden yang ada seni bina atau ada ciri rumah Melayu. Tapi kalau kita pergi ke pantai timur seperti di Terengganu dan Kelantan kita akan dapat melihat rumah banglo moden masih mengekalkan seni bina Melayu.

Seni bina Melayu ini dikekalkan dalam banglo moden dengan hiasan ukiran kayu terutamanya pada atap. Baru-baru ini apabila saya ke Terengganu saya cuba mencari ukiran kayu pada hujung atap, entah apa nama saya tak tahu. Emak mertua saya namanya ialah Buah Putung (tak tahulah betul ke tak ejaannya).

Kami pun mencari Buah Putung ini di bengkel ukiran kayu untuk dicuba pasang di Negeri Sembilan.

Alangkah baiknya kalau kita di Negeri Sembilan dapat mengekalkan seni bina Melayu apabila membina rumah. Disamping mengekalkan tradisi kita dapat membangunkan industri perkayuan seni bina Melayu di Negeri Sembilan.

Negeri Sembilan beratus tahun dahulu masyhur dengan industri keris, parang, senjata api, senibina rumah tanpa memerlukan paku dan sebagainya, tapi malangnya mereka yang sepatutnya mempertahankan warisan Melayu ini hanya sekadar Menang Sorak, Kampung Tergadai.

Tiada ulasan: