KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130630

Ramainya yang susah keliling kita tapi kita masih berseronok dan mengeluh

Kekadang kita tersentuh apabila di dalam media didedahkan kesusahan mereka yang dibelenggu kemiskinan, mereka yang dilanda konflik seperti umat Islam di Myanmar, Syria, Gaza. Tersentuh hati kita membaca dan menonton laporan berita tadi.

Memang baik kita ambil berat mereka yang memerlukan bantuan. Tapi disebabkan kesibukan kita entah dengan apa-apa, kita terlepas pandang bahawa ada saudara mara kita dan jiran tetangga kita yang susah.

Semalam saya sekeluarga melawat dua pupu sebelah emak yang kemalangan motosikal. Agak parah kemalangannya, dia telah menjalani pembedahan kepala untuk mengeluarkan darah beku. Hampir separuh kepalanya dibedah dengan lebih 40 jahitan, kini dia tiada lagi tempurung kepala. Beliau baru semalam keluar hospital dan kini sedang menjalani proses pemulihan di rumah yang doktor kata perlu masa setahun untuk pulih, tetapi tidak seperti asal.

Dua pupu ini dari golongan yang susah, bekerja biasa saja. Saya berharap saudara mara saya sebelah emak dapat menziarahi dua pupu saya ini dan membantu ikut kemampuan masing-masing, kalau tak dapat membantu dari segi kewangan, ziarah pun sudah cukup. Kerana apabila kita ziarah mereka yang sakit, beribu-ribu malaikat bersama kita.

Malamnya setelah selesai menghadiri sesi taklimat isu jenayah semasa oleh pihak polis, saya bertanyakan kepada jiran saya, hari tu dia kata jirannya dalam kesusahan, perlukan tandatangan nazir masjid untuk dapat bantuan Baitul Mal kerana anak lelakinya yang berusia 1 tahun lebih kini ICU di Hospital Kuala Lumpur kerana komplikasi jantung dan paru-paru.

Jiran dia tadi hanya bekerja sebagai pembantu kedai di taman perumahan berhampiran. Isterinya surirumah sepenuh masa. Mereka tinggal di perumahan kos rendah dan mempunyai seorang lagi anak perempuan 4 tahun. Siapa yang tak sayang anak. Jiran dia tadi semenjak anaknya terlantar sakit dia terpaksa berulang alik dari Seremban ke KL menaiki motosikal bersama isteri dan anaknya yang berusia 4 tahun. Dia terpaksa berhenti 5 kali dalam perjalanan kerana anaknya yang 4 tahun tadi tertidur ketika dikendong isterinya.

Disebabkan dia tidak dapat bekerja sepenuh masa sekarang ini, jiran dia tadi tidak dapat menjelaskan pelbagai bil, dan terpaksa berhutang dengan majikannya untuk keperluan hidup. Saya maklum kepada jiran saya, kalau jiran dia tadi pulang supaya dapat maklum supaya kita boleh bantu apa yang boleh sementara menantikan bantuan Baitul Mal atau JKM.

Sekali lagi, saya menyerulah kepada jiran-jiran saya yang berkemampuan dari segi kewangan agar dapat membantu jiran kita ini. Kalau tak mampu bantu dari segi kewangan, kita ziarahlah kalau mampu pergi ke HKL, kalau tak mampu kita berdoa agar Allah memudahkan urusan jiran kita yang kesusahan ini serta membuka pintu hati jiran kita yang lain untuk membantu.

Jadi kepada kita yang rasa selesa, atau rasa susah, atau rasa gundah gulana. Jenguk-jenguklah, cari-carilah saudara mara kita, jiran tetangga kita yang jauh lebih susah daripada kita.

Semoga ianya mendatangkan keinsafan kepada kita semua agar kita sentiasa bersyukur dan bertaubat.

Tiada ulasan: