KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130602

Polis yang soleh pembawa rahmat


Jumaat 31 Mei 2013, saya bersama anak-anak berkesempatan solat jemaah Maghrib di Masjid Bandar Baru Senawang. Kami sampai masjid di kala azan sedang berkumandang. Apabila masuk dalam masjid saya perhatikan seorang anggota polis berpangkat rendah dengan pakaian lengkap dan pistol otomatik terikat dipinggang berada antara saf hadapan.

Sejuk mata melihat senario sebegini, seorang polis yang soleh, datang tepat pada masanya di masjid untuk menunaikan solat, perkara pertama yang akan Allah tanya di akhirat nanti iaitu solat kita. Kesian pula tengok pada masa yang sama mereka yang tidak bertugas, sedang melepak di kedai kopi, di kafe hotel, di resort golf dan di pasar malam terutamanya tidak dapat berada di masjid sebelum azan berkumandang untuk menunggu solat jemaah.

Saya sendiri malu, saya yang tidak bekerja pada waktu itu, datang lewat ke masjid ketika azan sedang berkumandang, sedangkan seorang anggota polis boleh datang ke masjid tepat pada masanya.

Alangkah baiknya semua lelaki Islam di Malaysia dapat mencontohi anggota polis ini, samada pemandu teksi, pemandu bas ekspres, peniaga pasar malam, penguatkuasa Majlis Perbandaran Seremban, penguatkuasa JPJ, pekerja kilang seperti saya dan seterusnya.

Tiada ulasan: